Kraftfoder till islandshäst

Sv: Kraftfoder till islandshäst

Det är inte direkt mänden foder som är det intressanta, utan hur mycket näring hästen får. Mängd är intressant för att inte ge för lite grovfoder, men annars är det näringen som sagt.

Ett hö kan variera ENORMT i proteinvärdet, så det behövs en analys för att veta vad man ger. Och mineralerna ser du inte på annat sätt än genom analys - eller möjligen genom åratal av brister och då på hästen :crazy:

Det är inte direkt mänden foder som är det intressanta, utan hur mycket näring hästen får. Mängd är intressant för att inte ge för lite grovfoder, men annars är det näringen som sagt.

Ett hö kan variera ENORMT i proteinvärdet, så det behövs en analys för att veta vad man ger. Och mineralerna ser du inte på annat sätt än genom analys - eller möjligen genom åratal av brister och då på hästen :crazy:

Okej. kanske jätte dum fråga:o men vart skickar man in höet på analys? Hur hur ja ja göra :o:confused:

På foder här på Buke finns många länkar om hur man skickar på analys. Vi använder oss av analycen; mera info om hur det går till, följesedel att skriva ut etc här:
http://www.analycen.se/laindex.asp

Gjorde en foder stats beräkning på Hippocampus.
Någon som kan hjälpa mig att tyda :)

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 3.5 5.4 54.3 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 68.6 674.6 884.0 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.
Pr 384.6 654.1 70.1 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.
Ca 24.7 32.7 32.8 OK
P 16.0 61.7 285.1 Foderstaten innehåller onödigt mycket fosfor. Rätta till detta genom att ta bort/ersätta spannmålskraftfoder med grovfoder eller betfor.
Ca/P 1.5 0.5 Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder med hög Ca-P-kvot.
Mg 9.6 13.6 41.4 OK
Se 0.7 1.6 132.0 OK

Senast ändrad:

Jag tror majoriteten av hästar överutfodras, även på hö.
Bara kolla alla tjockisar som står i hagarna:angel:

Jag vet :) sådana tjockisar hade alltid jag :angel:
Men nu när vi analycerat så vet vi ju precis hur mycket varje häst ska ha. Hästarna är nu välmående, lagom i hull, välmusklade och får precis lagom med mat.
:)

Har inte analyserat mitt hö(gjorde det förr), ger 6 kg/häst/dag(mer när det är riktigt kallt men föredrar att täcka hästarna istället för att ge för mkt mat, så de inte ska frysa).
De håller hullet.Varför jag inte analyserat är för att jag räknat mkt efter analys men det inte blivit riktigt bra eftersom hästar är så olika när det gäller ras/hull/näringsbehov/hur lätt eller svårfödda det är så jag inte anser att en analys säger mej exakt vad hästen ska ha.
Det ger bara en ungefärlig riktlinje.

De får fullfoder så jag vet att det mest nödvändiga finns med & inget ska fattas.
Sedan finns alltid en risk att man överutfodrar med vissa näringsämnen men man får tänka med sunt förnuft & att hästarna håller hullet & är pigga & friska ger mej ledtråd om att foderstaten passar.
Men det är bra när analyser fungerar & man hittar en balans.

Fast själva grejen med analys är ju att kolla vad höet har för värden & sedan anpassa kraftfodret efter det.
Men som jag skrivit, det krävs även att man känner hästen för att en analys ska funka.

Och det är just höet som är grunden i foderstaten :crazy:
Som chrysler skriver så kompletterar man därefter.

Under de år jag haft häst har jag träffat på hö med värden från 15 g till 65 g smb rp. Ta det gånger 6 kilo:
15*6 = 90 gram smb rp för det sämre höet.
65*6 = 390 gram smb rp för det bättre.
Om du inte vet vad du har så kan variationerna vara jättestora. Det syns på din häst, förr eller senare. Mineralerna är ett heelt annat kapitel :devil:

Absolut får man ta hänsyn till varje häst. Vi hade väldigt tur i år. Bra värden. Kommer säkert får komplettera andra år. Självklart får man se från individ till individ. Hur gamla dom är, om dom går på lösdrift eller står på stall mm mm :)

Jag är ivarjefall både häpen och glad över hur bra detta har fungerat för våra hästar. Är alltid rädd att ge för lite :p

Jag fungerar ganska mycket på att ge Hippo Grow Alfa istället för att ge havre till min häst. Är Hippo Grow Alfa mycket bättre kraftfoder än havre???? SNÄLLA SVARA!!

Atagligen är det ingen som vet, annars hade de svarat, du får bättre resultat av att lägga dina foderfrågor på Foder, under Hästvård.
Vad som är bra kraftfoder beror ju på vad hästen behöver.

Jag fungerar ganska mycket på att ge Hippo Grow Alfa istället för att ge havre till min häst. Är Hippo Grow Alfa mycket bättre kraftfoder än havre???? SNÄLLA SVARA!!

Om det är bättre eller inte beror på vad man är ute efter. Hippo Grow Alfa innehåller tex. nästan dubbelt så mycket protein som Havre normalt gör.

Är Hippo Grow Alfa spelar ingen roll om hästen har fång eller????
Min häst har redan haft fång tidigare men nu är han lite halt:( Hoppas att han kommer blir bra nu snart..
Hoppas att jag får svar på denna frågan också..

Undvik kraftfoder och ge hö i bra mängd. Om värdena är dåliga, tillsätt lusern.
Stärkelse ska undvikas till fångbenägna hästar.

Man får vara extra försiktig när det gäller fånghästar, som ovanstående skriver så bör du ge hö så långt det är möjligt.

Jag har valt eggemans mussli foder ,natur musslin.
Dels valde jag den för den är billig och jag har hört väldigt bra om detta foder.
Den jag har är speciell för hästar som hostar har hudproblem samt gör den att tarmfloran blir bra=)

Och eftersom man har isis vill iaf jag förebygga för exem därför valde jag detta foder=)

Sedan älskar hästen min fodret=)

Jag ha tittat på Eggersmans foder och jag undrar vad det är för speciellt med det fodret för isiar?

Är Hippo Grow Alfa spelar ingen roll om hästen har fång eller????
Min häst har redan haft fång tidigare men nu är han lite halt:( Hoppas att han kommer blir bra nu snart..
Hoppas att jag får svar på denna frågan också..

Hippo Grow Alfa är lucern i pelletsform. Det ska blötas innan det ges.
Börja försiktigt med det, så hästen vänjer sej vid ny mat. Även fånghästar behöver protein. Hoppas du har ett bra hö och likvärdigt hö också så bör det fungera bra med ett nytt foder.
Det är bra om du har möjlighet analysera höet, så du ser du får in bra protein och lagomt med MJ när du lägger till Hippo Alfa.

Det är bra du väljer annat än havre och korn - dessa ger problem för fång och eksemhästar.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
294
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp