Kraftfoder till islandshäst

Sv: Kraftfoder till islandshäst

Vad intressanta svar! Har blivit riktigt nyfiken på Dangro och Hestekraft.
Är ju lite osäker på om det går att få tag i här uppe i norr.
Berätta mer. Är det pellets eller musli?

Jag vill bygga muskler på en av mina hästar, hon är den tunnare sorten. Nån som har nån idè?

Jag ger min häst en liter dangro just nu..Han är jättefin..Blanadar du med lusernpellets kanske hon går upp i vikt om du vill det? Men bygger muskler gör min iaf^^ Värt o testa:D

Naggur får bara en skvätt havre, lite betfor + salt. ska köpa mineraler åxå. tog in hästarna från betet för en vecka sen så de har inte hunnits med=) Han har fri tillgång på hösilage mellan 07:00 och 21:00. på natten får han 2 kh hösilage. och så står han på halm. och ja, min häst är tjock=)

e-vitaminer och en bra foderstat gör underverk. har haft uträknad foderstat till naggur tills nu. han har varit jättefin i kroppen när vi legat i hårdträning. men va lite omusklad, så jag började ge e-vitaminer. å poff sa de så kunde han inte ha sadeln längre=) Snabbt och bra resultat!=)

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill bygga muskler på en av mina hästar, hon är den tunnare sorten. Nån som har nån idè?

Jag gillar Hippo Grow Alfa.

Det innehåller 10MJ och 135gsmrp/ kg foder.
Det innehåller i fallande ordning; Lusern, havre, vete, korn, majs, vetekli, vetefodermjöl, betfor, melass, soja, bryggerijäst, fett, foderkalk, monokalciumfosfat, samt olika vitaminer och spårelement.

Det är förhållandevis billigt (tror det kostar sådär 7kr/kg). Och jag gillar att det är baserat på Lusern. Dessutom är det pyttesmå pellets. Modell kaninmat, och det känns mycket mer lämpligt än tex. Kraffts tjocka pellets. Mindre risk att de fastnar i strupen när de är så små. Min häst som rids/ arbetas 5dagar i veckan och är väldigt energisk äter 1kg/ dag och har fri tillgång på ett torrt hösilage. Än så länge verkar han ta sig fint utan att bli fläskig. :-) Eftersom vi inte har någon ananlys på hösilaget tar jag det säkra för det osäkra och ger ett helt kilo av Alfat som är mycket proteinrikt än så länge. Jag vet att det är bäst att analysera, men det blir svårt när inte silaget kommer från samma tegar. Det visar sig nog inom ett par veckor hur bra det fungerar.

*kl*

Jag är uppfostrad enligt den gamla skolan, så mina hästar får helt enkelt bra grovfoder och lite betfor med mineraler, alt. morötter.
De som är i tävlingskondition och behöver mer kraftfoder får kornkross i sin betfor (har alltid haft väldigt heta hästar så jag vill hålla mig ifrån havre).

Har man ett bra grovfoder så klarar sig hästen på det, speciellt om den inte är i hårdträning :)

Tackar för alla svar hittills. Jag har varit på Granngården och kollat på deras Krafft musli sorter. Dessa är ju lätt att få tag i här uppe i norr.
Extra e-vitamin lät intressant.

Fibergi, olika efter hästarnas behov.
Men denna vinter ska jag börja ge betfor & havre oxå, de behöver mer snabb energi.

Vi ger Hippo Alfa eller Hippo Basic (beroende på grovfoder och hästarnas behov) för att det är enkelt att fodra med och köpa.

Jag ger Mustang Müsli Orginal, mustang mineraler gul och havre. Passar utmärkt i hans foderstat och med höanalysen! Så detta blir det i vinter!

Min häst ska troligtvis är Fibergi beronde på vad grovfoderanalysen säger och vad han får för foderstat uträknad.

Någon här som vet vad innehållet i St. Hippolyts Hestmix är ?

Mitt djur - På lösdrift äter i dagsläget endast hösilage! De får bara silage på kvällen - Dagtid går de i en välväxt gräshage som vilat hela sommaren! Om ett par veckor kommer min häst att flytta - Kommer då att stå på stall nattetid och i lösdriftsflock på dagtid.

Han kommer då få Krafft lusernhack, ett par dl havre, linfrön & mineraler - Eller så blir det den nya "blåa" muslin från Krafft, betfor & mineraler - Har inte bestämt ännu vilken foderstat jag ska använda!

Ni som ger Kraft till era unga hästar har jag dessa frågor:
Hur gammal är hästen?
Vilken sort av kraftrs sortiment ger du och hur mycket (i vikt)?

Ingen idee att svara beror på stråfodret, vet redan det.

16+ musli från Dodson och Horrell. De tär väl egentligen till hästar som har lite svårt att ta upp näringen i maten när de börjar bli äldre och får sämre tänder, men jag ger det till alla som behöver lite extra.

Min valack som rids ganska hårt 5 dgr/v får 2 dl betfor + 3 dl musli (Hippo Basic). Ska sägas också att han får 2 kg ensilage på kvällen plus går ute och betar dagtid, och han är lite överviktig ännu men vi jobbar på det :smirk:. När han gått ner i vikt ändrar jag givetvis foderstaten. Ska även börja med E-vitamin då han har kroniskt bronkit och behöver öka syresättningen i blodet.
Mitt föl får 3 dl Hippo Grow Alfa + 2 dl betfor. De betar dagtid och ensilage på kvällen.
Fölets mamma får 5 dl Hippo Grow Alfa (hon är lite tunn och behöver proteinet) och 5 dl betfor + B-vitamin. Också där bete dagtid och ensilage på kvällen. När de står på bara ensilage och inget bete kommer givetvis också där foderstaten ändras.
Har inte analyserat mitt hösilage. Svårt när det kommer från så olika bitar, men vet lite om det var mycket sävjegräs, blött, torrt osv.
Ska sen tillägga att de har fri tillgång på salt + mineralblock.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
293
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna