Kraftfoder till islandshäst

Sv: Kraftfoder till islandshäst

Kan det vara rimligt med 2 kilo kraft (vet ej vilken sort) till fölen efter avvänjning om de har fri tillgång på bra hösilage?

Jag frågar eftersom en vän vill ställa sina föl hos mig och vill då att 2 kilo kraft/häst och dag ska ingå i priset.

Fodrar mina egna med havre+betfor+morötter och mineraler och har svårt att göra en jämförelse.

Tack för svar

Om de har tillgång till bra grovfoder, lär ju knappast något kraftfoder behövas.

När "våra" föl fick kraftfoder fick dom ½kg kraft/dag.
varför ska dom ha så mkt som 2kg ?

Hej!

Jag köper lympos till mina, det är ett fint framtaget kraftfoder, och det vet jag helt säkert, min kompis jobbade hos honom som tagit fram det. Hästarna älskar det, och framför allt min äldsta isis som är 7 år såg väldigt tråkig ut i päls och man när han kom till mig, men efter att han fått lympos har pälsen blivit glansig och lugg och man har växt. Det finns olika sorter, jag köper havrefri eftersom han inte behöver bli piggare.

*KL*
Då mitt grovfoder har dåligt proteinvärde, så ger jag mina Krafft Grov 125. //Jezz

Jag fungerar ganska mycket på att ge Hippo Grow Alfa istället för att ge havre till min häst. Är Hippo Grow Alfa mycket bättre kraftfoder än havre????

2 kg kraftfoder låter väldigt mkt, speciellt till föl dessutom, har inte ens utfodrat någorlunda hårt tränande hästar med 2 kg kraftfoder, men det beror även på om man har ett hyffsat hö eller inte.

Min valack får müsli från Dodson&Horrel, betfor och havre. Och Nonijuice.

Blev inte den foderstat jag skrev i ett tidigare inlägg - Musli tålde han inte, lös & blaskig i magen. I stället blev det Krafft Groov 90 som ingår i stallhyran samt betfor & Krafft miner grön.

Varför? Grooven passar bra ihop med analysen, han är bra i magen - Fasta & runda bollar! Samt att det ingår i hyran, det enda vi själva köper vid sidan av är betfor & mineraler. //Linda

kl Ändrat här oxå, jag trodde aldrig jag skulle utfodra ngn av mina hästar med Krafft men mitt sto får krafft groov 125 nu, blöter självklart varje mål så det inte sväller(därför jag inte gillar fodret btw), de andra går på fibergi bas, havre, krafft miner blå, chevinal plus för tillfället.

Vad är det? Fick nåt i huvudet att det är nåt hälsopreparat för människor, eller är jag helt ute och cyklar?
Vad är det bra för?

Hej!
Jag är nyfiken på vilket kraftfoder ni ger till era islandshästar och varför ni valt just det kraftfodret.

Jag ge mina hästar vetekli, (schettis får det mäst för att också ska få någonting) det ger jag för att fylla på det inte grovfodret täcker. och eftersom jag har halvdant fjolårs hö så får dom också kraffts vita mineraler, kommer inte ihåg just nu vad det är som vita mineraler har som inte dom andra mineralfodrena har men min moster har hjälpt mig att räkna ut foderstaten. Jag ger också mina hästar lite citron saft och då främst schettisen efter som han värkar ha problem med njurar eller likande för han har verkligen pinkat jätte mycket! det bokstavligen klaffsar när man gick i hans box men sedan jag började ge citron så pinkar han nästan ingenting..

Är det någon som har någon erfarenhet av att ge hästar citron, För och nackdelar? jag fick tipset från boken lär dig tala med hästar (lär dig förstå din häst) eller var den heter.

Om de har tillgång till bra grovfoder, lär ju knappast något kraftfoder behövas.

Håller med Boj! Gör en analys så ser man precis vad hästarna ev behöver. Har man ett bra grovfoder kanske dom inte behöver kraftfoder.

Vissa köper dyra muslifoder i onödan när det kanske räckt med helhavre och mineraler för att få precis rätt värde. Varför kasta pengarna i sjön.

Vi har börjat analycera grovfodret. Det är det bästa man kan göra så slipper man att gissa vad hästen ska ha.
Detta partiet hade så bra värden så vi ger enbart mineraler förutom grovfoder. Tom till unghästarna.

Jag har alltid överfodrat innan :p

Vad är det? Fick nåt i huvudet att det är nåt hälsopreparat för människor, eller är jag helt ute och cyklar?
Vad är det bra för?

Det är tydligen juice av en illaluktande frukt som är hälsosamt som kosttillskott.Vanligast i Japan & Kina.
Har däremot oxå uppfattat att det är för människor.
Ger det inte själv men jag antar att det var ett knapplån;)

Jag tror majoriteten av hästar överutfodras, även på hö.
Bara kolla alla tjockisar som står i hagarna:angel:

Jag ge mina hästar vetekli, (schettis får det mäst för att också ska få någonting) det ger jag för att fylla på det inte grovfodret täcker.

Citerar här HH (sök under foder här på buke) om just vetekli:
Enligt min uppfattning är vetekli ett klart övervärderat fodermedel. I “min värld” har det bara en indikation – om man är rädd för att hästen får i sig för höga halter av kalk, koppar, mangan, jod och zink från vattentäkt eller foder.. Vetekli minskar upptaget av dessa så ger man större mängder kli måste man ha ett överskott i tillförseln av dessa.

Vetekli innehåller visserligen mycket fosfor men i en form som är svåråtkomlig för hästen. Bara drygt 20 % av fytatfosforn i vetekli kommer till nytta i hästen.

Vetekli har inte bättre bulkeffekt för att hålla tarmen igång än hö och det hjälper inte till att utforsla sand vilket däremot psyllium - loppfrön - gör.
Det är en OK proteinkälla men det finns många andra goda proteinkällor som inte riskerar att ställa till det i mineralbalansen. HH

Jag skulle nog välja nåt annat.

För er som är intresserade av Noni, googla det och "tahitian noni" etc så kanske ni omvärderar det hela ... :angel:

Funderar om jag ger för lite kraft foder åt Gáski.

Han är väldigt lätt född så han får:

6 dl havre
2 dl betfor som blötlags
1 dl b-vitamin (i pelets form)
1,5 dl kraft miner blå
+ morötter

6 kg hö.

Vad tycker ni ger jag för lite? :confused: tycker det är jätte svårt med hur mycket kraft foder jag ska ge, när han är så lätt född. Han rids rätt hårt. Han har haft svårt att bygga upp rygg muskler.

Så snälla hjälp mig :) Vet att det finns flera duktiga hära som säkert kan hjälpa mig.:idea:

/Caroline

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
293
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Roheryn
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna