Kraffts höjning

Sv: Kraffts höjning

Jag köpte Fibergi bas i veckan och de har höjt från 169:- till 196:-. Årets skörd på spannmål blev inte så tokig, inte här i södra skåne iaf. Den blev så pass bra att min sambo fick löneförhöjning pga att de kunde leverera så bra mängd. Men det är klart att det ser lite olika ut beroendepå var i Sverige man bor.

Det är rätt stora höjningar! Kanske dax att kolla över vad man ska fodra med nu då. går ju inte att bunkra heller pga bäst-före-datum.

Nej det går ju inte att köpa på sig. Tur att jag har en lätt fodrad häst så jag klarar mig på en säck Fibergi (25kg) i månaden. Han blir fet bara han ser mat.:rofl: Men det börjar bli dyrt i alla fall.

Även Salsa foder har stigit i priset..
Var på Granngården igår och där hade dem höjt Salsa havrefria från 189 kr till 213 kr..
TUR att vi har så bra värden i höet detta året så det räcker med 70 gram krafft miner blå, 1 dl salsa havrefria och 1 dl uppblött betfor per häst ;D

Räkna med att detta är bara början av en bister vinter gällande spannmålspriserna. Det ÄR eller kommer att bli, rejäl brist vilket givetvis påverkar priset till konsument. Dels beroende på årets skördar och dels beroende på vad det skall användas till. Kolla ATL eller Land Lantbruk - där har det signalerats länge.

Exakt. Pratade med lokala foderhandlare om det där nu i höst. Priserna är skyhöga på spannmål, och det slår mot färdigfodren med. De (foderhandlaren) får nya prislistor ungefär varannan vecka från färdigfoderleverantörerna nu, med nya höjningar varje gång. Och taket är inte nått.

Men min lön, den stannar den...

Lite OT.. men då kanske du borde ta reda på varför den står still? För normalt så sker det ju löneutveckling varje år, och just i år var väl avtalsmässigt ett ganska bra år också?

Inkomstskatten är ju sänkt med, vilket också borde ge någon liten slant mer. Så helt stillt ror jag väl ändå inte lönen står va?

Även om den där löneökningen man får inte riktigt känns som den matchar prisökningen :devil: Konstigt det där :angel:

Reagerade på att det blev lite dyrare än vanligt när jag köpte foder sist men trodde det berodde på att jag köpte både b-vitamin, groov 125 och protein, letade sen upp några gamla kvitton och visst hade de höjt :eek:

Hoppas på att värdena i höt är bättre i år än förra året :crazy: Är ändå inte så farligt då jag inte behöver ge min häst flera kg krafft om dagen så en säck räcker ju över 1 månad.

Sen ang. spånpriserna köper ni färdiga spånbalar? Kanske det finns någon såg i närheten ni kan köpa direkt av istället? Åka dit och bara fylla en gammal hästtransport eller om ni har traktor och vagn! Mkt mkt billigare än spånbalar.

Men angående spånpriserna; det går ju inte bara att se till pengarna heller utan just kvalité och mängd. Är spånet dammavskiljt, t ex?

Sen ang. spånpriserna köper ni färdiga spånbalar? Kanske det finns någon såg i närheten ni kan köpa direkt av istället? Åka dit och bara fylla en gammal hästtransport eller om ni har traktor och vagn! Mkt mkt billigare än spånbalar.

Skulle aldrig köpa råspån från sågen. Dels är det för fuktigt för min smak, halten av terpener är för högt, och så vill jag inte ha sågspån, utan kutterspån.

Så jag köper torrt, balat, dammavskiljt kutterspån.

Det går via vissa sågar att få dammavskiljt kutterspån, och det blir billigare än balat. Men även där har priserna stigit. För mig är det för stort merarbete sett till den prisvinst man gör, att åka runt och skotta säckar, härbärgera dessa säckar etc, för att göra det. Där jag bodde förr hade vi spånrum på skullen dock. Så vi köpte en lastbil direkt från sågen, med dammavskiljt kutter. Tippades på presenning på gårdsplanen, och sen blåste vi upp det i spånrummet. Himla billigt och bekvämt. Sen fanns det en lucka i golvet i spånrummet, och ett brett rör ner till ett annat spånrum i anslutning till stallet. Så öste man ner spån där, skyfflade i skottkärra eller säckar och in i stallet med det. Då var det värt pengarna.

(Jag köper btw balat, dammavskiljt kutter, får det hemkört och avlastat (för 31 kr/gång, dvs 25 kr + moms i serviceavgift). Kostar sen senaste höjningen 65 kr/bal, inkl moms.

Ibland funderar jag på att ströa boxarna med eldningspellets (vi har pelletspanna med). Det känns fasiken billigare ;)

Jag lyfte luren och ringde till Granngården. Och ve och fasa vad priserna ökat. Enligt denna butik kostar säckarna följande

Groov 90 208 kronor ökning ned 23,8 %
Groov 125 225 kronor ökning ned 22,95 %
Grund 159 kronor ökning med 32,5 %
Sport 225 Kronor ökning med 22,95 %
Ponny 235 Kronor ökning med 20,5 %
Musli 229 Kronor ökning med 13,37 %
Lucern Pellets 145 Kronor ökning med 18,85 %
Lucern Mix 165 kronor < hade inte gamla priset)
Lucern Hackat strå 155 kronor < hade inte gamla priset)
Pluss R/B 245 kronor ökning med 22,81 %
Pluss grön 315 kronor ökning med 16 %
Rehab 259 Kronor ökning med 19,91 %
Energi 289 kronor ökning med 18,93 &
Protein 435 kronor < hade inte gamla priset)

Jag tycker det är dyrt :devil:men varningsflaggor för att spannmålspriset gått upp har det pratas om i lantbrukspressen sedan skörden gick i gång. Det finns flera artikar som skriver om bönder som skall sluta odla betor och potatis för att i stället satsa på spannmålet.

Min foderhandlare har ännu ej höjt sina priser på det foder jag köper men det har förvarnats om en höjning.

Dock har de uppbyggt så att är du en stadig kund och tecknar ett kontrakt på den mängd du gör av med på ett år är du garanterad samma pris under detta ett år. När året på kontrakter börjar löpa ur måste jag dock köpa den kvantitet som jag avtalat. För mig har detta varit en bra affär.

Lycka till alla med era foder inköp

Sen misstänker jag faktiskt att det 'smyghöjs' en del med, i den 'allmäna höjningen'.

För det finns ju spannmålsfria foder, som även de höjts, så enbart spannmålspriserna hänger det ju inte på..

KL

Köpte Kraffts blå havre i lördags. Den kostade 166kr :eek: jag har aldrig betalt mer än 120 de senaste månaderna.
Kornet hade höjts med ca 10 kr (Lantmännens egna) sen sist jag köpte.
Nu köper jag ju bara 1 säck av varje i månaden, men det blir dyrt ändå! (om man är van att betala mindre liksom)

Har det bara höjts på färdigfoder? Vad ligger priserna på vanlig havre och betfor t.ex. på nu? Lucernen hade ju höjts är det också p.g.a. dåligt år eller passar dom på att höja allt när dom ändå håller på?

Har det bara höjts på färdigfoder? Vad ligger priserna på vanlig havre och betfor t.ex. på nu? Lucernen hade ju höjts är det också p.g.a. dåligt år eller passar dom på att höja allt när dom ändå håller på?
Havren kostade 166kr om jag inte minns fel, kan leta efter kvittot om du vill. Kornet kostade nått på 90.

(Då är havren Kraffts blå, och kornet Lantmännens "egna" märke)

Hjälp! :eek: Inte konstigt att pappa (älskade pappa :love: ) klagar när jag säger att vi måste köpa mer foder... Men hur ska jag kunna få det billigare?! Har ju vant in mig på att ge Krafft Havre Röd och Pluss Grön :( Vet inte om jag vågar köpa havre av en "vanlig bonde", har läst för mycket om tomma skal och sådant... Eller går det lika bra? Havre som havre eller?

Kraffts havre är ju något fetare..men granngården borde ha dylika alternativ

Du kan ju skicka in lite havre från bonden på analys och sen ge ett bud /kg havre efter vad analysen säger. Antingen så godtar han priser eller så gör han det inte.

*kl*

Det kan med andra ord löna sig för MÅNGA att leta reda på ett bättre grovfoder istället.

// En med ett dräktigt sto och en växande unghäst :crazy: Men hösilaget som serveras i stallet brukar ha B R A värden så det ska nog gå ändå.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Celinehenn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 043
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka