Kraffts höjning

Sv: Kraffts höjning

problemet med att ösa spån är att det knappt finns nått löst att köpa heller eftersom pelletstillverkningen har ökat :(
DÄRAV även högre priser på balarna...

inte kul alls, här har det ändå varit bra skörd. Tur iaf att man kan dra momsen.

Varför köper ni inte direkt ifrån Krafft pallpris är mycket billigare om ni ändå gör av med 3-4 säck per vecka

Var glad att du inte är grisbonde! De får sig ett helsike i vinter med de dyra spannmålspriserna.

I år tjnar man mer än vanligt på att köpa ett grovfoder med så pass bra värden att krafftfoder inte behövs till hästarna.

Senast ändrad:

Hjälp! :eek: Inte konstigt att pappa (älskade pappa :love: ) klagar när jag säger att vi måste köpa mer foder... Men hur ska jag kunna få det billigare?! Har ju vant in mig på att ge Krafft Havre Röd och Pluss Grön :( Vet inte om jag vågar köpa havre av en "vanlig bonde", har läst för mycket om tomma skal och sådant... Eller går det lika bra? Havre som havre eller?
skicka inte in ett prov för att se om det är mycket tomma skal, väg istället en fylld 10litershink, den ska väga runt 5 kg för att vara bra med kärnor, väger den bara 4 så har du ganska mycket skal..

Det är rätt stora höjningar! Kanske dax att kolla över vad man ska fodra med nu då. går ju inte att bunkra heller pga bäst-före-datum.
bäst före-datumet gäller VITAMINERNA i kraffts produkter, sålänge säckarna förvaras rätt så bibehållls energi, protein och mineralhalten i fodret bra mycket längre än 3 månader, säkert 8-9 månader.. men du kan behöva ge tillskott av vitaminerna istället..

Men då måste jag först hitta en bonde som säljer havre också... Tror inte det finns överdrivet många som gör det, men någon kanske jag kan luska fram! Så blir det bara det svinyra Pluss Grön som måste köpas, men där gör jag ändå bara av med 1l/dag. Ska genast gå in på blocket och se om ja hittar nå! :idea:

Vad är ett normalt/bra pris på havre? (om den är oanalyserad som denna lär vara)

Kan jag köpa så det räcker hela vintern? Nästa år? Har bara en häst som ska äta men kan man ändå köpa typ 300 kg? Hittade just en som säljer i säckar om 750 kg? DET är väl ändå lite mycket till bara en häst?

Jag blev också chockad sist jag var i affärn!:(
Hur ska ekonomin klara det här?!
Blir att köpa hem några säckar att förvara nästa gång...

Typiskt när man har häst som behöver ganska mycket kraft för att hålla hull (svår att få i tillräckligt med hö ,och blir lätt bukig)

*F****************N :"( !!!! *

Men då måste jag först hitta en bonde som säljer havre också... Tror inte det finns överdrivet många som gör det, men någon kanske jag kan luska fram! Så blir det bara det svinyra Pluss Grön som måste köpas, men där gör jag ändå bara av med 1l/dag. Ska genast gå in på blocket och se om ja hittar nå! :idea:

Vad är ett normalt/bra pris på havre? (om den är oanalyserad som denna lär vara)

Kan jag köpa så det räcker hela vintern? Nästa år? Har bara en häst som ska äta men kan man ändå köpa typ 300 kg? Hittade just en som säljer i säckar om 750 kg? DET är väl ändå lite mycket till bara en häst?

säckar om 750kg!? :o:eek: wow!

var det krafft grund som höjts så mycket?
sist jag köpte så kosta den 180:-säcken som är 25el30kg ...

kanske tur att man köpte på sig ett lager då :D haha

På grund av att det är brist på säd, så kommer alla foder som innehåller någon typ av säd (havre, korn, vete) att stiga kraftigt i pris.
Det beror på dels att det under en tid blivit mindre bönder som odlar säd, många gårdar säljs t ex som hästgårdar istället för lantbruk idag. Dels på att det varit ogynsamma odlingförhållanden på många platser, för mycket regn eller inte regn alls. Till sist dels på att man börjat tillverka etanol till miljöbränsle av säd vilket gör att efterfrågan på säd som mat, foder och bränsle överstiger tillgången.

Så man kan lugnt räkna med att det kommer att bli ganska mycket dyrare med kraftfoder framöver. Vi har gått från överpruduktion till för liten tillgång just nu.

Jag tror vi kan bortse från vad som händer i Sverige med nedlagda lantbruk och vädervariationer osv.

Det är helt enkelt världsmarknadspriset som stigit och det beror delvis på bränsleframställning. Sen blir ju Kina allt rikare och köper allt mer på världsmarknaden.

Troligen blir det högre priser framöver på spannmål och det är huvudsakligen bra! Kanske kan vi snart få ett jorbruk som går runt bara geom att sälja sina produkter.

Grund 159 kronor ökning med 32,5 %

:eek::eek:

Sist jag handlade (två-tre veckor sen) betalade jag 130:- för en säck Grund
Innan dess kostade det knappt 120:-

Känner på mig att den här vintern kan svida i plånboken om priserna stiger ännu mer då höet inte var det bästa :(

Det enda jag inte oroar mig för är spåpriserna då vi känner en som har en såg och får därför spånet gratis

KL

för "vanligt" kraftfoder, dvs havre och korn - ring närmsta bonde och fråga om ni får köpa direkt därifrån istället. det är ju skillnad om man ska ha ngt sorts färdigfoder. skulle aldrig i livet dröma om att köpa ngt så basic som havre/korn från butik ärligt talat, det är för dyrt!

Betalade 145 kr på granngården för 30 kg blå havre i måndags (tre dagar sedan). Gamla priset här var 113 kr, dvs en ökning med ca 30%. Har den nu stigit till 169? Ska ner och handla i eftermiddag.

Ibland är det synnd att man bara har fullblod...

Många säger att lönerna har stigit och man har mer pengar att leva för, men vi som studerar har inte sett någon ökning. Allting stiger i pris, bostad, bensin, hästen. Pengarna räcker inte till, varför skall inte studenterna kunna få liiite bättre ekonomi?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Celinehenn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 043
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka