Kraffts höjning

Sv: Kraffts höjning

Många säger att lönerna har stigit och man har mer pengar att leva för, men vi som studerar har inte sett någon ökning. Allting stiger i pris, bostad, bensin, hästen. Pengarna räcker inte till, varför skall inte studenterna kunna få liiite bättre ekonomi?

Jag vill inte på något vis påstå att studenter har bra ekonomi, eller att ni inte förtjänar mer.

MEN, det har faktiskt skett en liten utveckling för studenterna, genom att fribeloppet har höjts, dvs ni kan tjäna mer pengar 'vid sidan av' utan att studiemedlet sänks.

Det kan fortfarande kraftigt diskuteras om man verkligen ska 'behöva' arbeta vid sidan av heltidsstudier, jag anser inte det. Men ska man vara rättvis så har det skett en del ekonomiska förbättringar för studenterna med, eller iaf möjligheter till det. (och även försämringar tyvärr, vad gäller a-kassa t ex. Det verkar dock inte som det gett de befarade problemen och ökningen av socialbidragsansökningar, utan den bättre arbetsmarknaden tycks ha gjort att de kan jobba under sommaren istället)

Visst är det bra att man kan tjäna mer nu, men det är svårt att hitta jobb med fasta turer, jag blir själv inringd när det finns behov för vikarier men denna månaden har jag inte jobbat en enda dag...fortsätter det så här så blir det en svår månad. Den så ska man hinna gå i skola, läsa och skriva arbeten, ta hand om hemmet, handla, städa, hinna ut till hästen, gå med hundarna, laga mat osv...

Jo, som sagt, jag menade inte att studenterna minsan har det jättebra ställt. Utan ville för rättvisans skull poängtera att det skett förändringar där med.

Sen, tyvärr så tycks det inte vara meningen att studenter ska ha någon hobby som kostar något, och för många ensamstående föräldrar är det svårt nog att få ihop det livsnödvändigaste. Så många skulle nog tycka att 'häst och hund, och du klagar?'.

(Hamnade i en sådan diskussion när jag studerade, och fick faktiskt en ganska annan syn på min egen situation sen. Okej att jag jobbade vid sidan av för att ha råd med hästen, och att mina föräldrar fick gripa in om det 'hände' något, och jag inte unnade mig ett dugg - förutom hästen, och aldrig hade några pengar. Men jag hade det ändå fasiken så mycket bättre än klasskompisen, ensamstående mamma med två små barn... )

KL

för "vanligt" kraftfoder, dvs havre och korn - ring närmsta bonde och fråga om ni får köpa direkt därifrån istället. det är ju skillnad om man ska ha ngt sorts färdigfoder. skulle aldrig i livet dröma om att köpa ngt så basic som havre/korn från butik ärligt talat, det är för dyrt!
Ja jag har funderat på det och försökt höra mig för men det är svårt när man är nyinflyttad. När jag bodde hemma köpte vi aldrig foder på Granngården utan mamma hade hittat en leverantör som var så pass mkt billigare, att trots att det låg längre bort så tjänade vi på det. Men då kunde vi ju köpa foder så det räckte i typ 3 månader i taget. Nu måste jag ju köpa varje månad! :(

Förstår vad du menar, men jag pratar inte bara om mig, utan alla andra, som har det mer knapert än vad jag. Tycker att man kan gott höja bidragen och studiepenningen. Sen handlar det mycket om att prioriter vad man lägger ut på, visst det är dyrt med häst, men jag väljer att prioritera det, kan bara bli så arg på alla politiker som har det så jävla bra och så sitter vi här och käkar ris med olika kryddor och bakar bröd på vatten och mjöl för att ha mat.

Jo, jag tycker också den ska höjas. Det ska vara rimligt att leva på studiemedlet, UTAN att under teminerna jobba extra. Och leva är då inte makaroner med ketchup 6 dagar i veckan. Samtidigt är inte nödvändigtvis leva att gå på krogen tre kvällar i veckan heller.

Men att kunna köpa normal mat och/men kunna unna sig något extra till fredagen t ex, ha kläder på kroppen, kunna gå till tandläkaren, kunna ha en telefon, en bostad, vara försäkrad etc. Ha råd att gå till läkare/köpa mediciner. Samt försörja eventuella barn. Och ha en - om än liten - summa pengar över att göra vad man vill med (sen om man köper öl för den, matar hunden med den, köper blommor eller lägger den på sin hobby det är ju irrelevant)

Många säger att lönerna har stigit och man har mer pengar att leva för, men vi som studerar har inte sett någon ökning. Allting stiger i pris, bostad, bensin, hästen. Pengarna räcker inte till, varför skall inte studenterna kunna få liiite bättre ekonomi?

därför att det ska bara löna sig att arbeta :angel: (ironi)

Jag vet faktiskt inte om jag vill köpa "från närmsta bonde" Har t ex en som inte klarar sig på blå/gul havre utan behöver ha matilda (röd/gul) som det är mer fett i.

Korn kan jag inte krossa själv så det går också bort.

Om jag skulle analysera havren hos bönderna blir det ganska dyrt också innan jag hittar havre som är likvärdig matildan gissar jag.

Köpte från en bonde i våras ett tag, men den dammade och var väldigt "lätt" =mycket skal i den. Var inte nöjd, även om han tog knappt halva priset jämfört med granngården.

/Kräsen.

Var och handla på Granngården nu i veckan. Uppsala
Krafft Lusernstrå 155 kr. Groov 125 225 kr.:crazy:

Nä om du har speciella behov så funkar det väl inte antar jag. själv har jag bara haft basic och ger inte så stora mängder heller, så analys på kraftfodret har jag inte haft behov av annat än de generella värdena för fodret i sig, parat med en ordentlig grovfoderanalys.
köper korn och krossar själva, det blir kanonfräsht och man kan välja graden på krossandet.

Jag vet faktiskt inte om jag vill köpa "från närmsta bonde" Har t ex en som inte klarar sig på blå/gul havre utan behöver ha matilda (röd/gul) som det är mer fett i.

Korn kan jag inte krossa själv så det går också bort.

Om jag skulle analysera havren hos bönderna blir det ganska dyrt också innan jag hittar havre som är likvärdig matildan gissar jag.

Köpte från en bonde i våras ett tag, men den dammade och var väldigt "lätt" =mycket skal i den. Var inte nöjd, även om han tog knappt halva priset jämfört med granngården.

/Kräsen.

Jag skulle dit och köpa hack idag och var så dum att jag inte kollade priset innan jag åkte dit.Så jag hade bara med mig pengar så det skulle räcka till det gamla príset :mad: tror du jag blev lite putt eller..

Förra veckan köpte vi krafft för 183kr och nu igår....har dom höjt till 225kr:cry: Vi gör av med 3-4 säckar/veckan, det blir en rejäl höjning på månadskostnaden det. kan dom verkligen höja så mkt??
Nej, nu ska jag prova ÖB:s:devil:

Allt spannmål ska höjas rejält kommande året, eftersom skördarna har slagit fel i stora delar av världen. Eftersom det gått relativt bra i sverige så blir det internationell budgivning på vårat spannmål och det får vi alla känna av.

Jag är en lyckans ost som skördat egen havre i år!!!!:)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Celinehenn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 043
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka