Kraffts höjning

Atlas

Trådstartare
Förra veckan köpte vi krafft för 183kr och nu igår....har dom höjt till 225kr:cry: Vi gör av med 3-4 säckar/veckan, det blir en rejäl höjning på månadskostnaden det. kan dom verkligen höja så mkt??
Nej, nu ska jag prova ÖB:s:devil:

Sv: Kraffts höjning

För ett par veckor köpte jag Hippo Grow Alfa, höjt från 139 till 155 för 25 kg! I foderaffären sa de att spannmålen har gått upp pga dåliga skördar, och högt världsmarknadspris. Så jag tror att de flesta har höjt, möjligen finns det gamla partier kvar till gamla priser ett tag, men jag tror att man tyvärr får räkna med dyrare kraftfoder.

På grund av att det är brist på säd, så kommer alla foder som innehåller någon typ av säd (havre, korn, vete) att stiga kraftigt i pris.
Det beror på dels att det under en tid blivit mindre bönder som odlar säd, många gårdar säljs t ex som hästgårdar istället för lantbruk idag. Dels på att det varit ogynsamma odlingförhållanden på många platser, för mycket regn eller inte regn alls. Till sist dels på att man börjat tillverka etanol till miljöbränsle av säd vilket gör att efterfrågan på säd som mat, foder och bränsle överstiger tillgången.

Så man kan lugnt räkna med att det kommer att bli ganska mycket dyrare med kraftfoder framöver. Vi har gått från överpruduktion till för liten tillgång just nu.

Etanolframställningen konkurrerar om spannmålen, då vet man snart vad priserna blir:devil:

På grund av att det är brist på säd, så kommer alla foder som innehåller någon typ av säd (havre, korn, vete) att stiga kraftigt i pris.
Det beror på dels att det under en tid blivit mindre bönder som odlar säd, många gårdar säljs t ex som hästgårdar istället för lantbruk idag. Dels på att det varit ogynsamma odlingförhållanden på många platser, för mycket regn eller inte regn alls. Till sist dels på att man börjat tillverka etanol till miljöbränsle av säd vilket gör att efterfrågan på säd som mat, foder och bränsle överstiger tillgången.

Så man kan lugnt räkna med att det kommer att bli ganska mycket dyrare med kraftfoder framöver. Vi har gått från överpruduktion till för liten tillgång just nu.

Inte på alla foder.
Jag kör på Salsa dom har ökat med ca 10:- säcken inte farligt tycker jag.

Vaddå inte alla foder? Du har ju fått en höjning redan och det du köpt kan ju vara tillverkat av förra årets skörd fortfarande. Sedan får man ju också se till prisklassen på foder. Ett dyrare foder som höjer priset med 5% får ju en större ökning än ett billigare som höjer med samma procent.

MItt foder som är importerat har inte höjt ännu men importören har förbrett mig på att höjningen kommer under hösten/vintern.

Vaddå inte alla foder? Du har ju fått en höjning redan och det du köpt kan ju vara tillverkat av förra årets skörd fortfarande.

Nej inte på alla! Som du kanske såg så skrev jag höjningen.
Och tro mej jag vet att det inte är från förra årets skörd.

Du FÅR skriva Granngården ;)
Köpte Lusern hack på Granngården i dag, kostade 155 kr för 25 kg, har kostat ca 125 kr.

Greenpower har också gått upp rejält, tidigare kostade runt 100kr men nu kostade det 148! nästan 50% ökning alltså.

Har hört att allt foder har gått upp, enligt stallägaren har spannmål till kossorna gått upp till 1,80 kr, kostade förra året 90 öre per kg.
Tack för att höet är bra så man slipper tillskott. Köper iofs lite lusern och mineraler men de får inte så mkt så det går ju an.

Billigt ändå. Ger 165 på City Gross för Green Power.

tror att lusernpelletsen också var dyrare sist jag köpte:(

Billigt ändå. Ger 165 på City Gross för Green Power.

Och min foderleverantör har höjt från 125 till 156 - en höjning på 25% :mad:

Havrepriset bekymrar mig mindre - jag ger så försvinnande lite till mina hästar att det inte spelar någon roll.

Immer

Räkna med att detta är bara början av en bister vinter gällande spannmålspriserna. Det ÄR eller kommer att bli, rejäl brist vilket givetvis påverkar priset till konsument. Dels beroende på årets skördar och dels beroende på vad det skall användas till. Kolla ATL eller Land Lantbruk - där har det signalerats länge.

Usch! Visst är d väldigt dyrt att ha häst nu? Spånpriset steg ju enormt för några år sedan när pelletsen kom, nu betalar man mer för spån än för foder/mån:crazy:. Men nu blir nästa smäll...samtidigt som man måste ha recept på avm m.m o dessutom kommer ju vetr, ridhus,tränare m.m snart att göra en höjning igen för d gör dom ju varje ny säsong:cry: Men min lön, den stannar den...
Haha, det här blev en gnälltråd;), men nu vet jag varför krafften chockhöjts i allafall Tack,tack

spånet kommer att stiga mer det med hörde jag :(

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Celinehenn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 043
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka