Krafft vs. Racing

M

Maxmax

Jag funderar på att börja använda Racing istället för Krafft pga priset.
Är det någon som vet vad Kraffts groov 90 och 125 och grund motsvarar i Racings sortement??

Eller är det någon som kan berätta om samma slags produkter fast i olika märken? Om ni vet priser så är ju det ett stort plus;)

Sv: Krafft vs. Racing

:idea: Du kan ju enkelt gå in på kraffts hemsida och ta fram värdena för groov sorterna och sedan jämföra dessa med andra fodersorter!

Jag funderar på att börja använda Racing istället för Krafft pga priset.
Är det någon som vet vad Kraffts groov 90 och 125 och grund motsvarar i Racings sortement??

Eller är det någon som kan berätta om samma slags produkter fast i olika märken? Om ni vet priser så är ju det ett stort plus;)

Edels sortiment är billigare än Krafft, läs värden här

Ungefärliga priser där jag handlat för en 25 kilos säck inklusive moms!

Edel Avel 119 kr färdigfoder
Edel Topp 130 kr koncentrat
Edel Champ 125 kr färdigfoder
Edel Häst 120 kr färdigfoder

De håller också på att ta fram müslifoder en sort som färdigfoder och en koncentratvariant (20 kg 186 kr)!

Har dock bara använt Edel Avel själv!

Travtränare Jan-Olov Persson (Järvsöfaks) använder Topp och Åke Svanstedt använder Champ.

Okej låter ju bra. Men vart får man tag på det då? Låter inte som om det säljs på många ställen eller? Har aldrig hört talas om det.

Jag ville med den här tråden att ni som VET vilka foder som är "samma" kunde berätta. Jag fattar att jag kan själv kolla upp näringsvärdena på vardera, men det var ju det jag ville slippa!!!

Okej låter ju bra. Men vart får man tag på det då? Låter inte som om det säljs på många ställen eller? Har aldrig hört talas om det.

Jag ville med den här tråden att ni som VET vilka foder som är "samma" kunde berätta. Jag fattar att jag kan själv kolla upp näringsvärdena på vardera, men det var ju det jag ville slippa!!!

Fyller i MJ och smbrp!

Edel Avel 119 kr färdigfoder 10,3 MJ 135 smbrp
Edel Topp 130 kr koncentrat 11 MJ 90 smbrp
Edel Champ 125 kr färdigfoder 11,5 MJ 90 smbrp
Edel Häst 120 kr färdigfoder 10 MJ 85 smbrp

Priserna är för 25 kilos säck!

Kolla återförsäljare på Johan Hanssons hemsida!

Senast ändrad:

För att förtydliga till maxmax:

Edel Avel 119 kr färdigfoder 10,3 MJ 135 smbrp

Detta är mest likt Krafft Groov 125 som innehåller 10MJ och 125gram smbrp. Dock är Edel Avel något mer proteinrikt som du ser (135gram).

Edel Topp 130 kr koncentrat 11 MJ 90 smbrp
Edel Champ 125 kr färdigfoder 11,5 MJ 90 smbrp
Edel Häst 120 kr färdigfoder 10 MJ 85 smbrp

Dessa är allihop ganska lika Groov 90. De innehåller alla MER energi dock men samma mängd protein (flrutom den sista som innehålelr en aning mindre = 85gram).
Groov 90 innehåller bara 9MJ/kg medans dessa tre innehåller 10 resp 11MJ/kg.

Kan för övrigt informera dig om att Groov 90 och dessa Edel foder med liknande värden har ungefär samma värden som spannmål (havre, korn osv). Det enda plus du får av dem är att de innehåller extra mineraler och vitaminer. Och okej - Groov 90 innehåller en något högre kvot!

Tack Milly, du fattade vad jag menade. Men jag vill veta om racing vs. Krafft. Inte om andra foder för det finns inte att få tag på här i närheten.

Men jag vill veta om racing vs. Krafft.

Okej jag kollade på värdena för Racing foder.

Racing Greenline har 8.8Mj och 100g smbrp/kg. Ungefär som Kraffts lusern. Jämför med Groov 90 som har 9MJ och 90g smbrp/kg.

Racing Protein har 12MJ och 180 smbrp/kg.
Jämför med Groov 125 som har 10MJ och 125g smbrp/kg.

Skulle man då kunna ge racing greenline istället för Groov 90 alltså? Har jag fattat rätt då?
Och sen ge Racing protein istället för Groov 125??

Ja ungefär så. Men det är lite annorlunda kalcium och fosforvärden i Racing fodren... Racing fodren innehåller 4g mer kalcium per kg och 1g mindre fosfor.
Alltså får du öka på fosforen ÄNNU mera från annat håll om du väljer Racing foder.

Oki, då kanske det är bäst att ge krafft istället då. Tänkte bara eftersom Racing är så mkt billigare.

Oki, då kanske det är bäst att ge krafft istället då. Tänkte bara eftersom Racing är så mkt billigare.

Men kolla upp då vad fosforbalans kostar! Och räkna på priset ihop med Racing fodret vs Krafft. Kanske ändå blir billigast att köpa Racing+fosforbalans. ;)

Racing är billigare än Krafft. :banana:Jag fodrar mina hästar med det och är super nöjd, så även min plånbok.

Jag vet att min foderhandlare kommer att ta fram en smart lista där du kan se vad alla deras foder innehåller. Både analysvärde och innehållsförteckning. Pris/ säck kommer också med.

Lycka till.

Men jag vet att maxmax kollade upp priserna på Granngården och Racing var BETYDLIGT dyrare! :eek:
Iaf om man jämförde Groov 125 med Racing Protein... Man behöver visserligen ge mindre av RP än av G125 men det blir ändå minst lika dyrt!!

Jag har hjälpt henne lite och vi har kommit fram till att hon inte ens behöver ge nåt utöver hösilaget (förutom mineraler). Hon hade ju en bra kvot i hösilaget (6.1) ! ;)
Så nu blir det billigt och bra.

Racing protein är DYRT, de andra sorterna ligger betydligt under. Racing Prix är det mest prisvärda (motsvarar ungefär havre men är ett fullfoder).

Det kanske beror på vart i landet man bor med. Jag har iallafall kollat över foderstaten nu, och har insett att jag kanske inte änns behöver ge något mer.!!!!!

Jag betalar mindre för min Edel, köper av Johan Hansson i Uppsala.:banana:
Betalade drygt 92 kr för en Edel Häst. Något mer för Avel.

Lyrik: Men sen tillkommer ju frakten, det är väl inte gratis precis!?

Jag betalar ingen frakt, hämtar direkt från Hanssons.
Bojkottar nu GG, köper bara Kraft Lusernstrå och Kraft Miner Grön därifrån. Resten från Hanssons.:idea:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 767
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
788
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 622
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka