Krafft protein skadligt?

Sv: Krafft protein skadligt?

Ja min slutgiltiga foderstat som stämmer bra värdemässigt med alla värden är:

6.5kg torrhö
0.6 kg Krafft protein
45g Krafft miner grön

Då blir kvoterna bra. Det är skitsvårt med detta dåliga hö att räkna ut, har pusslat som en tok.

Då har jag räknat på att min häst väger 350kg och arbetar 25min skritt, 25 min högre tempo

Ja, det ser ju bra ut. Men vad får du i mj och smrp när du är klar med räkningen? Och kvoten vad blir den, 6 eller 6.5?

Har du räknat på vetekli? Det är lika mycket protein som i lucern, men mindre Ca, och mindre energi än i Krafft Protein.

Vi har också dåliga värden - 26 g smrp och 3,8 MJ /kg (dessutom bara 42% TS - det finns ju en gräns för vad de orkar sätta i sig) Vi använde tidigare (annat ensilage) Krafft Protein och lucern, men nu funkar inte det pga Ca-värdet blir skyhögt så vi tar en mix av vetekli och lucern. Vetekli är också ganska billigt, under 100-lappen för 15 kg. Om vi fattat rätt skall det blötas, men behöver inte blötläggas eftersom det inte suger åt sig så mycket.

Jag gav min 8-åriga islänning 0,4 kg Krafft protein, 0,5 kg Krafft lusern pellets och 0,3 kg Krafft groov 125 och ca 5 kilo hö (hade gärna gett honom mer men fick inte ihop foderstaten då) förra vintern. Mitt hö hade 18 smbrp/kg foder då. Uppdelat på två kraftgivor per dag och en långsam invänjning gick det superfint. Ger alltid hö före kraftgivan.

PS. Jag blötte all pellets för tändernas skull.

Ja min slutgiltiga foderstat som stämmer bra värdemässigt med alla värden är:
6.5kg torrhö
0.6 kg Krafft protein
45g Krafft miner grön
Utan att veta de exakta värdena på ditt hö så tycker jag du resonerar helt rätt med din foderstat. Många krånglar till det med en massa olika pytsar med tillsatser. Din foderstat är föredömligt enkel: ett grovfoder i tillräcklig mängd, ett kraftfoder (eftersom du hade dåliga proteinvärden) och ett mineraltillskott (mängden verkar helt rimlig).

Utan att veta de exakta värdena på ditt hö så tycker jag du resonerar helt rätt med din foderstat. Många krånglar till det med en massa olika pytsar med tillsatser. Din foderstat är föredömligt enkel: ett grovfoder i tillräcklig mängd, ett kraftfoder (eftersom du hade dåliga proteinvärden) och ett mineraltillskott (mängden verkar helt rimlig).

Ja, jag vill inte ha massor med olika foder, utan hålla mig till dessa sorter helst. Så blir det inte så mycket blandat för hästen.

värdena på höet är:
Torrsubstans 84%
Smrp 28
Mj 8.5
Ca 2.3
P 1.6
Mg 0.8
K 15.3

Som du ser väldigt dåligt med protein och kvoten är väldigt låg. Så det måste till protein för att foderstaten ska bli bra.
Har räknat på att hästen väger 350kg och rids 25min skritt & 25min snabbare tempo /dag

Jag gav min 8-åriga islänning 0,4 kg Krafft protein, 0,5 kg Krafft lusern pellets och 0,3 kg Krafft groov 125 och ca 5 kilo hö (hade gärna gett honom mer men fick inte ihop foderstaten då) förra vintern. Mitt hö hade 18 smbrp/kg foder då. Uppdelat på två kraftgivor per dag och en långsam invänjning gick det superfint. Ger alltid hö före kraftgivan.

PS. Jag blötte all pellets för tändernas skull.

Jag får endast ihop foderstaten bra med 6.5kg hö. Tar jag mer så blir MJ för högt. 28smrp ligger mitt hö på, men MJ ligger på 8.5 Så man får pussla för att få ihop det bra:)

Ska man alltså blöta krafft protein också?

Ja, det ser ju bra ut. Men vad får du i mj och smrp när du är klar med räkningen? Och kvoten vad blir den, 6 eller 6.5?

Tilldelat MJ blir 62.5 och tilldelat smrp blir 380 så kvoten där blir 6.08 =där den ska ligga vad jag förstått.

Kvoten mellan Ca/P blir också bra, den ligger på 1.5

Har du räknat på vetekli? Det är lika mycket protein som i lucern, men mindre Ca, och mindre energi än i Krafft Protein.

Vi har också dåliga värden - 26 g smrp och 3,8 MJ /kg (dessutom bara 42% TS - det finns ju en gräns för vad de orkar sätta i sig) Vi använde tidigare (annat ensilage) Krafft Protein och lucern, men nu funkar inte det pga Ca-värdet blir skyhögt så vi tar en mix av vetekli och lucern. Vetekli är också ganska billigt, under 100-lappen för 15 kg. Om vi fattat rätt skall det blötas, men behöver inte blötläggas eftersom det inte suger åt sig så mycket.

Nej, jag har inte räknat på vetekli, men kan ju vara värt ett försök :) Mitt hö ligger på 28smrp och 8.5 MJ, så det blir mycket energi och lite protein = Svårt att få ihop nåt bra.

Jag hade lite samma problem som du nu när jag fick tillbaka min höanalys. Hade stoora problem med att få ihop något vettigt då höet har 7,8 MJ och 34g smrp. Tillägger att hästen har en känslig mage och tål knappt någonting, vågar bara ge rena råvaror nu och ber till gud att hans mage ska tåla detta... Men till slut blev det:

12 kg hö
1 kg havre
0,3 kg sojamjöl (380smrp/kg)
0,3 kg solrosfrön (340 smrp/kg)
80g miner vit
50g B-vitaminer

Så om du inte vill ge krafft protein så kanske sojamjöl eller solrosfrön kan vara ett alternativ?

Ska man alltså blöta krafft protein också?[/QUOTE]

Ska, och ska...de är ju rätt hårda, hårdare än den vanliga Krafft Groov-en som jag brukar ge. Jag har läst att det sliter mycket på hästarnas tänder om de äter mycket pellets men gäller det bara den här vintern/våren så är det väl inte så farligt. Sedan är det ju det här med foderstrupsförstoppning, några menar att det är bättre att blötlägga medans andra tycker att det är då det är störst risk :crazy:

Jag har också läst det om tänderna. Det låter inte så bra precis. Men krafft protein är väl små pellets? Jag blötte inte dem när jag gav dem för ngt år sedan. Det var innan jag läste om tänderna.

Ska man alltså blöta krafft protein också?

Ska, och ska...de är ju rätt hårda, hårdare än den vanliga Krafft Groov-en som jag brukar ge. Jag har läst att det sliter mycket på hästarnas tänder om de äter mycket pellets men gäller det bara den här vintern/våren så är det väl inte så farligt. Sedan är det ju det här med foderstrupsförstoppning, några menar att det är bättre att blötlägga medans andra tycker att det är då det är störst risk :crazy:[/QUOTE]

Ja, jag blöter ju lucern som han får nu. Tror jag ska blöta krafft protein också. Som du säger så är det ju risk för foderstrupsförstoppning annars.

Jag hade lite samma problem som du nu när jag fick tillbaka min höanalys. Hade stoora problem med att få ihop något vettigt då höet har 7,8 MJ och 34g smrp. Tillägger att hästen har en känslig mage och tål knappt någonting, vågar bara ge rena råvaror nu och ber till gud att hans mage ska tåla detta... Men till slut blev det:

12 kg hö
1 kg havre
80g miner vit
50g B-vitaminer

Så om du inte vill ge krafft protein så kanske sojamjöl eller solrosfrön kan vara ett alternativ?

Ja, det är ett riktigt pusslande man får hålla på med!

Sojamjöl och solrosfrön har jag inte ens en aning om att man kan ge till hästar :) Men värt att räkna på i alla fall. Tror dock krafft protein kommer funka bra, dyrt dock, men han ska ju inte ha överdrivet mycket :)

Tack för svaret! Ville bara se vad hur mycket du ger i mj och smrp åt din isis. Alltid kul att jämföra. Men jag ger ungefär detsamma. Men det ser ju helt ok ut med din foderstat iaf.

Det står t o m på påsen har jag för mig att krafft protein ska blötas.

12 kg hö
1 kg havre
80g miner vit
50g B-vitaminer

Solrosfrön kanske är något för min kille som kan bli dålig i magen. Var köper du det? Kostar? Är det skalade då eller?

Jag köpte 25 kg för 125 kr på Ö&B. Solrosfrön för viltfåglar :D Så han lär få vingar ganska snart har jag räknat med! Nej dom är inte skalade, men de är ju lätta att tugga sönder så de ska nog inte va något problem. :) Mycket fosfor innehåller de också! Vilket bara gjorde det ännu bättre för min foderstat.

Solrosfrön: (/kg foder)
10,6 MJ
340 smrp
4 g Ca
13 g P

Rättar mig själv med andelen smrp i sojamjöl. Det kan man enligt Helena Handberg enkelt räkna ut själv genom att ta andelen råprotein och dra av 10%. Så får man ut andelen smältbart råprotein! (kan tydligen skilja mellan sojamjöl och sojamjöl)

Jasså, kan du köpa så billiga solrosfrön. Jag köper ju 2-3 påsar i månaden till mina fåglar men betalar 189 kr säcken.

Men är inte det för hårda skal verkligen. Eller tuggar dom sönder alla så dom får i sig innehållet. Tror du inte att hälften åker ut hela med bajset?

Prov gav pållen i handen det första jag gjorde och då tuggade han väldigt noga. Så förhoppningsvis gör han så när det ligger i krubban också! Sen kommer säkert lite ut helt... Jag hoppas då på solrosor i hagen! :banana: Men ser jag att jättemycket kommer ut helt så får jag kanske börja krossa det så gott jag kan.

Om du delar upp KP på två mål så blir mängden inte mycket. 1 hg är drygt 1 dl. Inte mycket att bråka om. Du har fått många bra svar bl a av HH som är expert, så du kan lugnt ge 6 hg/dag.

Om du delar upp KP på två mål så blir mängden inte mycket. 1 hg är drygt 1 dl. Inte mycket att bråka om. Du har fått många bra svar bl a av HH som är expert, så du kan lugnt ge 6 hg/dag.

Okej, tack för svar! :) Kör nog på det då!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 557
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka