Krafft protein skadligt?

G

Gauti

Är det skadligt att ge en islandshäst på 350-375kg 0.6kg krafft protein dagligen??

Hö värdena är usla gällande protein och det är endast med krafft protein jag får till en bra foderstat.

Sv: Krafft protein skadligt?

Det borde inte vara någon fara.
Det jag skulle tänka på är att se till att hästen har ordentligt med grovfoder i magen innan utfodring och så skulle jag försöka ge det vid minst två givor/dag helst 3. Detta för att det är lättsmält protein. Jag skulle göra så för att få ett så jämnt flöde av proteiner som möjligt genom tarmen. Detta är mitt sätt att se på saken och har ingen vetenskaplig grund mig veterligen.
Det jag kan se som problem är att vissa hästar inte tycker krafft protein smakar gott. Min häst äter det gärna utan tillsatser men jag har läst om många som vägrar äta även om det är utblandat i annat.

Det borde inte vara någon fara.
Det jag skulle tänka på är att se till att hästen har ordentligt med grovfoder i magen innan utfodring och så skulle jag försöka ge det vid minst två givor/dag helst 3. Detta för att det är lättsmält protein. Jag skulle göra så för att få ett så jämnt flöde av proteiner som möjligt genom tarmen. Detta är mitt sätt att se på saken och har ingen vetenskaplig grund mig veterligen.
Det jag kan se som problem är att vissa hästar inte tycker krafft protein smakar gott. Min häst äter det gärna utan tillsatser men jag har läst om många som vägrar äta även om det är utblandat i annat.

Ja, okej.

Låter inte bra att det inte smakar gott, men får han inget annat när dom andra hästarna får sina foder, så lär han äta i alla fall skulle jag tro. får prova helt enkelt :)

Har du provat att räkna på krafft plus grön? Det innehåller också mer av högvärdigt protein och är inte lika kraftigt foder som krafft protein. Bättre pris också skulle jag tro.

Vi använder krafft protein till våra islandshästar framför allt av miljöskäl (ingen soja) och eftersom vi inte behöver ge så stora givor. Det är dyrt om man tittar på vad en säck kostar men man ska nog istället räkna på mängden protein per kilo.

Har du provat att räkna på krafft plus grön? Det innehåller också mer av högvärdigt protein och är inte lika kraftigt foder som krafft protein. Bättre pris också skulle jag tro.

Det är nog inte bättre pris. Det är billigare/ kg men räknar man /g protein är krafft protein billigare (var för 2 år sedan då jag räknade)

Nej, det har jag inte gjort. Ska se vad krafft själva föreslår för foderstat. tror man skulle få ett förslag ifrån dom eftersom jag gjorde analysen genom analyzen :)

Vi använder krafft protein till våra islandshästar framför allt av miljöskäl (ingen soja) och eftersom vi inte behöver ge så stora givor. Det är dyrt om man tittar på vad en säck kostar men man ska nog istället räkna på mängden protein per kilo.

Hur mycket ger ni era hästar då varje dag? Om min kvot smrp/Mj ska bli bra måste jag ge 0.6kg Kvoten blir runt 5.5 om jag ger 0.5kg krafft protein.

Höet har väldigt dåliga protein värden

Om krafft protein är det enda som hjälper upp ditt dåliga hö till en bra foderstat så är det inget farligt. Vad skulle vara farligt?

Du har inte prövat att ge lusern strå i en hink varje natt så hästen får äta så mycket den vill ur den? Det är mycket billigare och brukar fungera bra.

Är det skadligt att ge en islandshäst på 350-375kg 0.6kg krafft protein dagligen??
Nej.
Av dessa 6 hg är det dessutom bara 34 % alltså 2 hg som utgörs av proteinkoncentrat, dvs det som i för stora doser per mål kan stimulera elaka bakterier i grovtarmen.

Däremot ska man alltid vänja till sakta så att de enzymer som ska ta hand om aminosyrorna i tunntarmen hinner träna upp sig. Jag skulle låta det ta en vecka att vänja till 2 hg koncentrat (i detta fallet 6 hg foder). HH

Har du provat att räkna på krafft plus grön? Det innehåller också mer av högvärdigt protein och är inte lika kraftigt foder som krafft protein. .

Varför skulle det vara så? KPG har 30 % soja och 6 % potatisprotein, K Protein har 33 % potatisprotein och tillsatt 0,8 lysin o 0,5 % metionin, Utan att jag har räknat exakt på varje aminosyra tror jag ändå inte man kan påstå att KPG skulle vara väsentligt bättre. HH

Om krafft protein är det enda som hjälper upp ditt dåliga hö till en bra foderstat så är det inget farligt. Vad skulle vara farligt?

Du har inte prövat att ge lusern strå i en hink varje natt så hästen får äta så mycket den vill ur den? Det är mycket billigare och brukar fungera bra.

Ja, det är flera som sagt att det kan vara skadligt med för mycket krafft protein.

Jag har räknat på lucern också, men det blir för mycket energi i förhållande till protein. Hövärdet är på 28 SMrp och 8.5 MJ så alltså alldeles för dåligt med protein.

Han får lucern pellets nu, men räknar jag på det saknas det ändå protein och energin blir för hög.

Det är en hel vetenskap det här med att räkna foderstat :D

Nej.
Av dessa 6 hg är det dessutom bara 34 % alltså 2 hg som utgörs av proteinkoncentrat, dvs det som i för stora doser per mål kan stimulera elaka bakterier i grovtarmen.

Däremot ska man alltid vänja till sakta så att de enzymer som ska ta hand om aminosyrorna i tunntarmen hinner träna upp sig. Jag skulle låta det ta en vecka att vänja till 2 hg koncentrat (i detta fallet 6 hg foder). HH

Ja, okej.

Ska vänja han sakta, gör jag alltid med nytt foder överhuvudtaget.

Ok, har du räknat på lusern och sett att det var för mycket energi så kör på krafft protein då. Det är ju bäst. Du hade ju väldigt lågt smrp och mycket höga mjvärden. Förstår att det är svårt att fixa till det då.
Vad är din slutgiltiga foderstat när du är nöjd i smrp och mj. Nyfiken för jag har ju själv en islänning på 6 år.

Ok, har du räknat på lusern och sett att det var för mycket energi så kör på krafft protein då. Det är ju bäst. Du hade ju väldigt lågt smrp och mycket höga mjvärden. Förstår att det är svårt att fixa till det då.
Vad är din slutgiltiga foderstat när du är nöjd i smrp och mj. Nyfiken för jag har ju själv en islänning på 6 år.

Ja min slutgiltiga foderstat som stämmer bra värdemässigt med alla värden är:

6.5kg torrhö
0.6 kg Krafft protein
45g Krafft miner grön

Då blir kvoterna bra. Det är skitsvårt med detta dåliga hö att räkna ut, har pusslat som en tok.

Då har jag räknat på att min häst väger 350kg och arbetar 25min skritt, 25 min högre tempo

Varför skulle det vara skadligt :confused:

Det är det jag undrar också! Men i för höga doser kan det vara skadligt har jag hört -vet dock inte om det stämmer, därför jag skapade denna tråd.

Nu handlar det om 0.6kg jag tänker ge min islänning för att fylla upp proteinet.

Det är väl skadligt med för mycket kraftfoder till alla hästar. Att ge för mycket grovfoder är mindre farligt. Hästarna tar väl upp det på ett annat sätt. Krafft protein går väl som kraftfoder men lusern går som grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 558
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 557
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka