Krafft Pluss Grön

josefinefreed

Trådstartare
Jag funderar på att köpa Krafft Pluss Grön, men det står att man ska ge det som komplement till en foderstat baserad på havre.

Den måste alltså ges tillsammans med havre för att verka på rätt sätt?

Hur mycket havre jämfört med Krafft ger man då?

Har ingen höanalys, men läs mina tidigare trådar på hästvård så förstår ni varför jag vill ha detta. Hästen har fallit ur rejält i muskler och behöver ett foder med mycket protein.

Kollade även på Krafft Protein, 330g smältbart råprotein/kg. Skulle det kunna vara något?

/ Jossan

Senast ändrad:
Sv: Krafft Pluss Grön

Att man ska ge det som ett komplement till havre är vel mer en rekomendation. Ring krafft och fråga dem. Det har en jättebra foderupplysning!

Jag ger lucern nu men det funkar inte för oss tyvärr.

MaRomer: Okej, så man kan ge bara Krafft Pluss Grön? Hur mycket verkar rimligt då isf? Läste att det stod nån maxgräns på 1,5kg till ett dräktigt sto. Så jag är rädd att ge för mycket isf.

Är tyvärr omöjligt att säga om man inte vet dina värden på höet. Skulle som sagt ringa krafft. eler så kan du ju ge hästen soja....

Tack för tipset!! :laugh:
Ringde dit och jag fick berätta en hel del om hästen och utifrån det så fick jag mkt bra råd om vad jag skulle göra utifrån vårat utgångsläge. Det blir Groov 125 som jag köper. TACK!

Tack för tipset!! :laugh:
Ringde dit och jag fick berätta en hel del om hästen och utifrån det så fick jag mkt bra råd om vad jag skulle göra utifrån vårat utgångsläge. Det blir Groov 125 som jag köper. TACK!

Det låter bra! Jag har själv alltid gett mina unghästar/fölston och lite smalare hästar Groov 125. Tycker bra om deras foder och de är super trevliga att prata med!

Vad bra! :) Hoppas hon blir fin på dethär nu. Jag kunde fortsätta med sojan sa hon så Bellie kmr få protein från sojan också. Vilka mängder pratar du om, om man skulle lägga till Krafft Protein?

Vad bra! :) Hoppas hon blir fin på dethär nu. Jag kunde fortsätta med sojan sa hon så Bellie kmr få protein från sojan också. Vilka mängder pratar du om, om man skulle lägga till Krafft Protein?

en fråga som vi omöjligt kan svara på då vi ej har några värden på ditt hö. Eller vet hur mycket den får av de andra sorterna=) Som sagt prata med Krafft. Men testa med detta först och blanda inte ihop mer än nödvändigt.

Du lär behöva ge minst 3 kg om du ska ge groov 125. Krafft pluss är också ett bra foder och som sagt mer koncentrerat.

Jag funderar på att köpa Krafft Pluss Grön, men det står att man ska ge det som komplement till en foderstat baserad på havre.

Den måste alltså ges tillsammans med havre för att verka på rätt sätt?
Det behöver INTE ges tillsammans med havre eller något annat för att fungera bra.
Behöver man mycket protein och bara lite energi så kan man ge enbart Pluss grön, om det är det som ger en balanserad foderstat.

en fråga som vi omöjligt kan svara på då vi ej har några värden på ditt hö. Eller vet hur mycket den får av de andra sorterna=) Som sagt prata med Krafft. Men testa med detta först och blanda inte ihop mer än nödvändigt.

Jag förstår inte varför Krafft skulle kunna hjälpa? De har ju inte heller värdena på höet.
// Linda

Problemet med Groov 125 är att du måste ge mer för att få mycket protein.
Du får ungefär samma kvot av 125 och Kraffts lusern. Du vinner inte så mycket protein på att lägga till "bara" 125.
// Linda

knapplån

Det som kan oroa mig när man ringer krafft är att de skulle välja ett foder som man får ge mycket av = bra försäljning.

Men ni som har provat att ringa dom? Har det kännts så eller letar dom efter det billigaste bästa alternativet för din plånbok?

Men ni som har provat att ringa dom? Har det kännts så eller letar dom efter det billigaste bästa alternativet för din plånbok?]
Jag provade förut.Och jag skrattade så jag grinade när jag lagt på. De är då inte dåliga på att saluföra sitt foder i allafall.Och dyrt skulle det ha blivit. Jag ger inte mycket för deras foderrådgivning .De är alldelens för styrda av att sälja sin egen produkt.

Som flera har sagt. Pluss Grön är utmärkt att ge om det behövs för att kompensera proteinbrist i hö. Man behöver inte ge havre till för det sänker kvoten på det fodret och då måste du ge mer Pluss Grön..
Groov 125 ÄR ett bra foder - men du måste ge MER av det för att få samma mängd SmRP. Jag har gett enbart Pluss Grön + soja för att kompensera ett hö med riktigt dåliga proteinvärden - det funkade utmärkt.

knapplån

Det som kan oroa mig när man ringer krafft är att de skulle välja ett foder som man får ge mycket av = bra försäljning.

Men ni som har provat att ringa dom? Har det kännts så eller letar dom efter det billigaste bästa alternativet för din plånbok?

Hon jag pratade med var absolut inte sådan, jag rabblade upp alla foder jag hade funderat på och det hon rekomenderade mig var ett av de BILLIGASTE jag hade funderat på. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 514
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 030
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka