Krafft Pluss Grön

Sv: Krafft Pluss Grön

Det där gäller absolut inte alla foderrådgivare. Jag har pratat med två olika, där den ena var helt inne i sin roll som säljare och ville pracka på mig halva krafftsortimentet (kändes det som), medan den andra var mycket mer opartisk och inte talade för sitt märke.

Visst är det så. Tyvärr har jag ganska många dåliga erfarenheter av kraffts foderrådgivare. Har oxå varit på flera av deras "foder clinics" och blivit besviken varge gång.
Nu var det iof ett bra tag sedan jag var var på något sådant och jag hoppas innerligt att de är bättre nu än det var för nått år sedan.

Sen är jag lite anti krafft oxå för deras hutlösa priser som dom tar ut för sina fodermedel som inte är det dugg bättre innehållsmässigt om man ser till näringsvärderna än många av deras konkurrenter som i flesta fall tar bra mycket mindre betalt för sina produkter.

Hippo Alfa är billigare än Groov 125.

Om du ska räkna på vad som blir billigast så räkna inte per kg foder. Du vill ge protein så räkna på vilket foder som ger dig mest protein för pengarna.
Har för mig att det finns en äldre tråd där uträkningar finns.
// Linda

Det är nog mer en rekommendation, att det passar bra med havre. Mitt sto får litegrann, typ en dl av det om dagen utan havre. Bäbisarna (10 mån) får mer av det och havre o lite annan mat. Eftersom jag ändå har det hemma kan ju lika gärna stoet få av det med. Det är problemet med att inte ha analys... Man har inget o rikta in sig efter... mer än en tillräckligt stor grovfodergiva då.

skulle själv köpa krafft protein istället för groov 125, är ganska säker att det blir billigare, eftersom du inte behöver ge lika mkt av krafft protein...

du behöver ju ge 1 kg krafft groov för att få 125g protein och bara 0,4 kg krafft protein för att få 125 g protein...

Så i längden brukar det bli billigare att köpa ett dyrare foder med mer innehåll eftersom du behöver ge mindre :).

Krafft protein var iaf de billigaste kraftfoder (om man räknade per dag) jag hittade när min häst behövde mer protein...

Ringde kraffts foderrådgivning när jag köpte min förra häst, för hade ingen koll på foder alls då.... Och med hjälp av analysen räknade de ut att han skulle äta 11 kg hösialge (gick på fri tillgång i hagen så åt säkert 15 kg iaf), han skulle även få 0.5 kg krafft ponny/dag :grin: innehåller ju 60 g smrp, hade ett hösilage som låg runt 40 g smrp...

Så hade ju lika gärna kunnat ge 1 kg hösilage till (som ingår i stallhyran) istället för att köpa en fodersäck för ca 200 kr... Men de vill ju sälja sitt foder...

Är Hippo alfa lika som Groov 125?

Alfan är 1/3 lusern och de flesta hästar brukar gilla fodret. Jag har själv en 2-åring som ibland kan lämna lusern men som diskar krubban efter Alfan. Söker du här på buke så hittar du mest positiva saker om alfa. 10MJ o 135g smbrp
Kostar ca 7,16 kr/kg samt 5,30 kr för 100g smbrp.

Men jag förstår att du har bestämt dig för 125. Den innehåller också lusern men inte lika mycket.
Den kostar ca 8 kr/kg samt 6,40 kr för 100g smbrp.

Krafft protein har jag för mig (hjälp mig någon som är säker) kostar 400kr för 25kg. Det blir 16 kr/kg samt 4,85 kr för 100g smbrp.

Låt oss anta att du vill ge 300g smbrp. Bara som jämförelse.
Alfa 2,2 kg = 15,75kr
125 2,4 kg = 19,20kr
Prot 0,9 kg = 14,40kr

// Linda

Hästens näringsbehov tillgodoses främst genom grovfodret. Om grovfodret har brister kompenserar man upp det med tillskott.
I ditt fall behöver hästen mera protein. Om den dessutom är lite kräsen och inte äter upp så är det än viktigare att du ger ett mera koncentrerat tillskott. Dessutom blir det billigare i längden för dig.

Det jag försöker säga är att det "andra" du frågar efter bör hästen redan få i sig via grovfodret som den har fri tillgång på.
Vad gäller mineraler och vitaminer så har du ju ingen aning om vad hästen egentligen behöver eftersom grovfoderanalys saknas.
Att ge sk fullfoder är ingen garanti för att det täcker upp de brister som ev. finns.

JAg säger oxå som dom andra:

Det blir dyrare i längden att fodra med groven i stället med pluss grön eller protein.

Pluss grön innehåller dessutom mycket mer mineraler än groven.

Alfan är 1/3 lusern och de flesta hästar brukar gilla fodret. Jag har själv en 2-åring som ibland kan lämna lusern men som diskar krubban efter Alfan. Söker du här på buke så hittar du mest positiva saker om alfa. 10MJ o 135g smbrp
Kostar ca 7,16 kr/kg samt 5,30 kr för 100g smbrp.

Men jag förstår att du har bestämt dig för 125. Den innehåller också lusern men inte lika mycket.
Den kostar ca 8 kr/kg samt 6,40 kr för 100g smbrp.

Krafft protein har jag för mig (hjälp mig någon som är säker) kostar 400kr för 25kg. Det blir 16 kr/kg samt 4,85 kr för 100g smbrp.

Låt oss anta att du vill ge 300g smbrp. Bara som jämförelse.
Alfa 2,2 kg = 15,75kr
125 2,4 kg = 19,20kr
Prot 0,9 kg = 14,40kr

// Linda

Lägger till pluss grön 25kg för 290:-
Den kostar ca 11,60 kr/kg samt 5,80 kr för 100g smbrp
1,5 kg ger 300g smbrp = 17,40kr

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 514
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 030
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka