Kotsenbensfraktur

Sv: Kotsenbensfraktur

Kan väl bara gratulera! :banana:
Härligt med människor som ger hästar en ärlig chans! Allt för många är bara tävlingsmaskiner som tas bort för tidigt.
Du måste fortsätt updatera!

Kan väl bara gratulera! :banana:
Härligt med människor som ger hästar en ärlig chans! Allt för många är bara tävlingsmaskiner som tas bort för tidigt.
Du måste fortsätt updatera!

ja men hur kul är det för en häst att stå på box i två år??? även om han lever och gör ett bra resultat så tror jag inte hästen har haft det så kul. känns mycket som "penga/berömmelse maskin" :crazy:

Har den stått på box i två år?

ja det stog det i artikeln som hon länkade till. :crazy:

Han har stått på box i nästan två år och det är först senaste halvåret som vi börjat träna honom, det känns väldigt kul att han kommit tillbaka, säger Michael ”Foto-Mike” Gustafsson som leasar hästen
saxat från länken

hur jävla långt får man gå och låta djuren lida för pengarnas och berömmelsens skull? usch jag mår dåligt av att tänka på hur kul den hästen haft det i två år av sitt liv..

Senast ändrad:

Och allt tidningarna skriver är sant? :angel:

En sån häst skulle jag vlija ha, som kunde stå på boxvila i två år och sen bara ut ur boxen och börja tävla direkt. :angel: (OBS ironi)

Givetvis har hästen tränats upp eftersom tråden startades när frakturen kom.

Generellt klagas det på att man dömer ut hästar för fort och det bra är pengar som styr, här blir det plötsligt det motsatta...

Det står ju i tråden att i MAJ 2006
kördes han 5-6 dagar i veckan sedan fick han ett återfall men började promemeras i augusti igen så jag tror du skriver bara för att skapa debatt. :smirk:

Senast ändrad:

Och allt tidningarna skriver är sant? :angel:

En sån häst skulle jag vlija ha, som kunde stå på boxvila i två år och sen bara ut ur boxen och börja tävla direkt. :angel: (OBS ironi)

Givetvis har hästen tränats upp eftersom tråden startades när frakturen kom.

Generellt klagas det på att man dömer ut hästar för fort och det bra är pengar som styr, här blir det plötsligt det motsatta...

Det står ju i tråden att i MAJ 2006
kördes han 5-6 dagar i veckan sedan fick han ett återfall men började promemeras i augusti igen så jag tror du skriver bara för att skapa debatt. :smirk:

jo fasst jag har gått på samma skola (gymnasium) som TS när hon hade hästen där och är väldigt bra kompis med en tjej som har daglig kontakt med henne. så jag vet att det stämmer.

jag klagar åxå på när hästar döms ut för fort - men det betyder inte att jag tycker det är ok att dom ska stå på box i 2 år. :crazy: det är inte en häst då. det är en maskin.

jo fasst jag har gått på samma skola (gymnasium) som TS när hon hade hästen där och är väldigt bra kompis med en tjej som har daglig kontakt med henne. så jag vet att det stämmer.

jag klagar åxå på när hästar döms ut för fort - men det betyder inte att jag tycker det är ok att dom ska stå på box i 2 år. :crazy: det är inte en häst då. det är en maskin.

Jasså du Jennie du tycker att du vet att detta stämmer. Ta reda på mer fakta nästa gång innan du utalar dej. för om du verkligen hade vetat så hade du hört att alla de krav som djurskyddslagen kräver uppfylldes angående daglig utevistelse. i detta skede hade det varit mer skadligt för hästen att vistas i en hage än att köras och tränas. han har prommenerats dagligen från någon månad efter skadan tills att vi fick klartecken att köra så det finns hästar som har det betydligt värre som står på box utan att ens motioneras t.ex vid en gaffelbandsskada eller operartion. så du ska inte vara så snabb att dömma när du inte har all fakta bara för att du såg hästen när han var unghäst.

tack till alla som stöttar och tack för era lyckönskningar. jag hoppas att ni snart ska få se honom på banan igen!

Härligt att höra att han är påväg tillbaka!

Står ju själv med en konvalecent pga kotsenbensfraktur (toppfraktur dock) så jag har följt din tråd.

Hur lång tid tog det att få honom ren på böjprov? och hur mycket reagerade han på böjprov i början (om han nu gjorde det)

han är aldrig helt ren på böjprov men nu beror det mer på det psykiska han kommer alltid att markera när han är hos veterinären. men det är först i november 07 som han har varit haltfri hela tiden. nu känns han bättre än förra gången vi satte igång honom.

På vilket sätt tror ni det hänger på det psykiska? Gör ni böjprov hemma och då är han haltfri eller hur menar ni?

ja hemma är han helt haltfri men om någon veterinär klämmer lite för hårt på benet "får han för sig" att han har ont

Min är sådan också iaf med allt annat han råkat utför. Han minns exakt vad som inte var behagligt och gör sedan en stor sak av det.

Just detta benet har han skadat hoven och fått en stor hovböld så han har sedan dess alltid varit lite rädd om det.

Nu har Blågul kvalat i Rättvik 9/6-08 på 1,33,5!

Grattis! Vad roligt :) Måste jag hålla utkik efter

JAG blir så glad att jag blir tårögd, så jag kan ju ana hur mycket ni i kretsen kring hästen känner. JÄTTEGRATTIS!

det går inte att beskriva känslan när han sprang först över mål igår. det är en otrolig häst som har klarat att ta sej tillbaka och dessutom vinna efter tre år!

Jag med har varit med om hästar som rest sig likt fågeln Fenix. Dock inte tre år,men jag har en aning så klart.

Dags att uppdatera lite igen. Under 2009 tog blågul 2 segrar och var placerad i alla lopp utom ett han har sprungit in över 100 000 sen sin skada!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka