Kotsenbensfraktur

Sv: Kotsenbensfraktur

Idag lossnade kilen som satt under hoven. fick åka direkt till kliniken där de dessvärre inte hade någon veterinär som kunde gipsa honom så nu får han ha en skena som de brukar ha på hästar med frakturer.

Usch tråkigt :( . Varför lossnade den?

Hur mår han allmänt nu? Klarar hans huvud av det här?

jag vet inte hur den lossnade men limmet hade släppt, veterinären lät helt förstörd när jag ringde men de var väldigt hjälpsamma som tur är. han verkar må relativt bra, finner sig i att stå på box och bankar bara när vi är där resten av dagen är han lugn enligt de andra i stallet. han börjar ju falla ur så han ser inte lika fin ut längre men jag vet inte riktigt vad jag ska ge honom att äta mer än hösilage som han har fri tillgång på för han blir helt knäpp om han får kraftfoder (groov) och inte gör någonting. Han går förvånansvärt bra både med gipset och nu med skenan. Om hans huvud klarar detta... jag hoppas ju det han är ingen vanlig häst utan har en vilja sominte många har, det brukar ju utmärka riktigt bra hästar, Järvsöfaks övervann ju en dödlig magsjukdom då ska väl Lillen kunna iaf om benet läker komma tillbaka på ren vilja.

Klar du inte har någon vanlig häst.Det vet väl hela travSvergie?Håller alla tummar för er!
Glöm inte bort att det kan vara en liten fördel att han tunnar ur.Påfrestar benet mindre då...Men får ju inte gå för långt så klart.God ide att rådfråga vetrinär eller foderexpert kanske?Ett sätt att hålla honom i hull är att ge fett i form av olja.

Men det känns tungt nu när storloppen kommer och han skulle bevisa att han verkligen var sveriges bästa 3-åring nu blir det ju faksen j:r. han får parafinolja för att hålla igång magen jag vet inte om det hjälper hullet?? han var ganska smäcker redan innan så det går fort när han börjat tunna ur.

Min kompis fd häst (fullblod) fick en hovbensfraktur..Den hästen var konvalecent lääänge...MEN den repade sig fint, och kom sedan igen ute på tävlingsbanan återställd utan problem. Denna häst tävlades i dressyr, men helt återställd blev den. Men sjuktiden var enormt lång...

det måste ju vara ganska illa med hovbensfraktur vad gör man då gipsar, opererar?. för min del spelar det ingen roll om det blir lång konvalecens bara han blir bra

Vi har nu fått magneter som han ska ha på sig några timmar om dagen hoppas det hjälper lite, ska gipsas om på fredag igen. någon som har något tips på vad man kan ge honom för mat för han blir lätt pigg

Var till veterinären igår med Blågul. bilderna visade att benen hade börjat läka ihop igen men man kan inte säga något förren benet utsätts för belastning. men veterinären sa att det såg så bra ut som man någonsin vågat hoppas på. 14 dagar till med en kil under hoven nu utan gips och skena. sedan ska han få börja ut och prommenera! :)

Kan ju hoppa på här med min historia. Fick en avsprängningsfraktur i kotsenbenet i februari. För stor för att ta bort, för liten för att försöka nita fast. Problemet var att försöka gissa om pålagringen skulle komma mot leden eller inte, givetvis så ställer då det första till med elände medan det andra kanske skulle indikera att han skulle gå att använda. Hästen har stått på box, sen sjukhage och släpptes sen i vanliga hagen och promenerades.

För en vecka sen var jag återigen på kliniken och han har gått från tvågradigt halt till 1/2 och nu alltså ren på gången i trav. Jag ska sätta igång honom med att skritta i 10 minuter varannan dag och räknar totalt med en igångsättning på 6 månader.

Om det går bra kan veterinären inte säga något om, kanske klarar han belastningen, kanske inte. Varje gång jag har varit på kliniken har dock veterinären trott att hon skulle behövt spruta honom men det har alltså inte behövts utan varit idel solsken.

Så jag får helt enkelt se tiden an.

/Jane

Det är ju bra att det går frammåt. hör gärna av er hela tiden så jag får höra hur det går för andras hästar med liknande problem. det finns ju inte såmkt fakta om den här typen av skador så man kan kanske hjälpa varandra!

Det låter ju ganska hoppfullt för din häst ändå! Att han ska få komma ut och skritta snart är ju väldigt positivt. Min tjej (svarat längre upp i tråden tidigare) var på återbesök i Onsdags och var ohalt men lite stel (stått i sjukhage/box 4 mån) på löpargången! Hurra säger jag, det hade jag inte vågat hoppats på! Röntgenbilderna såg bra ut, leden var fin och fåran som syntes i skelettet var mindre! Har gett Flexijoint under hela tiden sedan operationen samt lite annat efter tips från martha här på Bukefalos. :bow: Vet inte alls vad som skulle passa din häst eftersom det är olika slags frakturer, men fråga henne vetja!

Har koncentrerat mig mycket på att hålla henne vid gott mod, mycket mat, kärlek och omvårdnad. Hon har fått massage och laser för att främja blodcirkulationen och läkningskraften. Och så har hon lindats med Back on Track. Vi har promenerat och så småningom tömkört. Nu har jag börjat skritta i vagn. Ska jogga tre mån. innan snabbjobb så än vet jag ju inte om hon håller men det ser lovande ut.

Det låter kanske som att jag går på allt som finns men jag ser ingen anledning att inte testa saker jag tror på själv. Allt för att hon ska bli frisk. Vad säger veterinären om den fortsatta rehaben? Kanske skulle det vara nåt med simträning?? Det är ju faktiskt inte så j-a dyrt om man vet att man har en bra häst som kan betala igen det om han blir frisk... Eller är det belastning av benet som gäller? Kanske kan man kombinera, antar att de har helhetslösningar.

http://www.hippomarin.se/
http://www.ellastableswimtraining.com/startsidan.html

Håller tummarna för Lilla Blågul!!!

Somi: har du nån mailadress till martha??

Är det någon som har lite koll på om det finns någonstans man kan simträna hästar nära dalarna?

Hej
Vet att det ska finnas ngn typ av vatten behandling i Bollnäs. Hör med ngn på Bollnästravet. Lycka till med din häst!
Mvh Eva

Tyvärr tror jag inte att det finns bassäng närmare... Inte vad jag hört. Grannen skickade sin till det nedanför GBG (bor i värmland), han verkar ha fått resultat i alla fall. Möjligt att det finns någon sorts vattenterapi närmare, vet ej.

Ang. martha så är hon en sån snäll figur så om du letar upp henne där hon skrivit ett inlägg så kan du skicka ett PM till henne och fråga snällt om råd. Jag tror att hennes tips hjälpte oss en bit på traven i.a.f. Man klickar på namnet och där står det "skicka privatmedd".

Mvh/Somi

Tack så mkt nu har jag fått lite tips på saker man kan ge honom, det skadar ju aldrig att prova. men jag vill jätte gärna veta mer om simträning.

Nu har jag iaf fått byta kil under hoven påhonom. förut hade han 4,5 cmhög kil nu har han 3 cm så det går frammåt sakta, sakta

Nu har jag äntligen fått börja promenera med honom små korta turer varje dag. han är väldigt pigg. har ingen kil under hoven längre och ska på veterinär koll på tisdag och även göra en rörelsekontroll.

Jag kommer ihåg att Born Quick sparkade sönder sitt kotsenben + lite annat när han skulle starta i finlandia Ajo eller nåt sånt 1994 tror jag eller 1995.
Men han kom tillbaka och vann några halvstora lopp och det kunde mna inte tro för min granne hade honom under konvalesecensen och han såg inte fin ut i benen.
Han var dock trvelig att hålla på med .
mager han var svår att hålla hull på men åt fri tillgång och fick en liten sjukhage med gräs när det hade gått ett tag.
Så håll hoppet uppe jag har även arbetat hos galopptränare och ett sto där fick kotan förstörd när de fjädrande steeplechasehäckarna på Täby slogtillbaka på henne efter att nån annan häst slagit i.
Hon komm dock aldrig till start igen men det var för att ägaren inte ville vänta utan hon gick till avel. Annars hade vi flera som tävlade med skruvade kotor mm. En van Marit Sveas minneslöpning i Norge.

Var hos veterinären idag. Ingen förändrig. men man får vältolka det till det possitiva det hade iaf inte blivit värre nu när han går utan kil och promenerar varje dag. veterinären föreslog stötvågs terapi någon som har någon erfarenhet av detta??

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat