Kotsenbensfraktur

Sv: Kotsenbensfraktur

Om jag inte är helt snurrig så har Westholm sysslat med någon form av vattenträning på sina hästar, hör med honom!

Det kan stämma det ska höra efter. Fick höra idag om något slags "plåster"som ska stimulera benbildningen. någon som vet lite närmare?

undrar om det inte är någon som pratat om "veterinärplåster" som är namnet på ett slags magnetplatta som böjs runt benet och lindas fast.
jag har bara positiva erfarenheter av det. funkar jättebra vid senproblem, skador på gaffelband o.s.v.

det låter ju vettigt. vart får man tag på dessa veterinärplåster då?

Var hos veterinären igår och det var faktiskt liten förbättring. han var inte helt halt i traven och ohalt i skritt. första gången han fick travapå 3,5 månad! bilderna visade att det hade börjat bildas ben i glipan och inte bara brosk som de var rädda för först. skulle få sätta honom i vagn och skritta nu. har fått några piller till honom calcium och fosfor skulle vara bra. det går sakta men säkert åt rätt håll,men jag fick absolut inte släppa honomi hagen och riskera någonting.

KUL att det går åt rätt håll, följer din tråd med intresse eftersom min häst också drabbats av kotsenbensfraktur om än inte så allvarlig.. Hoppas att jag kan bidra med mer hopp genom att berätta hur det gått för oss. Kan berätta att min häst är finare än nånsin nu, inga spänningar i ryggen som hon drogs med tidigare. Däremot var hon allmänt skruttig i början när jag skulle köra igång och jag trodde att det var kört. Men nu har det som sagt vänt med råge!

Än vågar jag inte hoppas alltför mycket och vi tar det lugnt men hela hennes rörelsemönster har ändrats till det bättre och hennes jävlar-anamma har återvänt. För oss har det gått lite drygt 7 mån så visst tar det tid! Jag känner mig så tacksam att det har gått så bra, hon kunde ju inte stödja på benet då det skedde. Nu travar hon så fint framför mig med spetsade öron..

Skönt att höra att benbildningen har kommit i gång! Det ordnar sig säkert! :)

Håller tummarna!/Somi

återbesök den 28/12
för första gången börjar de se lite ljust ut. nu börjar veterinären prata om att det kan gå att komma tillbaka till tävlingsbanan igen. om vi gav honom ett år ungefär1 det innebär att det det redan gått 5 månader så förhoppningsvis ska han kunna börja köras snart ordentligt. var ohalt i traven den här gången. och det var en klar förbättring på röntgenbilderna åxå. mycket mer kompakt ben hade bildats.

Vad kul att det går frammåt. Vi vill se min lilla blågul på tävlingsbanorna igen så vi håller tummarna!

återigen var det possitivt vit veterinärbesöket för två veckor sedan. fick klartecken att börja trava lite smått. och det gillade han men han får fortfarande inte gå ut i hagen. veterinären trodde att han skulle kunna vara tillbaka i full träning i juli ett år efter skadan :banana:

efter ytterligar två possitiva besök hos veterinären går nu blågul motion 30 min 5-6 dagar i veckan. målet är att han ska kunna trava en motionstur på en timme i slutet av juni. har äveen slutat med stödbandaget och har bara bandage på han när han körs. han känns väldigt pigg och fin är fortfarande något sned över korset men har rätat upp sej mycket i vagnen. :rofl:

Vad jättekul att det går så bra! Lycka till även fortsättningsvis!

efter snart två år är det dags för kval nu är det bara att hoppas!!

Men Guuuuu va roligt :bump::bump:

Se vilken tur det är att det finns människor som er, som inte har bråttom utan ger hästen tid att läka :bow:

Lycka till.

Jättestort grattis! Verkligen kul att han kommit tillbaka och :bow: för ert tålamod, att ni lät er fina häst få den tiden han behövde för att bli bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka