Koteldsinflammation pga broddar

Sv: Koteldsinflammation pga broddar

Vad menar du med att dra på-av broddarna? Hur ska de då kunna hålla sig på benen i hagen?

*knapplån*
Ville bara visa lite kuriosa

skarpsko1.jpg

Häftig gammal sko va??

De riktigt allvarliga trampskadorna där hästen sliter sönder senor och ligament sker sällan vid så kallad overreach där det oftast inte blir mer än ett köttsår vid ballarna. Om hästen trasslar ihop benen och kliver fel så kan de allvarliga skadorna komma. Därför gillar jag inte fyrbrodd bak på unga gängliga hästar som ännu inte växt i sin kropp

Tjusig doja Pinge.
Har du två?
Tänkte jag kunde få låna dom när jag ska kvala Älgen om några veckor. Han behöver rejält med grepp.

Unga hästar ska ju inte ha skor heller :) Barfota ger rätt ok grepp om man låter traktstöden växa lite och lämnar lite hovvägg.

På loftet har jag en hel låda med hakskor. Nån som vill köpa-passar nordsvensk.

Ingen åsikt i trådfrågan, Pinge..?

:banana:

snigelfarmor skrev:
Unga hästar ska ju inte ha skor heller :) Barfota ger rätt ok grepp om man låter traktstöden växa lite och lämnar lite hovvägg.
QUOTE]

Mina går alltid barfota och dom har inga problem med greppet.
Betydligt mindre halt än med skor på. Inga platådojor heller vid tö och friska hovar året om :-) Inga trampskador heller.

Nu är jag väl färdig att skjutas efter detta inlägg :angel:

snigelfarmor skrev:
SO Hovslagare: jag syftade till broddskador/trampskador. Dem är det ont om här uppe, men folk är livrädda för dem därnere :)

Jag har sett alldeles för många, alldeles för otäcka broddskador för att ens tänka tanken att ha mina hästar broddade i hagen. Fläkskador? Inte de senaste 20 åren i alla fall.... :smirk:

Ni kanske bor där det bara är snö.
Här fylls islagret på allteftersom. Det finns också väldigt låga brodd.

SO Hovslagare skrev:
Jag har sett ganska ruggiga broddskador på travhästar så visst förekommer det.

Det är inte mindre skador inom galoppen.

Lärt sig att det gör ont??
Du inbillar väl dig inte att dom trampar sig med flit?
Ett litet tips till dig som är ny, att lära dig svara rätt person, det blir lätt förvirring annars :D

Vad menar du med ruggiga broddskador? Att hästen slagit på sig bak eller trampat sig fram eller att det ger skador på annat sätt?

snigelfarmor skrev:
Nej, men de kanske tänker efter med flit nästa gång de är på väg att söla med frambenen. jag vet inte, det vara bara en teori.

Slår du på benet, flyttar den det, förhoppningsvis.

Humelibumlan: notera mitt Nåja! .
Jag fattar ingenting? :confused:

Låter ju helkorkat! Varför ska körhästar ha 4 brodd och en ridhäst 2? Snebelastningen är densamma vare sig kör/ridhäst!
Min hovslagare säger att 4 brodd är absolut! och jag håller med. Brodden är ju ca 1cm hög, och det är ju bara o räkna ut själv vilken skillnad på vinkel det blir då, eller din hovis kanske verkar snett så med brodd det blir rätt vinkel??? :angel:

Nä, det finns 4 broddhål av en anledning. Annars kunde man lika gärna ha en brodd...

Äh, är väl ingen som ska skjuta dig. Kan man ha en häst oskodd är det ju det absoluta optimala. Jag tycker dock det är vidrigt med dessa människor som haft en häst skodd i många år och ska "rehabilitera" hästen till ett friskare liv och drar av skorna. Det är på gränsen till djurplågeri tycker jag!

Jag har också alltid haft barfota, men när det är isgata så blir det halt endå. Och har man häst uppstallad där det är förbud mot obroddat pga av skaderisken så har man inte mkt val. Så denna säsong fick jag dra på henne skor. Dom åker av efter att snön är borta och jag hoppas att hon inte reagerar på det på ett negativt sätt för hålla på med *** boots o sånt tjafs kan ge tryckskador o annat. Annars får hon gå skott tillsvidare.

Den här vintern med regn/snö/is/minusgrader har varit vidrig. Och vägen ner till hagen har varit livsfarlig i år. Usch...

/cj

Står din häst på betonggolv eller asfalt dygnet runt? Jag har i alla fall strö i min box och i hagen är det just nu snö och är det inte snö här så är det lera på vintern och lera är lika med plusgrader=inga brodd. Rider gör jag ett par gånger i veckan, på snö. Var är problemet? Jag har inte sett någon i den här tråden som gnällt på er med fyra brodd, ni får väl ha det om ni vill, men för mig är det onödigt. Inga, så kallade, isgator existerar här. Här har vi knappt minusgrader. Gräset växte till mitten av december.

Ja, en brodd är ju precis samma sak som två.

Senast ändrad:

Nää, det stämmer inte , fråga en superkunnig hovslagare som vet det.
Daniels Hovslageri

Jag funderade på detsamma eftersom min går med 16 brodd jämt nu på vinterns isigaste stunder.
Mvh ida

De menar att en körhäst behöver mera grepp, vilket är sant. De ska ju dra en vagn efter sig.

/jenny

Här kan du snacka om grepp!!
Jag fixade till min körhäst lite härom sistens. Visst blev det bra??

grepp.jpg

Hoppas ni fatta att jag skojade... Det är INTE jag som skott denna..
Observera att detta inte sitter på en körhäst..

Senast ändrad av en moderator:

:eek: ...varför bara i tån??? Kompisens ardenner hade liknande dojor som visats här inne på tråden tidigare...men där fanns det ju klackar också...detta ser inte klokt ut...*ryyys*

Liknande trådar

Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 097
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka