Koteldsinflammation pga broddar

Sv: Koteldsinflammation pga broddar

PathOfClovers skrev:
Det skulle inte vara samma sak att bara ha tåbrodd, då skulle de ju knappt kunna rulla över alls. Dessutom har vi inte 1 cm-brodd, snarare 5 mm. och det är inte samma sak som att strunta i att verka trakten, trakten sjunker inte ned när det är mjukt. Om det inte finns någon snö och allt är stenhård, varför ha brodd?!

Principen är ändå detsamma, en rörelsestörning, samt att traktbrodd ger halkigt frånskjut.

I skåne är det blankis på de flesta vägar -stenhårt och halt. Mycket isfläckar med på asfalt o dylikt. Oftast har man bara brodd vid ridning, och då bara i trakten pga okunskap, lathet eller dålig framförhållning med fel sorts sko.
been there, done that

Mina hästar går oskodda men efter jag har hört så finns de skor me många och små broddar. det är oftast travhästar som har sånna men de verkar jättebra. då blir de ju inte så ojämnt samtidigt som hästen får bra fotfäste

Konstigt att hovslagare jag snackat med säger att det inte är någon skillnad. De borde ju veta menar jag. Är det barmark och blankis fattar jag ju att det blir halt med bara traktbrodd, men inte vid snö...

Det kan säkerligen hända en del hästar att dom får kotledsinflammationer. Brodd har ju faktiskt nackdelar...de förkortar bromssträckan samt försämrar stötdämpningen. Det ger stumma rörelser och stressar både leder och ligament. Men det säger ju sig självt egentligen. Vidare så lyfts strålen från marken onormalt mycket. Nog för att den lyftes med enbart skon, men med brodd på blir det ju ännu mera...detta försvårar för hovmekanismen. Brodd som sjunker ned i snö, bädd, gräs eller annat mjukt minskar problemen...men hur ofta går man på underlag som är detta då ? Oftast är det ju vid ishalka vi broddar...och på blå is tränger inga broddar ned, åtminstone inte i dess fulla längd. Ska du ha brodd så sträva efter att ha så låga brodd som möjligt. Att bara ha traktbrodd påverkar hovvinkeln.

I allmänhet, som ni kanske märkt, är jag skeptisk till hovslagare. De snackar ganska mycket bs enligt mig. De är inte vana att föra en seriös konversation, utan verkar vana vid att deras sätt är det enda rätta.

Vad vet hovslagare om följdsjukdomar, jag kan inte tänka mig att en hovslagare skulle ta på sig en kotledsinflammation, eller en öm trakt, inaktiv stråle eller dylikt. De har alltid konstiga ursäkter till sånt.

Jag kämpade länge med att bredda min hästs hovar, när en ny hovslagare kom ut och började fibbla med både tån o trakten. Högre trakt och avhuggen tå, och knappt nåt utlägg bak. Han hade många fina balanseringsförslag och en massa fina sjukbeslag, trots att min häst hela våren gått barfota och visat riktlinjerna för hur hon sliter sina hovar, ändå kom han med sina åsikter som gick helt emot vad hoven sa. Han var skara utbildad, och även föreläsare på hovar samt hade många lärlingar. Aldrig mer att han fick komma ut till mig. Han skulle säkert kunna säga att det räcker med två brodd med...

Sorry, men jag kan bli så irriterad på att folk alltid sväljer allt ens hovslagare säger. Är det för att han är man, och har en hammare i handen eller?

Detta är en hon och första gången var det över telefon så ingen hammare var inblandad. Och hon lyssnar på mig och vad jag har att säga även om jag kanske inte kan så mycket. Den andre som sa det var en här på buke i nån broddtråd nyligen, han (hon?)berättade om någon studie som hade gjorts med olika antal broddar. Inte heller där någon hammare.

Kan du förklara vad som kan bli fel om hästen går på mjukt underlag och sjunker ner? Min häst går på hårt underlag max 20 minuter max 2gånger i veckan. annars står hon på box med minst 2 dm bädd = når aldrig golvet eller i hage med snö eller lera. Jag kan gå i högklackat varje dag utan att det blir fel och människan är inte heller byggd för det.

Va bra att det funkar för er då, vi kör på med traktbrodd inte pga. varken lathet eller okunskap, men för att vi helst inte vill ha blodiga ben på våra hästar efter en dag i hagen.

Det var vad min hovslagare varnade mig för också. Min härst är fruktansvärt klantig med långa ben och har trampat sig flera gånger så man vill ju inte chansa heller...

Näe precis. Med tanke på att de lyckas trampa sig med traktbrodd så kan man ju bara tänka sig hur mycket det skulle bli med fyra i varje... :crazy: Sen visst, om man bara broddar när man rider tex. men vi kan inte stå och brodda och brodda av 25 hästar 3 gånger dagligen.

Hej!

Jag vet inte vem som har rätt angående höga/låga trakter, min pålla har nog bra trakter får jag gissa eftersom hon enligt hovis har de rundaste hovar hon nånsin sett...

Och jag kan tänka mej att med mycket understuckna trakter kan bara traktbrodd vara bra, men det jag fått lära mej är att vinkeln med/utan bara traktbrodd blir för stor, för snabbt och det är det som inte är bra! men jag erkänner beredvilligt att jag inte är någon expert../ Lavinia

HeJ!

Enkelt, därför att allt mellan det stenhårda är glashal is och utan brodd far häst runt som en vante och fläker upp sej../ Lavinia

Glimfeather skrev:
Jag kan gå i högklackat varje dag utan att det blir fel och människan är inte heller byggd för det.

Hej!
Kul att du tror det.. Just nu känner du inte av dina problem, men jag kan lova dej att om ett par år, när du stått på dina klackar timmar i sträck kommer du få problem. Välkänt faktum, även forskat på, högklackat ÄR skadligt i längden, även om man inte märker det från början..

/ Lavinia, läst forskningen i skolan, eftersom den var relevant..

Skånevinter är ett rent helv... Trivs bättre i Norrland, där ingen ifrågasätter 4 brodd ibland 6 i var sko. Känner ingen hittills som har haft broddskadade hästar heller, Norrländska hästar är smartare? Bättre steg? Bättre ryttare? haha*

Det finns flera undersökningar som visar att brodd ökar risken för kotledsinflammation. Men man måste tänka på att inga brodd ökar risken för fläkningsskador mycket mer. Ju fler och ju högre brodd desto större risk för påkänningar i kotan. På unghästar vägrar jag att sätt fyrbrodd bak pga risken för balltramp. Så visst ska ni brodda både för er och för hästens säkerhet.

Bra med hovslagare på hästforum :) Hoppas du fortsätter skriva för det finns mycket för dig att svara på.

Jag undrar ändå lite över varför Norrländska hästar, travare, ridhästar, körhästar klarar att ha 4 brodd ofta 6 utan att skada sig. Jag har boots när jag kör, men har bara haft en rispa på dem och det var i transporten.
Är sörlänningar mera känsliga, har skydd i hagen, låter hästar gå i isolerade hagar, tar in dem klockan 15.. m.m.

snigelfarmor skrev:
Min nuvarande är mycket bättre, han låter trakten vara så låg som möjligt eftersom hovbenet ska vara parallellet med marken.

Jag vet en ponny som blev utdömd pga att hovbenen var parallella med marken.... Det ena var iof lite mer än parallellt.
Det är inget att sträva efter om du inte vill döma ut din häst.

Ja nu snacar jag ju inte om 10 cm-klackar utan med 2-4 kanske oche en brodd är på ca 9 mm?

Farmor. På din bild så är det en dm. skillnad. Om du nu vill ha din häst med låg trakt o lång tå så är nog påfrestningen på ytliga böjsenan stor.
Varför inte ha hästen verkad efter vad som är en normal vinkel istället för att gå till ytterligheter.

Om man rider i uppförsbackar så vet man vikten av att ha tåbrodd...

Liknande trådar

Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 097
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka