Koteldsinflammation pga broddar

Sv: Koteldsinflammation pga broddar

SO Hovslagare skrev:
Ja hur svarar man på det när man inte får nämna namn härinne???
Jag ser att du är från Uppsala.
På Ultuna har ni en veterinär som är väldigt duktig på hovar.
Han brukar hålla i fortbildningskurser för hovslagare.
Han har en kollega på Strömsholm som brukar hålla föredrag på dessa kurser.
Dom har koll på all forskning i ämnet.

Rebus...
O*e W*tt*e?
C*is J*on**on?
M*ck* Be*g?

:D

nocki skrev:
halllååå, det var snack om broddar här va och inte travhästar och värmning och annat intressant för oss andra icke travintresserade:devil:
Om man är lite intresserad så kan man säkert lära sig både 1 och annat om man läser, trots att man inte är travintresserad :smirk:

raderat? men svaret är ja. Vissa veckor är det isbana eller box :) Eller 1 meter skarsnö kanske?

och eftersom jag inte gillar att ha hästar inlåsta merän nödvändigt så blir det alltså isbana.
sluttande snö/ishage, 8 månader om året.
Donnis har inte haft något fel på benen under sina 18 år, och hon har både tränat trav och hoppning hela livet, sista året blev hon körhäst hos mig. 4-6 brodd i varje. Inga broddskador vad jag vet/sett.

Senast ändrad av en moderator:

Har ni inga plogade vägar? Jaja, skit samma, du gör vad du vill med dina hästar. Jag har inte sagt ett ord om att det skulle vara fel med mer än 2 brodd. Vi bor inte på samma ställe och jag har förståelse för att man har fler brodd om man bara har is och ingen snö. Här är det aldrig så alltså sjunker min häst alltid ner i underlaget hon går på (ja, med undantag från stallgången som hon står på 30 minuter varannan dag eller så).

men vadå gör vad jag vill med mina hästar, varför så bitsk?

Jo vi har plogade vägar, de är super att träna på, och eftersom detta är en broddtråd så hade jag inte kunnat träna utan 4 brodd, is eller snö. Det har nya ponnyn bevisat genom att inte klara snö med bara 2 broddar då påskjutet blir för glidit och hans steg blir stelt. Om era hästar inte glider i påskjutet med bara 2 brodd har vi inte samma underlag helt enkelt. ha gärna 2 brodd, men se för sjutton till att det är lönt. Broddskador verkar mest utmärkt att skylla på.

Jag bor i Norrland, varför är det så konstigt med is o snö då? En plogad väg blir isig så fort det är lite plusgrader, och tyvärr har George Bush mfl förstört det norrländska vädret så plusgrader har vi hela vintern till och från.

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
tyvärr har George Bush mfl förstört det norrländska vädret så plusgrader har vi hela vintern till och från.

:rofl: :rofl: du är bra rolig, du! Tror du dom gjorde det med flit?

Ja, helt övertygad om det. Varför är han så taskig mot norrlänningar, jag tycker det är ett trevligt folk, lite långsamma kanske...

Det var inte bitskt menat.

Ja, jag sa att vi bor på olika platser och därför har vi olika klimat och som jag skrev: hade vi också bara haft isbanor hade jag också haft fyra brodd, men nu har vi inte det och jag tycker det räcker med två brodd och det gör visst mig till en dålig hästägare. Jag har inte sagt nåt om broddskador, det var min hovslagare som sa det. Min häst klarar vårt klimat med två brodd.

jag tycker inte du är en dålig hästägare, jag tycker du är en av de bättre :) enligt dina inlägg här under åren.

Lickety skrev:
Rebus...
O*e W*tt*e?
C*is J*on**on?
M*ck* Be*g?

:D

Nästan rätt...
Rebus...
O*e W*tt*e?
C*is J*on**on?
M*ck* We*tbe*g?
:rofl: :rofl: :rofl:

Well, ganska nära iaf :rofl:
Bra! Ska kolla på deras forskning! Har väl inte hållit mig jätte upp-to-date på senaste tiden, har lite mycket att göra...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 097
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka