Koteldsinflammation pga broddar

Sv: Koteldsinflammation pga broddar

Humelibumlan skrev:
Ett litet tips till dig som är ny, att lära dig svara rätt person, det blir lätt förvirring annars :D

Vad menar du med ruggiga broddskador? Att hästen slagit på sig bak eller trampat sig fram eller att det ger skador på annat sätt?

Ruggiga skador = delar av hovkapseln avsliten efter att häst i hög fart trampat sig i kronranden på HF med VF.
Jag vill inte på något sätt verka negativ till hakar och grepp.
För det är jag inte. Själv har jag ofta tio brodd i varje hov på mina egna hästar,
Jag menar bara att man ska vara medveten om att det frestar på hästen ben. Och ta bort brodden så fort dom inte behövs.

*knapplån*

Herrejisses pågar denna diskussionen än:eek:

Jag har iallafall ENBART traktbrodd på mina ft hästar, dom går broddade dygnet runt på vintern oavsett om det är snö, is eller fruset eller lera och det har dom gjort i flera flera år utan att få varken kotledsinflammationer eller andra skador. Dom tränas ute, inne, hoppas och gud vet allt på vintern. Dom är 3 hästar i antal med varierande exteriör, balans och storlek på hovarna och har gått upp till Svår Internationell klass.

Det är inga stora gräsbrodd hästarna har på sig utan pyttesmå isbroddar som knappt ändrar vinkeln alls och som flera andra sagt så går piggarna ner även när det är ren is ute.

Kotledsinflammation kommer sig oftast av dålig ridning i obalans men nu finns det uppenbarligen en sak till att skylla på:angel:

Ahaa.. då är det så att i alla länder med snö och is så är ryttarna sämre och rider i obalans eftersom hästar i dessa länder i större utsträckning drabbas av kotledsinflammationer. Så kan det va.

SO Hovslagare skrev:
Ahaa.. då är det så att i alla länder med snö och is så är ryttarna sämre och rider i obalans eftersom hästar i dessa länder i större utsträckning drabbas av kotledsinflammationer. Så kan det va.

Är det så? Visste jag inte. Var har du hittat denna fakta?
Är nyfiken på all forskning! :D

Nej, det är ju bättre att låta han stå inne i box? Vi har is och snö häruppe :) även i hagen. Nu har det äntligen snöat igen så nu är det snö. fast -21

jag jobbar på ett stall i Norge, här har alla hästar fyra broddar / per sko. Privathästarna har boots och senskydd fram, medans ridskolehästarna inte har några skydd alls.
Här är det varierande med snö och is, och ren asfalt. Vi har väldigt få trampskador och när de väl får några så är det bara små rispor. Men när hästarna råkar trampa mig, då gör det jävligt ont...
Vi har gummi mattor i boxar och på stallgångar.
Inga kotledsinflamationer här inte !!!
:rofl:
Blev shockad första gången jag såg alla broddar, men nu är jag 100% positiv till detta och ska lägga 4 brodd på min egen så fort den kommer hit.

SO Hovslagare skrev:
Ruggiga skador = delar av hovkapseln avsliten efter att häst i hög fart trampat sig i kronranden på HF med VF.
Jag vill inte på något sätt verka negativ till hakar och grepp.
För det är jag inte. Själv har jag ofta tio brodd i varje hov på mina egna hästar,
Jag menar bara att man ska vara medveten om att det frestar på hästen ben. Och ta bort brodden så fort dom inte behövs.
Ok, då är jag med och håller med dig .:D

10 brodd? :eek: Själv har jag precis som du (tydligen?) en häst med stort behov av fäste... och det duger inte med 6 brodd per hov när banan är lös :crazy:
Du söker inte mer arbete? :angel: ;)

Humelibumlan skrev:
Ok, då är jag med och håller med dig .:D

10 brodd? :eek: Själv har jag precis som du (tydligen?) en häst med stort behov av fäste... och det duger inte med 6 brodd per hov när banan är lös :crazy:
Du söker inte mer arbete? :angel: ;)

Med flappskor blir det tio, Sex i flappen och fyra i tåskon.

Vid lös bana brukar barfota ofta ge bästa grepp.

Lickety skrev:

Ja hur svarar man på det när man inte får nämna namn härinne???
Jag ser att du är från Uppsala.
På Ultuna har ni en veterinär som är väldigt duktig på hovar.
Han brukar hålla i fortbildningskurser för hovslagare.
Han har en kollega på Strömsholm som brukar hålla föredrag på dessa kurser.
Dom har koll på all forskning i ämnet.

Senast ändrad av en moderator:

SO Hovslagare skrev:
Med flappskor blir det tio, Sex i flappen och fyra i tåskon.

Vid lös bana brukar barfota ofta ge bästa grepp.
:rofl: Vad dum jag är, klart det blir... Trodde du kommit på något revolutionerande ;)

Jo, det är sant.... men damen har inte "barfota aktion" tyvärr, har iallafall inte gjort varken till eller från när vi testat.
Hon är lite speciell på det planet och man måste nästan köra under 15 tempo i värmingen för att hitta rätt för dagen, men 15 tempo i värmingen ger en väldigt peppad dam och start galopp är garanterad... :crazy:

Humelibumlan skrev:
:rofl: Vad dum jag är, klart det blir... Trodde du kommit på något revolutionerande ;)

Jo, det är sant.... men damen har inte "barfota aktion" tyvärr, har iallafall inte gjort varken till eller från när vi testat.
Hon är lite speciell på det planet och man måste nästan köra under 15 tempo i värmingen för att hitta rätt för dagen, men 15 tempo i värmingen ger en väldigt peppad dam och start galopp är garanterad... :crazy:

Hur har ni henne skodd vid start?
Har hon problem med att få fart utan fäste eller har hon problem med travet om hon får för mycket/lite fäste

SO Hovslagare skrev:
Hur har ni henne skodd vid start?
Har hon problem med att få fart utan fäste eller har hon problem med travet om hon får för mycket/lite fäste
Har haft både tävlings pg och vanliga "tjocka", plus racer skon bak och det funkar bra på sommar bana.
Men de 2 senaste starterna på lite lös bana så gräver hon bara ner sig, om du förstår vad jag menar... springer så fort hon kan, travar bra, men kommer knappt framåt och kan inte hänga med i 18 tempo?

Det är en Tap innare, med hans rörelsemönster. Lång rygg och motor bak.
{7709321A-BCAB-4C8E-A30F-A9C32DE55529}.jpg

{C89E5B0B-15EA-4928-95A1-6E48B63C185C}.jpg

Lickety skrev:

Ovanstående gäller då bara forskningen om sambandet mellan kotledsinflammation och brodd.

Vem som forskar på sambandet mellan SIS problem och kotledsinflammationer vet jag inte.

Humelibumlan skrev:
Har haft både tävlings pg och vanliga "tjocka", plus racer skon bak och det funkar bra på sommar bana.
Men de 2 senaste starterna på lite lös bana så gräver hon bara ner sig, om du förstår vad jag menar... springer så fort hon kan, travar bra, men kommer knappt framåt och kan inte hänga med i 18 tempo?

Tap In
Ja då förstår att det är lätt att få henne het.
Hade ni broddat rejält i den lösa banan?
Blir hon extra trött efter ett sånt lopp även om hon inte fått upp farten?

SO Hovslagare skrev:
Humelibumlan skrev:

Tap In
Ja då förstår att det är lätt att få henne het.
Hade ni broddat rejält i den lösa banan?
Blir hon extra trött efter ett sånt lopp även om hon inte fått upp farten?
Vågar man nämna att morfar heter Karate Chop? :crazy:
Du kankse förstå att det är en krokodil jag har i stallet? Men hon älskar att springa, det är livet enligt henne...

Broddat? :o *host* Njae, hon gick med vanliga brodd.... men nästa steg är ju ishakar och det känndes inte direkt rätt på en bana som inte var varken direkt bottenlös... Utan bara "lite lös".

Extra trött? Svårt att säga direkt, Kusken tyckte "hon gjorde allt hon kunde, men kom inte framåt" och visst var hon trött. Skakade i bakknäna och flåsade regält...
Jag skulle nog kunna förklara det med att det var mest mjölksyran av att få lägga energi på att FÖRSÖKA ta sig framåt, som gjorde henne mest trött..

Förklarar så dåligt :o

Humelibumlan skrev:
SO Hovslagare skrev:
Vågar man nämna att morfar heter Karate Chop? :crazy:
Du kankse förstå att det är en krokodil jag har i stallet? Men hon älskar att springa, det är livet enligt henne...

Broddat? :o *host* Njae, hon gick med vanliga brodd.... men nästa steg är ju ishakar och det känndes inte direkt rätt på en bana som inte var varken direkt bottenlös... Utan bara "lite lös".

Extra trött? Svårt att säga direkt, Kusken tyckte "hon gjorde allt hon kunde, men kom inte framåt" och visst var hon trött. Skakade i bakknäna och flåsade regält...
Jag skulle nog kunna förklara det med att det var mest mjölksyran av att få lägga energi på att FÖRSÖKA ta sig framåt, som gjorde henne mest trött..

Förklarar så dåligt :o

Jag tycker du förklarar ganska bra.
Nu har jag bara en fråga till.
Hur skulle du ha gjort om det hade varit en "lite lös" sommarbana?
Skulle du ha broddat då? eller hade du nöjt dig med t.ex en falssko?

SO Hovslagare skrev:
Humelibumlan skrev:
Jag tycker du förklarar ganska bra.
Nu har jag bara en fråga till.
Hur skulle du ha gjort om det hade varit en "lite lös" sommarbana?
Skulle du ha broddat då? eller hade du nöjt dig med t.ex en falssko?
Ska jag vara helt ärlig så är det kusken som bestämmer balansen efter värmingen. Att det blev helt fel senast kan bero på det där fö*bena*e sundbyhom hade så himla bråttom mellan starterna för att hinna till tv sändningen att de ropade 4 minuter till defilering när föregående lopp gick i mål... bra tid att värma och tänka då? :mad:

Hade det varit jag som bestämt hade jag kört barfota runt om! Fast med facit i hand så var det nog helt fel bana för hästen oavsett.

Men svaret på "litelös sommar bana" är tävlings pg och racer skor bak.
Nästa start kör vi bort de sista poängen, en 1a, sen har vi bara ägg... så då kan man om man är på plats se 4 personer som verkligen tänker, funderar, kliar sig i huvudet och förmodligen misslyckas ;)

Varför har man inte sett dig på travforumet? ;)

Humelibumlan skrev:
SO Hovslagare skrev:
Ska jag vara helt ärlig så är det kusken som bestämmer balansen efter värmingen. Att det blev helt fel senast kan bero på det där fö*bena*e sundbyhom hade så himla bråttom mellan starterna för att hinna till tv sändningen att de ropade 4 minuter till defilering när föregående lopp gick i mål... bra tid att värma och tänka då? :mad:

Hade det varit jag som bestämt hade jag kört barfota runt om! Fast med facit i hand så var det nog helt fel bana för hästen oavsett.

Men svaret på "litelös sommar bana" är tävlings pg och racer skor bak.
Nästa start kör vi bort de sista poängen, en 1a, sen har vi bara ägg... så då kan man om man är på plats se 4 personer som verkligen tänker, funderar, kliar sig i huvudet och förmodligen misslyckas ;)

Varför har man inte sett dig på travforumet? ;)

Det är lätt att göra misstaget att "skruva fast" hästarna i banan
Vissa individer fixar inte att få en effektiv aktion med brodd på en lös bana, steglängden minskar med flera decimeter och hästarna får jobba oerhört hårt för att komma någonstans. Att din häst skakade i bakknäna tyder ju på att det blev för tungt och antagligen för mycket fäste i landningsfasen. Kanske det hade gått bättre med en sko som bitit i gruset i stället för i underlaget under gruset. Men det är bara teorier och det är inte kul att testa nytt i ett lopp.
Snart är det sommarbana igen.
Att man inte sett mig på travforumet beror väl på att jag oftast har bättre för mig än att sitta här:D

www.hovar.se kan du få svar på hovfrågor av fler hovslagare än mig. Vi är några hovisar som försöker i mån av kunskap och tid att besvara hästägares frågor där.

halllååå, det var snack om broddar här va och inte travhästar och värmning och annat intressant för oss andra icke travintresserade:devil:

Liknande trådar

Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 097
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat