Koteldsinflammation pga broddar

Sv: Koteldsinflammation pga broddar

grepp2.jpg

anywho, väldigt konstig sömning..
Kan tänka mig att det funkar bra i ex skogen.. Vänd på den så har ni traktbrodd, ser inte klokt ut heller.

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

seejii skrev:
Nä, det finns 4 broddhål av en anledning.

Standard är väl 0 eller 2 broddhål, sedan kan man få borrat flera om man vill.

Och, som jag skrivit här tidigare, traktbrodd ändrar ingenting på hovställningen såvida hästen inte dygnet runt står på cement, sten eller något annat hårt underlag.

Immer

Om man rider utomhus och inte bor i norrland där det ständigt (?) finns snö på vintern så kommer antagligen underlaget att variera från snö&is till barmark&is under hela vintern fram tills eländet äntligen smälter bort helt och hållet.

Om man vet med sig att det kommer att vara mycket barmark & is så är det inget vidare med bara traktbrodd för den sjunker inte ner i den stenfrusna barmarken.

Jag har alltid haft fyrbroddat på mina hästar, rider dessutom distans så jag är ute i terrängen länge och långt året runt. Givetvis bör man ha i åtanke att många broddar och hårt underlag bromsar glidmomentet, så det blir ju en påfrestning för hästens leder. Men ännu viktigare är att hästen får bra grepp så att den slipper spänna sig eller riskera att halka och vricka/fläka sig.

Om man mest förflyttar sig från stall till ridhus så kanske det kvittar vad man väljer för broddar,antal och placering.

PathOfClovers skrev:
Jag har frågat flera olika hovslagare samt veterinär och alla säger att den förändrade vinkeln i kotan pga. traktbrodd är obetydlig. Det är bara något att skylla på om hästen blir halt. Dessutom sjunker brodden ner så fort hästen går på snö, is, ströet i boxen, ridhuset, hagen etc. Då är risken för att den trampar sig med tåbrodden mycket större.

Vi har 25 ridskolehästar + 10 privathästar, samtliga går endast med traktbrodd och har så gjort i hela sina liv och vi har haft kotledsinflammation på en häst de senaste typ 10 åren och det var på hösten.

Jag har hört samma sak! Tror ni inte att det borde skrivas om och forskas mer på bara traktbrodd om det vore så skadligt?
Men man kan ju alltid tänka och tycka som man vill, bara man inte lägger fam det som fakta.

Lickety skrev:
Jag har hört samma sak! Tror ni inte att det borde skrivas om och forskas mer på bara traktbrodd om det vore så skadligt?
Men man kan ju alltid tänka och tycka som man vill, bara man inte lägger fam det som fakta.

Men har inte det mest att göra med vad för underlag man vanligtvis rider på?
Det skiljer ju ganska mycket mellan barmark, snö och ridhus...

snigelfarmor skrev:
Jag har hört talas om kotl. inf. pga broddar bara i trakten, då får hoven en onaturlig hållning. Desvärre verkar halva Sverige använda traktbrodd, så inte är det kanske konstigt att många hästar har just kotledsinflammation? Kommer lagom till våren när man vill sätta igång dem.

kotledsinfl. är ju även behandlingsbart, en fläkskada är oftast inte det. ont mot ont..

4 Brodd ska det va! /J

Vad är traktbrodd för något. Jag är inte så duktig på detta med broddar. Använder vanliga isbroddar vintertid och gräsbrodd på sommarn om jag ska rida på äng och träna. Undrar oxå vad blindbrodd är.....

Geshira skrev:
Men har inte det mest att göra med vad för underlag man vanligtvis rider på?
Det skiljer ju ganska mycket mellan barmark, snö och ridhus...

Jo, men varför forskas det ändå inte på det? Om det är en uppenbart förhöjd skaderisk borde det väl stå om det i veterinärtidnigar och ridsport? (har läst de flesta nr av veterinärtidningen som kommit ut de senaste åren när jag haft tråkigt på jobbet...:angel: )
Jag har inga problem med bara broddar bak. Det är ingen lathet eller noncalans bakom detta, har bara inte velat byta ut något som fungerar bra på just mina hästar. Och då rider jag både på barmark, is, snö och i ridhus...
Det är säkert också bra med fyra brodd. Speciellt om man vill ha extra bra grepp. Har aldrig tyckt mig behöva prova bara.

Pimsen skrev:
Vad är traktbrodd för något. Jag är inte så duktig på detta med broddar. Använder vanliga isbroddar vintertid och gräsbrodd på sommarn om jag ska rida på äng och träna. Undrar oxå vad blindbrodd är.....

Traktbrodd är broddar som sitter i de vanliga hålen (2 st) som finns i skons traktdel (bakåt alltså). Alltså kallar man alla broddtyper som sätts i dessa hål även för traktbrodd.
Blindbrodd är lägre broddar än isbrodd och saknar den hårda ispiggen som isbodd har. Alltså ger de mindre skador vid ev. sparkar i hagen. När man rider kan man byta till isbrodd, och slipper då gänga upp hålen som man måste om man inte har några broddar. Min häst har blindbroddar på bakhovarna i hagen, men isbrodd fram.
Klarnade det eller blev det mer förvirrat? ;)

Vi köpte ponny från skåne och han hade ju bara traktbrodd och ingen snösula, vi testade att rida lite på banan, men han halkade runt och fick jättekort steg med bara 2 broddar.

Hur i hela friden kan man ha bara 2 broddar? Är det lönt?

Nu har han 4 brodd och snösula och kan galoppera på volt på isridbanan :)

I Skåne är det sällan is och/eller frusen barmark.
Och även på is sjunker faktiskt broddarna ner en bit - det är bara att gå ut i hagen och kolla alla de små hålen som broddarna gjort.

Men, som sagt, de hästar som står på cement ska inte enbart ha traktbrodd.:smirk:

Immer

Stackars alla hästar i Skåne som bara har traktbroddar.....

Uppriktigt sagt, jag har aldrig sett någon häst som halkat omkring för att den bara haft traktbrodd. Här fungerar det i alla fall.

Immer

Men vad bra att du är ett sånt fint exempel för oss djurplågare :idea:

Varför öht rida på en isbana undrar jag då?

snigelfarmor skrev:
Hur i hela friden kan man ha bara 2 broddar? Är det lönt?

Ja, som sagt så fungerar det bra på de hästar jag haft (område nerike och uppland). Hästarna halkar inte, och får ej heller inflammationer (mina).
Fast eftersom jag aldrig tyckt mig ha orsak att prova fyra brodd så vet jag ju inte om det är bättre. Ska kanske prova nästa vinter...

Det kan ju ändå vara så att traktbrodd är en riskfaktor. Kan ju tänkas vara det iom. att vinkeln ändras. Jag har inte sett någon som har undersökt detta. Finns det någon som har sett en sådan undersökning?
Har ni sett hakarna och greppen som används vid hältundersökningar? Där snackar vi stora vinkelstörningar! Hästarna ramlar i princip av överkotningen när de skrittar.
Även om de bara används en mkt begränsad sträcka så kan man ju jämföra detta med den vinkeländringen (ca 5º) som traktbrodd ger.

Lickety skrev:
Jo, men varför forskas det ändå inte på det? Om det är en uppenbart förhöjd skaderisk borde det väl stå om det i veterinärtidnigar och ridsport? (har läst de flesta nr av veterinärtidningen som kommit ut de senaste åren när jag haft tråkigt på jobbet...:angel: )
Jag har inga problem med bara broddar bak. Det är ingen lathet eller noncalans bakom detta, har bara inte velat byta ut något som fungerar bra på just mina hästar. Och då rider jag både på barmark, is, snö och i ridhus...
Det är säkert också bra med fyra brodd. Speciellt om man vill ha extra bra grepp. Har aldrig tyckt mig behöva prova bara.

Det hade ju varit bra om det fanns någon forskning på området.

Jag dömer egentligen inte någon, det blir ju lätt en principdiskussion till slut när det inte finns något "rätt svar".
Min hovslagare tycker dock att fyra broddar per fot gör hästen säkrare på foten vilket i sin tur minskar risken för att de trampar sig.

Men än en gång - om det inte vore så att jag rider mestadels ute och att det runt Stockholmstrakten oftare är is och barmark att rida på, så fungerar fyrbroddat bäst för min ridning. Vi ska ju ofta uppför backar och då tror jag att hästen får god nytta av sina tåbroddar.

Lickety skrev:
Även om de bara används en mkt begränsad sträcka så kan man ju jämföra detta med den vinkeländringen (ca 5º) som traktbrodd ger.

Vilket underlag går hästen på då? Förmodar att det är betong, och inte is eller gräs/jord/spån/halm eller annat som den kan sjunka ner i. Alltså är det skillnad på dessa hakar och traktbrodd.

Immer

Immer skrev:
Vilket underlag går hästen på då? Förmodar att det är betong, och inte is eller gräs/jord/spån/halm eller annat som den kan sjunka ner i. Alltså är det skillnad på dessa hakar och traktbrodd.

Immer

Kanske skrev otydligt...
Vad jag menar är att vinkeln maximalt blir ca 5º avvikande från det normala (uträknat med lite matte :smirk: ) = inte så mkt. Då står hästen på ett hårt underlag som betong. Vilket den förhoppningsvis inte gör så långa tider per dag.
Alltså: jämföra det med flera cm långa hakar och grepp som hästen kan springa med, utan att bli halt om den är frisk. Hästar tål alltså denna behandling. Därför tycker jag att den borde klara av en avvikelse på 5º när den befinner sig på hårt underlag om den inte gör det konstant.
Men jag kan ändå inte utesluta att denna vinkeländring inte skadar hästen då jag inte sett någon forskning på detta. Jag tror dock personligen att bristen på forskning beror på att skador orsakade av endast traktbrodd är ovanliga.

*kl*

Någon som funderat över varför löpskor (bra märken!) har en höjdskillnad mellan häl och tå på ca 1cm, med hälen högre?
Jag menar inte att vi ska jämföra människor och hästar med avseende på rörelsemönster och dyl, då vi skiljer oss väldigt mycket på många sätt.
Men är det inte konstigt att vi människor är felkonstruerade i vår fotanatomi med avseende på vinkeln mellan fot och mark?
Jag trodde urtidsmänniskan var som gjord för att springa, men naturen kan bevisligen förbättras! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 097
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka