P
Pinge
Sv: Koteldsinflammation pga broddar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
seejii skrev:Nä, det finns 4 broddhål av en anledning.
PathOfClovers skrev:Jag har frågat flera olika hovslagare samt veterinär och alla säger att den förändrade vinkeln i kotan pga. traktbrodd är obetydlig. Det är bara något att skylla på om hästen blir halt. Dessutom sjunker brodden ner så fort hästen går på snö, is, ströet i boxen, ridhuset, hagen etc. Då är risken för att den trampar sig med tåbrodden mycket större.
Vi har 25 ridskolehästar + 10 privathästar, samtliga går endast med traktbrodd och har så gjort i hela sina liv och vi har haft kotledsinflammation på en häst de senaste typ 10 åren och det var på hösten.
Lickety skrev:Jag har hört samma sak! Tror ni inte att det borde skrivas om och forskas mer på bara traktbrodd om det vore så skadligt?
Men man kan ju alltid tänka och tycka som man vill, bara man inte lägger fam det som fakta.
snigelfarmor skrev:Jag har hört talas om kotl. inf. pga broddar bara i trakten, då får hoven en onaturlig hållning. Desvärre verkar halva Sverige använda traktbrodd, så inte är det kanske konstigt att många hästar har just kotledsinflammation? Kommer lagom till våren när man vill sätta igång dem.
kotledsinfl. är ju även behandlingsbart, en fläkskada är oftast inte det. ont mot ont..
4 Brodd ska det va! /J
Geshira skrev:Men har inte det mest att göra med vad för underlag man vanligtvis rider på?
Det skiljer ju ganska mycket mellan barmark, snö och ridhus...
Pimsen skrev:Vad är traktbrodd för något. Jag är inte så duktig på detta med broddar. Använder vanliga isbroddar vintertid och gräsbrodd på sommarn om jag ska rida på äng och träna. Undrar oxå vad blindbrodd är.....
snigelfarmor skrev:Hur i hela friden kan man ha bara 2 broddar? Är det lönt?
Lickety skrev:Jo, men varför forskas det ändå inte på det? Om det är en uppenbart förhöjd skaderisk borde det väl stå om det i veterinärtidnigar och ridsport? (har läst de flesta nr av veterinärtidningen som kommit ut de senaste åren när jag haft tråkigt på jobbet... )
Jag har inga problem med bara broddar bak. Det är ingen lathet eller noncalans bakom detta, har bara inte velat byta ut något som fungerar bra på just mina hästar. Och då rider jag både på barmark, is, snö och i ridhus...
Det är säkert också bra med fyra brodd. Speciellt om man vill ha extra bra grepp. Har aldrig tyckt mig behöva prova bara.
Lickety skrev:Även om de bara används en mkt begränsad sträcka så kan man ju jämföra detta med den vinkeländringen (ca 5º) som traktbrodd ger.
Immer skrev:Vilket underlag går hästen på då? Förmodar att det är betong, och inte is eller gräs/jord/spån/halm eller annat som den kan sjunka ner i. Alltså är det skillnad på dessa hakar och traktbrodd.
Immer