Koteldsinflammation pga broddar

Sv: Koteldsinflammation pga broddar

Ja i filmen hovvård av Anders Eriksson så testar dom på några hästar hur det skiljer sig. Dom testar hur hovens rörelse blir mot underlaget med olika antal broddar och vart dom sätter dom. Kolla på filmen vetja så behöver ni inte sitta här och vara oense. Där gör dom nogranna tester så jag tycker väl att det borde stämma? Tyvärr kommer jag själv inte ihåg vad resultatet blev. Jag har just nu själv min häst broddad med 2 brodd, men inte i trakterna.

Vad snackar folk om. Var finns det en bild med 1 dm skillnad på vad?

Min häst har inte lång tå, hon har en välbalanserad hov med normal trakt. Inga ytterligheter överhuvudtaget :)

Hovben: Hur hade det sett ut om hästen bara stod på högkant?
http://hem.passagen.se/barfotahast/CoffinHealthy.jpg

Snor lite text med för er som inte orkar gå in på sidan:

Vad som menas med ”MARK-PARALLELL”:
Den skarpa, runda kanten på hovbenet formar en båge (som en nymåne). Denna kant borde vara i plan med marken. Vad man ser på en röntgen-bild är inte nerkanten (som är för tunn för att synas väl på en röntgenbild) men ett tvärsnitt genom hovbenets kropp, som är konkav så att den sluttar uppåt från marken. Det är väldigt svårt att se nerkanten på hovbenet på en röntgenbild, och det är förvirrande för människor. "

Marika: bara tåbrodd??? Du känner inte att senan och kotan får en väldigt konstig belastning då? Samt ett väldigt halkigt itramp, som gjort för fläkskador?

Av två onda ting så föredrar jag traktbrodd.

Hoppas det bringar lite klarhet i vad som menas och att folk inte tror jag är en som tar till extrema metoder. jag vill bara vara nöjd med min hovslagare, och det är jag. Jag vill även med brodd behålla den form på hoven som hovslagaren verkat efter, alltså använder jag 4 brodd. Känns meningslöst att ta ut en utbildad dyr hovslagare om jag sen förstör vinklarna med 2 brodd. Och vi har 1/2 meter snö, det har inte södra sverige.

En i mitt stall har bara två brodd i trakten pga. att hennes häst har haft kotledsinflamation flera gånger, det är veterinären som sagt till henne att inte ha 4 brodd. Min förra hovslagare sa att det inte var bra med 4 brodd just för glidet i nedsättningen men om inte jag minns fel så pratade han om knäna då....
Hursom helst kör jag med 4 brodd på alla fötter på min pålle för han är som Bambi på hal is om han bara har två:o

Tänkte på att de "rekommendationerna" måste vara för hästar som bara går på fast underlag. I mjukt underlag, såsom snö, grus, ridbana mm, måste det spela mindre roll med glidmomentet eftersom det blir ett glidmoment oavsett beslag i de mjuka underlagen.
En sko ger ju mer glid än en barfotahov, jag hoppas att det naturliga glidmomentet utgår från en barfotahov. ?

Den skelettbilden du visade.
Du skriver att din s.k hovis ta så mycket det GÅR i trakten och EJ RÖR tån. Då kan man ju förmoda att den får ett stort genomtramp.

snigelfarmor skrev:
I skåne är det blankis på de flesta vägar -stenhårt och halt. Mycket isfläckar med på asfalt o dylikt. Oftast har man bara brodd vid ridning, och då bara i trakten pga okunskap, lathet eller dålig framförhållning med fel sorts sko.
been there, done that

Jag påstår att du är ute och cyklar. Under de 40 år jag hållit på med hästar - i Skåne hela tiden - har jag inte en enda gång stött på en häst som haft annat än traktbrodd. Och om det nu är så skadligt som du påstår skulle det naturligtvis ha visat sig i diverse larmrapporter från veterinärer, hovslagare m fl. Inte är hästarna i Skåne oftare halta/har kotledsinflammationer/vrickningar än i resten av landet där man broddar med 4 eller fler broddar per hov.

Immer

Farmor.
Du anmärkte på Marika som bara hade tåbrodd, men det är den vinkeln som du får med ditt sätt att verka. Medan hennes broddar sjunker förmodligen ner i underlaget, så den är försumbar.

Ok, jag menade att han inte hugger av tån som de flesta hovisar här uppe gör. han verkar hela hoven såklart, inte bara trakten. Du har misförstått, och jag har skrivit slarvigt. Min häst har mycket bra hovar.

Avhuggning blir till sist en hov som nästan liknar bockhov, med hög trakt och ingen tå alls. Så vill inte jag ha det, och inte SHF heller enligt deras hemsida.
Axel: Var snäll och kalla mig vid mitt hela namn eller jenny om du inte orkar skriva hela Snigelfarmor.

Immer: Jag kanske cyklar, men vanligt sunt förnuft säger ju det själv. Jag tror det är svårt att forska på traktbrodd, då den övriga ridningen likaväl kan orsaka hälta, samt att hälta oftast tar lång tid att upptäcka. Många hästar vilar ju lite på vintern, och när de senare sätts igång så upptäcks hälta-hur ska man veta vad som orsakat det? Enligt mig är traktbrodd kanske en bidragande orsak, men absolut inte som "ett brev på posten" :)
Jag påstår inte heller att traktbrodd ger inflammation, men att det definitvt är bättre med 4 brodd. Jag förstår inte motståndet??

Kilsula tillhör sjukbeslag, det borde isåfall traktbrodd oxå göra.

Jag har aldrig hört ordet avhuggning. Det är ju tån som växer mest, dels beroende på mer tryck på trakten. Man vill ha harmoni i hoven.
Jag hade en hovis till min idag 15 åriga val. Han var då 7 och hade runda fina hovar och hade varit skodd fram sen han var 3.

Den verkade honom som jag tror att du vill att man ska göra. 4 v. efter skoning såg det ut som om han inte blivit skodd på 4 mån.
hans trakt hade inte en chans att växa då belastningen var så stor och tån bara svävade iväg.
Hovarna har till dags dato ej gått o få tillbaka till den fina form han hade innan. Han skoddes av denne i mindre än ett år.
Han snackade om att trakten skulle vara halva längden av tån.
I själva verket var trakten en 1/3- 1/4 längden av tån
Har aldrig förr eller senare hört det argumentet..
Varför pratar du hele tiden om hög trakt när det inte heller är bra. Det finns något som heter Lagom....

Senast ändrad:

Jag beklagar att du hade en kass hovslagare. Det är då man är glad att man själv kan säga stopp o hejdå. Har gått igenom 3 kassa när jag flyttade hit, innan jag hittade han jag har nu.

Jag pratar gärna om höga trakter därför att de flesta hästar jag ser på anläggningen har höga trakter. Tyvärr har jag inga bilder på hovarna nu, för på alla bra bilder har hon boots på nu. Du litar ju inte på mig när jag säger att hon inte har långa tår o låg trakt. Hon har perfekta hovar. :love:

Jag kommenterar bara det du skrev. Jag håller med dig om att det finns många med höga trånga hovar. I många fall är det ett signum för en hovis. Man kan ofta se vem som har skott. En del skor hästarna likadant oavsett förutsättningar.

snigelfarmor skrev:
Bra med hovslagare på hästforum :) Hoppas du fortsätter skriva för det finns mycket för dig att svara på.

Jag undrar ändå lite över varför Norrländska hästar, travare, ridhästar, körhästar klarar att ha 4 brodd ofta 6 utan att skada sig. Jag har boots när jag kör, men har bara haft en rispa på dem och det var i transporten.
Är sörlänningar mera känsliga, har skydd i hagen, låter hästar gå i isolerade hagar, tar in dem klockan 15.. m.m.

Att norrlänska hästar klarar sig beror givetvis på att det är mer snö i norrland. Det är ju inte brodden i sig som är skadliga utan brodden i samverkan med underlaget. Kotledsinflammationerna kommer oftast på senvintern/våren när man inte broddar ur vid barmark. Att påstå att travarna klarar sig är inte rätt då många travare återkommande behandlas för kotledsproblem knäproblem gaffelbandsskador Osv. en stor orsak till dessa problem är påverkan av grepp och hakar.

snigelfarmor skrev:
Kilsula tillhör sjukbeslag, det borde isåfall traktbrodd oxå göra.

Möjligen kan traktbrodd användas även som sjukbeslag, men då ska hästen alltid stå på plant underlag för att det ska få samma effekt som kilsula.

Så länge hästen går på underlag som är mjukt eller ger vika för brodden (snö, is, stallströ osv) så har traktbrodden ingen betydelse ur felbelastningssynpunkt.

Immer

Det känns som att vi äntligen är överrens om det mesta. Har jag mest sluddrat kanske :D

SO Hovslagare: jag syftade till broddskador/trampskador. Dem är det ont om här uppe, men folk är livrädda för dem därnere :) Någon som har en teori? Har hästarna lärt sig att det gör ont att inte lyfta undan framfötterna?
Travet har mycket skador, men så tränas de hästarna superhårt med i en , nåja, relativt onaturlig gångart.
Broddar är ett nödvändigt ont, annars hade vi väl haft dem året runt. Kanske dags för nån ny uppfinning. Varför inte dra på broddar, som människor har på sina skor? Borde funka eftersom hoven är formad som en tratt. Då orkar man nog dra av o på broddarna varje dag i samband med hovkratsning. Det är ju ett större jobb att dra av broddar. För mig tar det 15 minuter att sätta dit dem, minst.

Jag har sett ganska ruggiga broddskador på travhästar så visst förekommer det.

Det är inte mindre skador inom galoppen.

Lärt sig att det gör ont??
Du inbillar väl dig inte att dom trampar sig med flit?

Nej, men de kanske tänker efter med flit nästa gång de är på väg att söla med frambenen. jag vet inte, det vara bara en teori.

Slår du på benet, flyttar den det, förhoppningsvis.

Humelibumlan: notera mitt Nåja! .

snigelfarmor skrev:
Nej, men de kanske tänker efter med flit nästa gång de är på väg att söla med frambenen. jag vet inte, det vara bara en teori.

Slår du på benet, flyttar den det, förhoppningsvis.

Humelibumlan: notera mitt Nåja! .
Tror jag inte stämmer...Min förra häst, ett varmblod kom från full träning, slog på sig enormt i snö...trampade sönder sig totalt varje gång det blev 1 dm snö och blev det djupare skalade han av skinnet på skenan. Detta fenomen försvann inte förrän han fått kortare hovar/tår och blivit genomriden ett par år till bra ridhäst.

Liknande trådar

Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 097
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets