Kostnader ?

Sv: Kostnader ?

nej, jag har ingen egen transport tyvärr, jag hyr billigt av stallägaren. Men sen tillkommer reskostnaden dit jag ska åka och träna ca 12mil tur o retur :crazy:
så ca 250kr/träningstillfälle i färdkostnad räknar jag med:crazy:

Gliss skrev:
Det beror helt på om du ska stalla upp den i ett privatstall eller på en ridklubb, själv har jag tänkt köpa en häst till sommaren, men vet inte om det blir ett privat eller ridklubb, det är i princip lika dyrt, kan kosta kanske 500 spänn på ett privatstall om ägaren är snäll. men då ingår ju inte Foder, sågspån plus att det är mycket mer jobb än om man ställer den på en ridklubb. På en ridklubb kostar det kanske mellan 900- 1500 för en ponny/månaden. Sen ska hästen verkas, försäkringar,m.m . det handlar om några tusenlappar :D

900-1500 på en ridklubb? då har du en bra ridklubb :D på min kostar det 2700 i månaden typ!

Fille skrev:
900-1500 på en ridklubb? då har du en bra ridklubb :D på min kostar det 2700 i månaden typ!

Okej, då menar jag att stalla upp en ponny inte en häst. vad menar du?

Andrea_med_A skrev:
om man hyr, måste man köra transporten själv då. det kanske blir ett problem, eftersom mina föräldrar inte har hästtransportkörkort !! :) :d

Man behöver inget särskilt körkort för att dra hästsläp upp till 1200 kg (eller 1300?)
En häst alltså, eller två små ponnyer.

Hehe whops vill jag inte veta.

Jag har stallhyra på 1800 kr där ingår hö å allt mitt krafftfoder, jag köper tillskot till men det går inte på så mångra kronor per månad.

Så:
1800 kr stallhyra
300 kr torv
330 kr hovslagare (630 kr varannan månad)
75-100 kr i månaden cirka för tillskoten kanske
1200 i försäkring per halvår
veterinär ja du totalt kanske 2000 kr per år för mig då ingår raspning av kanterna en gång per åpr för det behöver min p+å grund av hennes ålder så får hon kanter. Kan tilläga att jag har en billig ponny inom veterinärkostnader eftersom att hon aldrig gör sig illa.

Så totalt per månad nu då :eek:
2300 per månad :eek:

Snuffsan skrev:
Tycker du att dina föräldrar ska sköta hästen till dig? Du är ju enligt dina inlägg 16 år. Dags att växa upp och ta lite ansvar kanske? :smirk: Annars ska du inte skaffa häst.

Måste bara lägga mig i lite, även om det inte hör till ämnet i den här tråden....

Jag är själv 16 år och bor mitt i stockholm. Min mamma är ensamstående och jag har henne att tacka för mkt, inte bara för att hon betalar hästen. Bor man mitt i stockholm så är det en bit att åka kommunalt till närmsta stall med inte allt för hissnande hög hyra. Skulle min mamma inte ställa upp på att skutsa mig från stallet mer eller mindre varje dag skulle det vara mkt svårt för mig att ha häst(tar 1,5 h kommunalt, 15 min med bil). Det skulle innebära 3 h enbart färd till och från stallet varje dag.

MÅste dessutom hinna med gymnasiet (Natur) för att förhoppningsvis få ett bra jobb så jag har råd att ha häst när jag blir äldre så med andra ord hade jag troligen inte haft tid att ha häst om det inte vore för min mamma. Det är klart, har man stall inpå knuten är det annorlunda, men det är faktist rätt tufft att ha häst utan stöd från förälder...

Andrea_med_A skrev:
OJJ !!! men en sak förstår jag inte.. har du egen transport, eller hyr du varje gång ? om man hyr, måste man köra transporten själv då. det kanske blir ett problem, eftersom mina föräldrar inte har hästtransportkörkort !! :) :d

Nee man behöver inte ha något speciellt körkort för det!
Min pappa tänkte ta E-körkortet (visst heter det så?), för att kunna
köra min ponny och en till häst i transporten! Annars räcker inte det vanliga körkortet till! Fast nu har det ju kommit en nya lag som säger
att vi inte behöver ta E-körkortet. Det vanliga räcker bra på de större tyngderna också! så äre :P

Tumlarunt skrev:
Man behöver inget särskilt körkort för att dra hästsläp upp till 1200 kg (eller 1300?)
En häst alltså, eller två små ponnyer.

Oj såg att någon redan hade svarat på det :P Men det har ju kommit en ny lag så vi behöver inte äns ta E-körkortet! Vi kan köra med det vanliga fastän vi te.x har två stora hästar! Pappsen visade det, stod på text tv.

pooutinoouti skrev:
Hurmkt ungefär kostar en C-ponny i månaden. Om jag räknar med ; 1000 i kallhyra, 500 i mat, 175 veterinär, 600 hovslagare, 300 spån = allt i månaden. Är det ungefär så då ? alltså 1500 kr i månaden uingefär. ? Tacksam för svar :bow: MVH Louise;)
hur kan du få 1000+500+175+600+300 till 1500???:crazy: :angel:

Nej, nej, nej! Det har kommit en lag som ska genomföras före år 2012. Ännu så länge gäller de gamla gränserna på vad man får köra.

Tack för ditt stöd tumlarunt, livet är hårt alltså :eek: :smirk:

Känns lite som jag starta hela bråket alltså :d

men men .. ville bara säga hur arg jag är nu. Hur vågar ni komma och kalla mej bortskämd ? Jag cyklar 40 minuter fram och tillbaka till skolan för att sedan cykla 30 min till stallet, där jag gör ALLT själv och sedan cyklar hem i mörkret, för att plugga, laga mat m.m !
Joo, det är vad jag kallar bortskämd, viiiiisssssssssssssst !!

Skäms på er Snuffsan,Immer och hästsko som anklagar folk utan att veta något om vad som egenkligen försiggår. :mad:
Pengar är inte = Bortskämd ! Jag tror inte att ni vet hur det känns att ha en pappa i skåne, och en mamma som alltid jobbar och lämnar mej att ta hand om min brorsa . JAG ÄR 16 !

Och förlåt, för att jag tyckte att det hade varit skönt, att någon gång i året se sina föräldrar ta steget innanför stalldörren, se dom titta när jag rider eller hjälpa mej med något någon gång, att ha deras stöd och närvaro. jag antar väl att jag ber om för mycket verkligen, förlåt !!!!! :mad:

Usch hemsak tanke.
Jag förstår precis hur du känner dig. När jag fortfarande bodde hemma så hade jag 40 minuter cyklande att se fram emot för att ta mig någonstans å sedan 40 minuter tillbaka. Kan lägga till att mina förälrar i princip aldrig skjutsar mig någonstans förutom någon enstaka gång till bussen som ligger 4 kilometer bort härifrån tack vare kommunhelvetet drog bort bussarna för oss.
Sedan har jag precis som du skötit min häst själv hela tiden och fixat det mesta med stallet själv trots att mamma har sin häst där + 2 andra inhyrningarna. Hon tog pengarna jag gjorde det mesta av jobbet och betalade stallhyra. Visst jag behövde aldrig cykla till stallet eftersom att det låg på gården, men trots det och en mamma som verkligen inte jobbar 5 dagar i veckan 48 veckor om året (måste ju räkna bort semster) så har jag alltid skött hästen själv. Det trots att jag varit väldigt sjuk flertal gånger så vägras det hjälpas till med mockningen. Dock när hon är sjuk så ville hon ha hjälp med sin hästs mockning. Hon jobbar natt så hon jobbar inte direkt särskilt ofta. Utan är ledig 10 dagar i rad då hon i princip enbart sitter framför TV:en.

hejsan! min mamma är likadan. och min pappa oxå fast han mockar inte eller gör inga höpåsar men skjutsar till o från stallet o pratar med hästen för att koppla av. mamma brukar följa med o mocka nån gång i veckan medans jag rider. sen har jag en dag i veckan då jag är "fri" från stallet o då är mamma där själv. men nu är hon ju insatt i hästvärlden oxå;) på vinterhalvåret skjutsar dom både dit o hem oftast, ibland går jag (30 min). Men så fort det börjar bli lite varmt o inte halt åker jag moppe :)

Andrea_med_A skrev:
Asså shiit, hur fan kan ni få allt så billigt ? På några olika ställen här där jag bor är alla skitdyra, de tar ca 3000 i månaden för boxplats och foder, både privatstall o ridskolor ännu dyrare .. SHIIIT ! :crazy:

håller med...

jag betalar 85euro/veckan för min kuse, då står han i o för sig på helinackordering men ändå....
sen tillkommer juh, skor, vetrinär lite då o då, träning o utrustning

Vad är det för form av stöd du anser att dina föräldrar ska ge dig då?

Betalar de en häst/ponny och dess uppehälle är det väl inte för mycket begärt att du tar hand om hästen?

Elelr ska de förutom att betala hela kalaset även göra allt jobbet?

Det är jättetråkigt att du upplever att du inte får något stöd, men samtidigt undrar jag om du inte är lite naiv när du berättar om ditt liv.

Pengarna som betalar din rätt dyra sport (hästeriet) kommer från dina föräldrars jobb. Inte sällan är det så att mycket pengar kräver mycket jobb.

Om du vill ha en häst är du tillräckligt stor att ta hand om den, annars får du väl helt enkelt avstå...

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 900
Senast: MayGrace
·
Hästvård jag köpte min häst i maj 2015 av min kompis. Jag blev kompis med henne genom att jag var skötare åt hästen jag nu köpt. Jag visste att...
2
Svar
21
· Visningar
3 656
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej, jag tänkte höra lite hur mycket det kostar i månaden för att ha foderponny. Alltså att ägaren betalar försäkring. Vad kostar...
2
Svar
23
· Visningar
1 725
Senast: AliiceeZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar