Kostnader ?

Sv: Kostnader ?

Asså, jag har verkligen inte något problemet med jobbet, jag älskar hästar och jobbar hårt för att kunna ha dem, men det enda jag ville få fram i den här tråden är att pengar betyder inte allt, jag skulle hellre haft deras stöd ...

Okeey , Ill tell you everything

Jag bodde på internatskola förut,och går fortfarande kvar på skolan, men bor inte på den, eftersom jag tyckte att det var för stressigt. men nu bor jag i Sigtuna med min bror och mamma delvis. Min mamma och pappa är inte separerade, pappa har sitt arbete i Lund men kommer upp till sigtuna och mamma åker ner till Lund. Just för tillfället är jag på påsklov i Lund, och min mamma har ledigt så nu är hela familjen samlad . Jävligt komplicerad familj men det funkar för oss .

Såådärr, haha tror nog att jag är fullt frisk, med tanke på mina betyg och hur jag tänker. Tror nog inte att lärarna hade gett mej så bra betyg om jag var sjuk i huvet, och korkad ! Tycker bara att de e jävligt kul att messa med er, eftersom ni inte förstår er på den nya tiden med skämt ! :D

Jag får inte ihop detta riktigt, du går på internatskola dit det tar 40 minuter att cykla, sen tar det dig 30 min. att åka till stallet för att sköta hästen som stallägaren står för ut-insläpp fodring mm för det betala dina föräldrar, men vad är det då för skötsel på hästen som du vill ha stöd av dina föräldrar? Ridning, borstning?
Du bro i Sigtuna eller nått liknande o pappa i Skåne hur stor trägård har ni då som sträcker sig genom halva sverige? Då förstår jag att det blir Hard work för dig i trägårdslandet.

2400kr/månad, det är ju jättebilligt :eek: För min blivande häst kommer vi få betala 5000-6000 kr /månad :o

Jopp den tiden tar det. Jag står för ridning, borstning och mockning m.m

Jag vill inte ha deras hjälp, jag kan fixa allt själv. jag vill ha deras stöd, det är ganska stor skillnad !

Jag har tidigare tagit hand om flera hästar, men nu har jag inte haft häst på ett tag . Det är så jobbigt att förklara varje gång, så därför brukar jag skriva i nu-form . Men snart ska jag ha häst igen iaf och då kommer det bli roligt, men tufft :)
Bara för att jag har ett komplicerat liv, så ljuger jag inte .

Haha alltså när kan du lägga ner Snuffsan, kan du inte bara inse att jag inte är bortskämd, som hela den här tråden typ har handlat om ?

Jag bara undrar, på vilket sätt tycker du att jag är bortskämd? Hur ?

Senast ändrad av en moderator:

Du får väldigt gärna svara på min fråga jag ställde tidigare.

På vilket sätt vill du ha stöd?

älgen skrev:
Du får väldigt gärna svara på min fråga jag ställde tidigare.

På vilket sätt vill du ha stöd?

Bara , du vet . Veta att dom finns där, att dom tycker de jag gör är bra. Att någon gång se dom ta steget innanför stalldörren, eller att någon gång titta när jag rider. Du kan också se tidigare inlägg .

Andrea

Har du frågat dem då?

Det kan finnas tusen anledningar till att de inte ränner i stallet.
Annat att göra. Tycker du ska få ha ditt intresse ifred osv.

älgen skrev:
Har du frågat dem då?

Det kan finnas tusen anledningar till att de inte ränner i stallet.
Annat att göra. Tycker du ska få ha ditt intresse ifred osv.

Nej, men det är för att dom hatar hästar.. :( Men ibland tycker jag att dom kan göra det där lilla, om det nu betyder så mycket för mej.. jag tycker inte att det är föör mycket att be om .. :cry:

Men på sistone har dom börjat lyssna lite mer, mamma har till och med erbjudit sej att följa med och hämta min häst och det uppskattar jag jättemycket :o :D

älgen skrev:
Så att få en häst är inte att vara "bortskämd" då?

Mig veterligt är det liksom ingen rättighet att alla ska få en häst...

Hästar kostar pengar. En jävla massa pengar..

För det första ska jag inte FÅ en häst .. jag ska hyra ett tag och pröva på, om det sedan går bra får vi väl se. Och jag kämpar väldigt hårt för det också, ger upp en resa genom Europa i sommar med min kompisar för att jag ska jobba och tjäna lite egna pengar .

Saken är den , att jag är 16 . Jag vet att hästar kostar pengar, men vad mer kan jag göra, än att försöka så gott jag kan och jobba ?

Min mamma ska minsann också snart lära sig att rida. Själv tänker jag hålla lektioner , du har väl själv varit nybörjare och kanske är lite medveten om olika övningar ?

Jag hade tänkt träna hennes balans, genom att låta henne rida utan stigbyglar och röra tårna med fingrarna m.m . Sedan ska hon få lära sej lite olika saker som halt, och lätt sits m.m .

frågan är bara om jag får upp henne, haha håller på att övertala henne för tillfället och änsålänge så går det nog ganska bra

Så här har du skrivit på ett annat ställe.
Tycker det verkar som din morsa försöker ställa upp en hel del..
Har du dessutom tjatat öronen av henne att hon ska rida, förstår jag att de inte vill höra ordet häst hemma.

älgen skrev:
Dina föräldrar kanske är rädda för hästar. Det finns de som är det.'

Mina föräldrar tyckte ocks det var jobbigt att ständigt höra mig tjata om dess djur. det kan bli för mycket av det godsa också..

Det är det som är det konstiga .. Pappa hade häst när han var liten, och mamma red. Men ändå .. :crazy: visst de jobbar väldigt mycket, men när de väl har tid så vill dom inte följa med ..

menmen, what can a girl do ? :angel:

älgen skrev:
Min mamma ska minsann också snart lära sig att rida. Själv tänker jag hålla lektioner , du har väl själv varit nybörjare och kanske är lite medveten om olika övningar ?

Jag hade tänkt träna hennes balans, genom att låta henne rida utan stigbyglar och röra tårna med fingrarna m.m . Sedan ska hon få lära sej lite olika saker som halt, och lätt sits m.m .

frågan är bara om jag får upp henne, haha håller på att övertala henne för tillfället och änsålänge så går det nog ganska bra

Så här har du skrivit på ett annat ställe.
Tycker det verkar som din morsa försöker ställa upp en hel del..
Har du dessutom tjatat öronen av henne att hon ska rida, förstår jag att de inte vill höra ordet häst hemma.

Hoho , jaa det är det jag försöker övertyga henne om nu , men jag vet inte om det blir av, kanske någon gång i framtiden . Jag har inte tjatat , försöker bara påminna henne om de goda tiderna hon hade när hon va liten

Acceptera att de kanske är trötta eller har viktigare saker att göra?

Jobbar man mycket, så har de säkert mycket annat som ska skötas på ledig tid. Hus och hem tar också sin lilla tid..

älgen skrev:
Så att få en häst är inte att vara "bortskämd" då?

Mig veterligt är det liksom ingen rättighet att alla ska få en häst...

Hästar kostar pengar. En jävla massa pengar..

Det beror på vad man upskattar mest hos sin föräldrar. Om man upskattar uppmärksamhet kan man bli bortskämd på det. Om man uppskattar hästar kan man bli bortskämd på det med. Själv ska jag köpa häst men har även fått spara pengar I flera månader. Min mamma ska betala det mesta under tiden jag är under 18. Och det är jag väldigt tacksam för utan henne hade jag inte kunnat skaffa mig en häst. Och eftersom jag bara är 15 så får jag inte jobba ännu, Så mer än att spara barnbidraget kan man inte göra.

Senast ändrad av en moderator:

älgen skrev:
vet inte hur din situation ser ut.
Kan bara relatera till mig själv.

Jag började heltidsarbeta direkt efter grunskolan och har sedan dess försörjt mig själv och mitt hästeri själv. Likadant med mina syskon, mina bästa vän och hennes syskon..

Det är så olika beroende på hur man har det ställt hemma. Har familjen mycket pengar så är det såklart lättare att skaffa häst. Som några skrivit att man inte får en häst för att man förtjänar det, Visst är det så, Har man ett stort intresse och stor kundskap och vill skaffa egen häst, så är det ingen man får, det är något man förtjänar om man har sparat pengar till det, Ska man ha egen häst är det så otroligt mycket man måste offra och saker man inte kan göra. som tex andrea som hoppade över en resa. Det är bara en början. Det kommer komma fler erbjudanden som du inte kan ta del av det är där man måste ha det stora intresset för hästar.

Snuffsan skrev:
Nej, nej, nej! Det har kommit en lag som ska genomföras före år 2012. Ännu så länge gäller de gamla gränserna på vad man får köra.

Jasså så kanske det är! Men lagen kommer iaf! :smirk: Fast poliserna stannar nästan aldrig oss med transporter. typ aldrig! De har massa poliser berättat för att de vet att det är så många som kör med för mycket last, men dom vet också att ingen kör så noggrant och lugnt som vi gör. Därför är det bara onödigt att stanna och kolla oss tycker dom. Iaf här i norrland har de berättat det!

Oj jag menade ca 3000 i månaden. DEt var för att förut var jag & en kompis på väg att ha foderhäst tillsammans därför delar jag allt i två FORTFARANDE :P haha borde sluta med det nu :P Men ca 2500 - 300.

Vilka stakllhyrar alla har vissa har sky höga & vissa väldigt låga. Jag har ett stall där det är 1000/kallhyra ( då ingår ingenting förutom in-ut -släpp på vardagar & fodringar , helger = rullande schema.) De tycker jag är en väldigt bra stallhyra men vet ej vad ni andra tycker.

Pooutinoouti , först och främst vill jag säga förlåt för att jag och några här har tagit över din tråd :angel: :d

Jag förstår vad du menar.. På stallet här tar hon 3000 i månaden, tycker det är ganska dyrt, men vet inte .. :crazy: Fast visserligen sköter hon in- och utsläpp o såånt. Väldigt sköönt & tacksamt :)

men fortfarande är det ganska mycket pengar, tycker jag ... :crazy:

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 900
Senast: MayGrace
·
Hästvård jag köpte min häst i maj 2015 av min kompis. Jag blev kompis med henne genom att jag var skötare åt hästen jag nu köpt. Jag visste att...
2
Svar
21
· Visningar
3 656
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej, jag tänkte höra lite hur mycket det kostar i månaden för att ha foderponny. Alltså att ägaren betalar försäkring. Vad kostar...
2
Svar
23
· Visningar
1 725
Senast: AliiceeZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar