Kostnader för fryst semin??

C

crazy

Är det någon här som använt sej av fryst semin på hund?Vad ligger omkostnaderna på för seminering osv??Vad har ni fått betala för hyrning av behållaren (containern) vid frakten?Köpt egen?Andra omkostnader runt omkring??

Sv: Kostnader för fryst semin??

*inte en enda här som gjort detta?*

Jo jag gjorde det -99. Serman var fryst i Belgien och lagrades i Uppsala. När det var dags att använda den var det bara att åka upp (från Blekinge). Som tur hade jag vänner där uppe som jag bodde hos och slapp på så vis boendekostnaden. Det gjordes 2 inseminationer med en dags uppehåll i mellan.
Tyvärr så kommer jag inte ihåg en endaste siffra vad detta kalaset slutade på.
Container kan man hyra på Ultuna. Men var ute i mycket god tid då de ständigt bokas. Glöm inte att försäkra vid frakt! Min fysta hundsperma var oersättlig då hanen var död sedan flera år men det jag försäkrade var containern. Skulle den gå sönder är den dyr att ersätta.
Jag fick 7 valpar. Tyvärr hade 5 utvecklingsskador som gjorde att de fick avlivas mellan en dag och 3 månaders ålder. Troligen orsakades dessa skador av att tiken infekterats av fästingsjukdomar under själva dräktigheten, och har inget med att sperman har varit fryst att göra.
Viktigt för mig är att tiken haft en kull innan AI:n så att hon har visat att hon fungerar vid naturlig parning.

Lycka till! Berätta gärna hur det gick sen.

Ja det var ju lite tips-tack!

Någon mer som använt sej av detta eller kanske kollat upp uppgifter runt det lite närmare måntro?

Tack det var en bra länk!

Finns det någon här som gjort seminering på någon djurklinik i Kalmar län??Är någon klinik godkänd här?Hörde att Kalmar djursjukhus ska vara godkänt för detta-någon som vet om det stämmer?

Ni som seminerat i Sverige får gärna ange era omkostnader...bra att ha och jämföra olika kostnader/kliniker.

Vad jag vet kan du bara inseminera med fryst på ett ställe i Sverige och det är Uppsala. En del uppfödare åker till Oslo eller Danmark.

Så är vad???

Jag har bara hört ryktas att Kalmar ska vara ett utav få ställen i Sverige som de utför seminering på idag.Eller gäller det kanske bara färsk transportsemin?

Tack för listan!

Så dessa får göra AI och de som får göra FAI är bara i Ultuna då?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 343
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka