Om polisen, tex vid inre kontroll eller i samband med brottslighet påträffar en person som uppger att hen inte har rätt att vistas i Sverige eller där ID är osäker omhändertas personen och polisen håller ett förhör med hen oftast på plats.
Om hen uppger att hen vill ansöka om asyl lämnar polisen över ärendet till MIG och det är MIG som beslutar om förvar i väntan på utredning - se lagstiftningen jag citerade, MIG förordnar biträde och har sedan 48 timmar på sig att utreda.
Vill personen inte ansöka om asyl eller har ett lagakraftvunnet beslut om utvisning och ärendet är överlämnat till polisen, är det polisen som beslutar om förvar/utvisning. Men återigen står svenska myndigheter, polisen eller MIG inför samma problematik, att Sverige INTE KAN verkställa eftersom myndigheterna i hemlandet vägrar att ta tillbaka sin medborgare.
Även om personen ifråga medverkar och verkligen vill åka hem så hjälper inte det eftersom det inte finns något land som accepterar. Ska en person som vill åka hem frivilligt och medverkar bestraffas genom tältläger i Norrland för att hens hemland vägrar att ta tillbaka hen? Hur länge ska hen sitta i tältlägret och ruttna? Det tar fyra år innan man kan söka asyl igen och hänvisa till verkställighetshinder.
Hur exakt tänker du dig att man ska hålla kvar personer i tältlägret utan tvångsåtgärder? Ska man ha vakter, taggtråd och grupper som går ut och hugger ved under översikt? De här personerna som du mycket riktigt har påpekat arbetar redan svart och/eller begår brott och uppbär ingen ersättning/vård av svenska myndigheter. De har därför inget att förlora på att 'rymma' därifrån. Fine, säg att du placerar lägret så isolerat att en person inte kan ta sig till fots därifrån. Hmm ja, naturligtvis kommer ingen, särskilt om man kommer från varmare breddgrader och inte har vinterkläder, att förirra sig i vildmarken och frysa ihjäl. Ungefär som SU medvetet placerade sina arbetsläger i avlägsna platser i Sibirien för att förhindra att människor rymde därifrån.
Se där, du har äntligen hittat en gemensam ståndpunkt med Sovjetunionen.
Hur svårt är det att förstå att det absolut största problemet med verkställighet är inte individen utan hemlandet (eller snarare avsaknad av hemland). Varför har Sverige börjat avisa till Afghanistan? Delvis pga att afghanska myndigheter accepterar återvändande. Varför avvisar inte MIG afghaner som är födda och illegalt bosatta i Iran? Därför att det är helt dödfött. Afghanistan tar inte emot dem, Iran gör det absolut inte eftersom de har bott där helt illegalt och inte har några rättigheter. En palestinier vars föräldrar (eller far/morföräldrar) flydde till en av Gulfstaterna behöver bara var utanför gränserna i mer än tre månader för att landet de är födda i vägrar att låta dem komma tillbaka.
En genuin fråga, hur löser du problemet med verkställighet när det inte finns något land som accepterar att ta tillbaka personen ifråga?