Kostnader för flyktingar.

En genuin fråga, hur löser du problemet med verkställighet när det inte finns något land som accepterar att ta tillbaka personen ifråga?

Den frågan skulle jag också gärna höra landsbygdsbo:s svar på....

Jag hade en liknande diskussion IRL med en person, som när argumenten så att säga tagit slut förslog att man, i avsaknad av mottagarlandsaccept, skulle "släppa dem med helikopter"... Vill man inte inse problematiken är det liksom enkelt att fortsätta tycka att det problemet är någon annans. Men befinner personen sig i Sverige så är och förblir det Sveriges ansvar och sak att hantera.

Den frågan skulle jag också gärna höra landsbygdsbo:s svar på....

Jag hade en liknande diskussion IRL med en person, som när argumenten så att säga tagit slut förslog att man, i avsaknad av mottagarlandsaccept, skulle "släppa dem med helikopter"... Vill man inte inse problematiken är det liksom enkelt att fortsätta tycka att det problemet är någon annans. Men befinner personen sig i Sverige så är och förblir det Sveriges ansvar och sak att hantera.

Heh, det går rykten om att när polisen ville utvisa somalier som begått mycket grova brott så flög de till Nairobi, chartrade ett plan och flög till Mogadishu, landade, knuffade ut personen och lyfte omedelbart.

För många herrans år sedan avslöjade media att polisen mutat passkontrollanter i ett afrikanskt land som tog emot alla, det spelade ingen roll var de kom ifrån så länge det var sub saharan Afrika.

Det gick en del rykten om att polisen och MIG har en hemlig slushfund för att muta in personer som ska verkställas.

Det kanske ska vara en del av UD/SIDA budgeten, 4 miljoner per år anslås till mutor av flygplatspersonal. ;)

Eftersom Sverige nästan slutat med bilaterala bistånd förutom katastrof. Ja, jo, vi bidrar när ett jordskalv ödelagt en halv stad, men bara om in tar tillbaka era medborgare. :angel:

Om polisen, tex vid inre kontroll eller i samband med brottslighet påträffar en person som uppger att hen inte har rätt att vistas i Sverige eller där ID är osäker omhändertas personen och polisen håller ett förhör med hen oftast på plats.

Om hen uppger att hen vill ansöka om asyl lämnar polisen över ärendet till MIG och det är MIG som beslutar om förvar i väntan på utredning - se lagstiftningen jag citerade, MIG förordnar biträde och har sedan 48 timmar på sig att utreda.

Vill personen inte ansöka om asyl eller har ett lagakraftvunnet beslut om utvisning och ärendet är överlämnat till polisen, är det polisen som beslutar om förvar/utvisning. Men återigen står svenska myndigheter, polisen eller MIG inför samma problematik, att Sverige INTE KAN verkställa eftersom myndigheterna i hemlandet vägrar att ta tillbaka sin medborgare.

Även om personen ifråga medverkar och verkligen vill åka hem så hjälper inte det eftersom det inte finns något land som accepterar. Ska en person som vill åka hem frivilligt och medverkar bestraffas genom tältläger i Norrland för att hens hemland vägrar att ta tillbaka hen? Hur länge ska hen sitta i tältlägret och ruttna? Det tar fyra år innan man kan söka asyl igen och hänvisa till verkställighetshinder.

Hur exakt tänker du dig att man ska hålla kvar personer i tältlägret utan tvångsåtgärder? Ska man ha vakter, taggtråd och grupper som går ut och hugger ved under översikt? De här personerna som du mycket riktigt har påpekat arbetar redan svart och/eller begår brott och uppbär ingen ersättning/vård av svenska myndigheter. De har därför inget att förlora på att 'rymma' därifrån. Fine, säg att du placerar lägret så isolerat att en person inte kan ta sig till fots därifrån. Hmm ja, naturligtvis kommer ingen, särskilt om man kommer från varmare breddgrader och inte har vinterkläder, att förirra sig i vildmarken och frysa ihjäl. Ungefär som SU medvetet placerade sina arbetsläger i avlägsna platser i Sibirien för att förhindra att människor rymde därifrån.

Se där, du har äntligen hittat en gemensam ståndpunkt med Sovjetunionen. :grin:

Hur svårt är det att förstå att det absolut största problemet med verkställighet är inte individen utan hemlandet (eller snarare avsaknad av hemland). Varför har Sverige börjat avisa till Afghanistan? Delvis pga att afghanska myndigheter accepterar återvändande. Varför avvisar inte MIG afghaner som är födda och illegalt bosatta i Iran? Därför att det är helt dödfött. Afghanistan tar inte emot dem, Iran gör det absolut inte eftersom de har bott där helt illegalt och inte har några rättigheter. En palestinier vars föräldrar (eller far/morföräldrar) flydde till en av Gulfstaterna behöver bara var utanför gränserna i mer än tre månader för att landet de är födda i vägrar att låta dem komma tillbaka.

En genuin fråga, hur löser du problemet med verkställighet när det inte finns något land som accepterar att ta tillbaka personen ifråga?
Orsaken att placera förvaringen i Norrlands inland är att tomtmark är betydligt billigare där än i södra Sverige.
Sedan, om lägren är placerade långt från offentliga färdmedel så underlättar och förbilligar det ju förvaringen.
SU placerade sina läger där man utvann virke, mineral eller bygde anläggningar. Så vitt jag vet har jag inte föreslagit varken utvinning av naturresurser eller byggnation av anläggningar. Ved huggningen skulle självklart vara frivillig. Vill man inte hjälpa till med den sover man i ouppvärmda baracker, fixar man ved så har man det varmt och skönt. Helt upp till varje grupp att själva välja.

Statslösa är och har alltid varit ett problem
Ge dem en chans men bryter de det förtroendet så hamnar de i dessa baracker för gott vilket är billigare för samhället än att ha en aktiv kriminell i en storstadsregion.

Jag tror du förolämpar de miljontals individer som mördades av kommunisterna i Sovjet när du jämför de av mig beskrivna barackerna med lägervistelse i Sibirien.

Heh, det går rykten om att när polisen ville utvisa somalier som begått mycket grova brott så flög de till Nairobi, chartrade ett plan och flög till Mogadishu, landade, knuffade ut personen och lyfte omedelbart.

För många herrans år sedan avslöjade media att polisen mutat passkontrollanter i ett afrikanskt land som tog emot alla, det spelade ingen roll var de kom ifrån så länge det var sub saharan Afrika.

Det gick en del rykten om att polisen och MIG har en hemlig slushfund för att muta in personer som ska verkställas.

Det kanske ska vara en del av UD/SIDA budgeten, 4 miljoner per år anslås till mutor av flygplatspersonal. ;)

Eftersom Sverige nästan slutat med bilaterala bistånd förutom katastrof. Ja, jo, vi bidrar när ett jordskalv ödelagt en halv stad, men bara om in tar tillbaka era medborgare. :angel:
Ja det är ju ett sätt att tömma barackerna, att köpa in dem i deras hemländer. ;)

Orsaken att placera förvaringen i Norrlands inland är att tomtmark är betydligt billigare där än i södra Sverige.
Sedan, om lägren är placerade långt från offentliga färdmedel så underlättar och förbilligar det ju förvaringen.
SU placerade sina läger där man utvann virke, mineral eller bygde anläggningar. Så vitt jag vet har jag inte föreslagit varken utvinning av naturresurser eller byggnation av anläggningar. Ved huggningen skulle självklart vara frivillig. Vill man inte hjälpa till med den sover man i ouppvärmda baracker, fixar man ved så har man det varmt och skönt. Helt upp till varje grupp att själva välja.

Statslösa är och har alltid varit ett problem
Ge dem en chans men bryter de det förtroendet så hamnar de i dessa baracker för gott vilket är billigare för samhället än att ha en aktiv kriminell i en storstadsregion.

Jag tror du förolämpar de miljontals individer som mördades av kommunisterna i Sovjet när du jämför de av mig beskrivna barackerna med lägervistelse i Sibirien.

Nog för att det behövs ett förvar i norra norrland (och det planeras). Men om vi lägger ditt läger (för jag vägrar kalla det förvar) där. Så transporterna dit och därifrån, jag antar att du budgeterat för dem? Med tanke på att det redan idag är resurskrävande (ffa för polisen) att transportera personer till närmsta förvar. Vilket leder till att de transportplaceras i häkte, något som ur många aspekter inte är önskvärt. Om polisen ska börja köra till norra norrland lär häktena bli överbelagda med transportplaceringar. Allrahelst om polisen ska transportera de förvarstagna dit med hjälp av helikopter eller bandvagn för att allmän väg saknas.

Du får nog budgetera en hel del för löner till personal i samband med dina läger. Eller är du mer inne på laglöst nybyggarland? Alternativt titta bort när det ryms fritas från lägren?

Jag utgår från att du även siktar på någon slags survival of the fittest? De som är mycket unga, gamla eller inte helt fysiskt krya, de får endera tas om hand av resten eller självdö? Har du någon plan för de psykiskt sjuka, eller siktar du på att det problemet eliminerar sig själv däruppe när de endera får ett större sammanbrott och tar kål på övriga i lägret, eller övriga i lägret får ett smärre sammanbrott och eliminerar den psykiskt sjuke?

Kostnaden för vad Sverige kommer få betala för brott mot det mesta inklusive brott mot de mänskliga rättigheterna gissar jag skulle räcka för både boende, mat och dagersättning för ett mycket stort antal flyktingar/asylsökande/illegala immigranter.

Mycket ska man höra innan öronen ramlar av och mycket ska man läsa innan ögonen blöder. Tydligen..

Men det är ju det jag beskriver trots att det inte blir accepterat.

På vilket sätt blir det inte accepterat? Det sker ofta. Det är om du frågar mig oftast ett enormt slöseri av skattepengar. Finns ingen Dublinträff (personen har registrerats med fingeravtryck som asylsökande i något annat land i Europa), personen saknar handlingar, förekommer inte i några fingeravtrycksregister och tänker inte tala om vem hen är eller hittar på ett alias - då rasslar pengarna iväg men X månader senare är men inte närmare alls att veta vem personen är. Om hen inte bryter ihop och hellre avslöjar vem hen är än sitter kvar i förvar. Vissa gör det, andra inte. Tyvärr så även de som tillslut uppger rätt identitet är inte alltid det går att skicka tillbaka till det landet.

Förvarstiderna är åt skogen, och det beror dels på resursbrist dels för att det för tredjelandsmedborgare ofta är ett skämt med hemlandets administration.

Om man anknyter till trådens rubrik, hur man ska minska kostnaderna, så helt ärligt vetefan om det inte skulle löna sig att dela ut PUT vid gränsen, som reklamblad ungefär...

Om man anknyter till trådens rubrik, hur man ska minska kostnaderna, så helt ärligt vetefan om det inte skulle löna sig att dela ut PUT vid gränsen, som reklamblad ungefär...

Det var så man gjorde på 70 och tidigt 80 tal. Riktigt roligt att se besluten från den tiden, en halv sida maskinskriven text utan motivering att personen nu har uppehållstillstånd, utfärdat av polisen på Arlanda.

Vette fasiken om inte det var mer ekonomiskt än dagens system.

Det var så man gjorde på 70 och tidigt 80 tal. Riktigt roligt att se besluten från den tiden, en halv sida maskinskriven text utan motivering att personen nu har uppehållstillstånd, utfärdat av polisen på Arlanda.

Vette fasiken om inte det var mer ekonomiskt än dagens system.

Kraven för invandrare som inte kom från norden var att ha arbete, arbetstillstånd och bostad redan ordnade, om det sen inte stod på själva uppehållstillståndsbeviset är väl en annan sak.

På vilket sätt blir det inte accepterat? Det sker ofta. Det är om du frågar mig oftast ett enormt slöseri av skattepengar. Finns ingen Dublinträff (personen har registrerats med fingeravtryck som asylsökande i något annat land i Europa), personen saknar handlingar, förekommer inte i några fingeravtrycksregister och tänker inte tala om vem hen är eller hittar på ett alias - då rasslar pengarna iväg men X månader senare är men inte närmare alls att veta vem personen är. Om hen inte bryter ihop och hellre avslöjar vem hen är än sitter kvar i förvar. Vissa gör det, andra inte. Tyvärr så även de som tillslut uppger rätt identitet är inte alltid det går att skicka tillbaka till det landet.

Förvarstiderna är åt skogen, och det beror dels på resursbrist dels för att det för tredjelandsmedborgare ofta är ett skämt med hemlandets administration.

Så hur vill du lösa problematiken på et sätt som individen inte gör det lönsamt att obstruera?

Så hur vill du lösa problematiken på et sätt som individen inte gör det lönsamt att obstruera?

Jag säger att det är omöjligt. Och jag likställer inte att obstruera med att människor som flyr från ett eller annat gör vad de kan för att inte behöva återvända. Having said that så ska man inte glömma att majoriteten åker när de ska.

Jag säger att det är omöjligt. Och jag likställer inte att obstruera med att människor som flyr från ett eller annat gör vad de kan för att inte behöva återvända. Having said that så ska man inte glömma att majoriteten åker när de ska.
Så vad du gör är förkasta alla förslag utan att ha egna?

TS har fortfarande inte svarat på de två grundläggande frågor jag ställt:

1. Hur verkställa när det inte finns ett mottagarland som accepterar att ta tillbaka personen?

2. Hur se till att människorna som placerats i tältlägret ska hindras att avlägsna sig utan tvångsåtgärder?

Så vad du gör är förkasta alla förslag utan att ha egna?

Jag har gett förslag. Som både sänker kostnaden och är mer human.

Men jag har också nogsamt talar om att du och jag har inte samma syn på flyktingmottagande och -hanterande.

Samt att jag är helt övertygad om att det inte finns någon lösning, men däremot förbättringar.

Du däremot har inte svarar på ett flertal frågor. Gör gärna det.

Och jag ger en stor applåd till @landsbygdsbo som orkar ta debatten med de naiva och fullständigt
verklighetsfrämmande enheter som talar mot bättre vetande.

:bow::bow::bump::bump:

25+ åringar placeras med 14-15 åriga högstadielever... Vad kan gå fel?
http://www.expressen.se/ledare/galenskapen-om-alder-maste-fa-ett-slut/

Verklighetsfrämmande? Har du eller landsbygdsbo sett insidan av ett förvar? Fattat beslut kopplat till förvar? Ens mött en person som har varit förvarstagen? Vet vad förvar kostar?

Jag frågade landsbygdsbo om hen visste vad förvar kostade, men svaret lyser fortfarande med sin frånvaro.
@MJLee har ställt relevanta, verklighetsanknutna frågor, även svaren på de lyser med sin frånvaro.

Jag undrar vem som är verklighetsfrämmande jag.

Och jag ger en stor applåd till @landsbygdsbo som orkar ta debatten med de naiva och fullständigt
verklighetsfrämmande enheter som talar mot bättre vetande.

:bow::bow::bump::bump:

25+ åringar placeras med 14-15 åriga högstadielever... Vad kan gå fel?
http://www.expressen.se/ledare/galenskapen-om-alder-maste-fa-ett-slut/

Jag ställer samma fråga till dig. Konkret vad vill du göra åt saken? Du torde veta att åldersbedömning är en osäker metod och är mycket beroende på kost och hälsa under uppväxten. Vilket är en av anledningarna till att så få barnläkare har velat göra den bedömningen. Skelettröntgen är dessutom en felprocent på +-3 år. Dvs, en person som uppger en ålder på 17 år kan vara 14 eller 21. Vill du ha en okulär bedömning av en enskild handläggare om en asylsökande är minderårig eller inte? Mycket rättssäkert.

Kan fö informera dig om att det är just vad som faktiskt redan sker hos MIG, handläggare/beslutsfattare med specialkompetens av minderåriga brukar i tveksamma fall kallas in för en snabb utredning som sedan ligger till grund för en mer omfattande åldersutredning där det också kan ingå skelettröntgen.

Jag ställer samma fråga till dig som till LLB, vad, konkret vill du göra åt, vad du uppenbarligen anser är ett stort problem? Vilka åtgärder vill du att svenska myndigheter ska vidta? Skriv inte bara om problemen utan föreslå en lösning som kan genomföras utan att Sverige bryter mot svensk grundlagstiftning, FN konventionen om mänskliga rättigheter, barnkonventionen, internationell lagstiftning, Europadomstolen, Lissabonfördraget eller Dublinförordningen.

Av vad jag har sett skriver/länkar du i princip uteslutande bara om problemen, utan att föreslå några lösningar som faktiskt går att genomföra enligt ovan nämnda lagar, förordningar och konventioner.

Jag är säker på att samtliga politiska partier skulle vara mycket intresserade av om du har lösningen på hur man ska bedöma minderåriga på ett empiriskt och rättssäkert sätt.

Hur gammal tror du att den här personen är?

6367.png

Hint: googla på Aaron Ekblad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka