Kostnader för flyktingar.

Möjligt, men detta är det enda sätt vi har för att skapa ett demokratiskt samhälle.
För att släppa en kommunal eller statlig tjänsteman utan kontroll eller ansvar är som att släppa in en get i en trädgård. Det kan gå bra, men det ska man inte lita på....

Förvarsbeslutet ska naturligtvis inte kunna överklagas. Eftersom det kommer som en säkerhetsåtgärd från myndigheten. Men där kan man ju införa ngn slags borgen där enskilda och organisationer kan påta sig ansvaret om man vill.

Det där kan vara det mest idiotiska du skrivit i tråden. SJÄLVKLART ska en myndighets beslut om frihetsberövande och andra tvångsåtgärder som kräver lagstöd kunna överklagas. Något annat kommer i min värld (och turligt nog de flesta andras) inte på fråga.

Men du vill alltså ändra EU-lag också? Då undrar jag än mer vad du har för förslag på lösning under tiden?

Det där kan vara det mest idiotiska du skrivit i tråden. SJÄLVKLART ska en myndighets beslut om frihetsberövande och andra tvångsåtgärder som kräver lagstöd kunna överklagas. Något annat kommer i min värld (och turligt nog de flesta andras) inte på fråga.

Men du vill alltså ändra EU-lag också? Då undrar jag än mer vad du har för förslag på lösning under tiden?
Omhändertagandet är en del av avvisningsprocessen. Beslut o överklagande ska ske i den proceduren.
Genom att öppna varje steg för överklagande så lamslår du i praktiken processen.
1 en person söker asyl
2 Ansökan processas
3 beslut lämnas
3 överklagas
4 Beslutet fastställs till avvisning
5 Överklagas åter, men överklagan avslås.
Slut inga mer överklaganden.
Antingen lämnar då personen per omgående landet eller så sätts han i förvar tills detta kan lösas.
Alltså 2 möjligheter till överklagan. Så juridiskt sett torde det inte uppstå ngr problem.
Personen i fråga ges ju möjligheter till 3 överklaganden.

Då bidrag o bostad förloras iom sista överklagandet så blir ju förvaring ett bra alternativ.

Omhändertagandet är en del av avvisningsprocessen. Beslut o överklagande ska ske i den proceduren.
Genom att öppna varje steg för överklagande så lamslår du i praktiken processen.
1 en person söker asyl
2 Ansökan processas
3 beslut lämnas
3 överklagas
4 Beslutet fastställs till avvisning
5 Överklagas åter, men överklagan avslås.
Slut inga mer överklaganden.
Antingen lämnar då personen per omgående landet eller så sätts han i förvar tills detta kan lösas.
Alltså 2 möjligheter till överklagan. Så juridiskt sett torde det inte uppstå ngr problem.
Personen i fråga ges ju möjligheter till 3 överklaganden.

Då bidrag o bostad förloras iom sista överklagandet så blir ju förvaring ett bra alternativ.

Juridiskt ställer det till stora problem om beslut om förvar inte kan överklagas.

Du tänker hela tiden för snävt med. Du tänker på de som är i systemet. Du har ingen lösning för alla de som inte säger hej här är jag vid gränspassager, som inte söker asyl när de kommer in i landet. Utan som går under radarn tills de tas för brott eller av en slump upptäcks i en trafikkontroll osv. Som inte kan (eller vill) bevisa varken vem de är eller att de har rätt att vistas här.

Sen om jag hette Achmed och Gud vet vad jag flytt från, men jag vill absolut inte åka tillbaka dit. Men jag står plötsligt på skuggsidan av Sverige. Utan tak över huvudet, utan mat, utan en krona på fickan. Jag skulle lätt tycka förvar (eller fängelse) var ett uppåtköp jämfört med det. Och att det var en bättre tillvaro än hemlös. Jag skulle dock inte få ökad motivation att återvända till det jag flyr från. Så jag skulle inte bli mer benägen att berätta vem jag var, var jag kom ifrån eller producera några dokument ens om jag hade det. Och om jag bara har hyfsat psyke så kan myndigheterna inte göra något åt det. Förutom i ett år ge mig tak, en säng, mat, akut sjukvård, akut tandvård samt en symbolisk slant per dag. I ett år. Till miljonkostnad. Sen får de släppa ut mig.

Din bild av förvar är enormt idealiserad.

Juridiskt ställer det till stora problem om beslut om förvar inte kan överklagas.

Du tänker hela tiden för snävt med. Du tänker på de som är i systemet. Du har ingen lösning för alla de som inte säger hej här är jag vid gränspassager, som inte söker asyl när de kommer in i landet. Utan som går under radarn tills de tas för brott eller av en slump upptäcks i en trafikkontroll osv. Som inte kan (eller vill) bevisa varken vem de är eller att de har rätt att vistas här.

Sen om jag hette Achmed och Gud vet vad jag flytt från, men jag vill absolut inte åka tillbaka dit. Men jag står plötsligt på skuggsidan av Sverige. Utan tak över huvudet, utan mat, utan en krona på fickan. Jag skulle lätt tycka förvar (eller fängelse) var ett uppåtköp jämfört med det. Och att det var en bättre tillvaro än hemlös. Jag skulle dock inte få ökad motivation att återvända till det jag flyr från. Så jag skulle inte bli mer benägen att berätta vem jag var, var jag kom ifrån eller producera några dokument ens om jag hade det. Och om jag bara har hyfsat psyke så kan myndigheterna inte göra något åt det. Förutom i ett år ge mig tak, en säng, mat, akut sjukvård, akut tandvård samt en symbolisk slant per dag. I ett år. Till miljonkostnad. Sen får de släppa ut mig.

Din bild av förvar är enormt idealiserad.

Det går väl att ändra på.
Lågstandad förvar för dem som inte samarbetar ;)

På samma sätt som jag som skattebetalare får allt högre straffavgifter om jag inte samarbetar så skulle dessa individer få allt lägre standard om de inte samarbetade.
Ett tältläger i Norrlands inland. Klart beboeliga om man eldar..Ved finns på plats, de får själva kapa och klyva den.
Käk, samma standard som pensionärernas.
Efter en tid blir man less och samarbetar, om inte så blir vistelsen tills vidare....

PS har själv bott i dylika tält ner till minus 25 grader..så jag vet vad jag talar om ;)

Det går väl att ändra på.
Lågstandad förvar för dem som inte samarbetar ;)

På samma sätt som jag som skattebetalare får allt högre straffavgifter om jag inte samarbetar så skulle dessa individer få allt lägre standard om de inte samarbetade.
Ett tältläger i Norrlands inland. Klart beboeliga om man eldar..Ved finns på plats, de får själva kapa och klyva den.
Käk, samma standard som pensionärernas.
Efter en tid blir man less och samarbetar, om inte så blir vistelsen tills vidare....

PS har själv bott i dylika tält ner till minus 25 grader..så jag vet vad jag talar om ;)

Du ska alltså ändra på EKMR? Lycka till ;)

Tältläger? Jag trodde vi pratade förvar?

Återigen , varför ska man behöva ändra på EKMR?
Det skulle ju inte vara så att någon tas i förvar utan vare sig juridisk process eller möjligheter till överklagande.
I processen klargörs att den som nått vägs ände har att självmant lämna landet eller av via förvaring förpassas ut ur landet. Den överklagan som lämnas in omfattar då även ev. förvaring,
Så det skulle inte bryta mot Europa-konventionen.

Ja, tältlägren skulle då vara för dem som ej samarbetar, de som medelst lögner försöker obstruera processen .
Och har du ett högt staket runt om så blir det ett förvar.
Och det går ganska bra att bo i dessa tält, bara man eldar utav h-e.
Men ved är en underbar uppfinning.
Man blir varm vid kapande o klyvande av den + när man eldar ;)

Ska man prata kostnader, effektivitet och för all del humanitet är mitt förslag att ersätta majoriteten av förvarsbesluten med beslut om tex fotboja istället för att låsa in i förvar.

Fotboja :D . ?
I förvar tagen Nisse utrustas med fotboja och beger sig direkt till Kalles Tobak där han ringer sin kompis Sture:
-Hörru Sture skicka över några hundra Western Union till Kalles Tobak så jag kan ta tåget tillbaka till stan.
Sture, snäll som han är skickar stålarna, Nisse tar tåget till Centralen och där klipper han sin boja och drar till polarn Sture där dom klämmer några öl och skrattar gott åt idioterna.

Sen ska samma poliser som hämtade in honom åka runt och leta efter honom igen. (om du tror att den underbemannade polisen som inte ens klarar av att stoppa bilbränderna eller skottlossningarn/ morden skulle lägga in högsta växeln för att ev. spåra honom så tror jag du är rätt naiv).
För att inte tala om vad kostnaden för samhället blir när han, som varken har bostad eller inkomst måste hemfalla till brott för att klara dagen, alla måste äta även Nisse. Inbrott, bilstölder,rån har ju inte minskat drastiskt direkt.

För att inte tala om vad kostnaden för samhället blir när han, som varken har bostad eller inkomst måste hemfalla till brott för att klara dagen, alla måste äta även Nisse. Inbrott, bilstölder,rån har ju inte minskat drastiskt direkt.

Fotboja är inte en jättedum idé faktiskt.
Om man nu utgår från att de personer som får avvisningsbeslut ska kunna hittas för att utvisas.

Och nej, man "måste" inte hemfalla till brottslighet.
Man kan faktiskt välja att acceptera myndighetsbeslutet och lämna Sverige, där man inte har rätt att vistas.
Visst måste Nisse äta.
Men Nisse kanske ska göra som beslutat och lämna Sverige och äta i något land där han får vistas.

Poängen med fotboja är ju givetvis att det används på samma vis som för andra. Dvs personen får vistas i vissa områden, rör personen sig ur det området larmas det. Och polisen kan hämta Nisse. Polisen behöver resurser för det. Eller KVV. Men för 120 000 kr per månad och person frigörs en del resurser.

Om jag flydde från krig och svält skulle jag fö hellre svälta i Sverige än i hemlandet. Det är lätt att döma, men omöjligt veta vad en individ flyr ifrån.

Poängen med fotboja är ju givetvis att det används på samma vis som för andra. Dvs personen får vistas i vissa områden, rör personen sig ur det området larmas det. Och polisen kan hämta Nisse. Polisen behöver resurser för det. Eller KVV. Men för 120 000 kr per månad och person frigörs en del resurser.

Om jag flydde från krig och svält skulle jag fö hellre svälta i Sverige än i hemlandet. Det är lätt att döma, men omöjligt veta vad en individ flyr ifrån.
Jag tror ingen förnekar att en människa gör det den själv anser bäst för henne själv i en sådan situation.
Men det handlar ju inte om det. Samhället har vägt individens skyddsbehov och funnit det väga för lätt. Då är det inte längre individens önskan som gäller utan samhällets beslut. Sätter en svensk medborgare sig upp mot samhällets beslut så straffar det sig, först ekonomiskt och i slutändan även med förlust av frihet. Samma regler gäller de "gäster" som väljer att komma till Sverige
Och den kostnad du talar om kan hållas nere. Både med hjälp av låg standard och personernas egen arbetsinsats.
Du behöver inte ett hårdbevakat fängelse, det räcket med enkla boenden långt från järnväg o bussförbindelser. Sådana platser finns det gott om i Norrlands inland.
Det behövs inga dagersättningar, det räcker med mat, husrum och kläder.
För dem som inte håller sig till reglerna..

Jag tror ingen förnekar att en människa gör det den själv anser bäst för henne själv i en sådan situation.
Men det handlar ju inte om det. Samhället har vägt individens skyddsbehov och funnit det väga för lätt. Då är det inte längre individens önskan som gäller utan samhällets beslut. Sätter en svensk medborgare sig upp mot samhällets beslut så straffar det sig, först ekonomiskt och i slutändan även med förlust av frihet. Samma regler gäller de "gäster" som väljer att komma till Sverige
Och den kostnad du talar om kan hållas nere. Både med hjälp av låg standard och personernas egen arbetsinsats.
Du behöver inte ett hårdbevakat fängelse, det räcket med enkla boenden långt från järnväg o bussförbindelser. Sådana platser finns det gott om i Norrlands inland.
Det behövs inga dagersättningar, det räcker med mat, husrum och kläder.
För dem som inte håller sig till reglerna..

Åter så det du föreslår kräver omfattande lagändringar. Och du har väldigt liten insikt i vad förvar innebär.

Åter så det du föreslår kräver omfattande lagändringar. Och du har väldigt liten insikt i vad förvar innebär.
För det första, det skulle knappast strida mot internationella avtal att "förvara" i väntan på utvisning.
Antingen åker man eller så väntar man i väntrummet.
Lagändringen som krävs är väl bara den att de utan giltiga papper ska tas i förvar tills saken är klar.
Antingen utvisad eller att man erhållit uppehållstillstånd.
Du kan släppa ut dem från kontoret där de fått sitt slutgiltiga besked om utvisning, när de kommer ut möts de av personal som efterfrågar giltiga papper, då de inte har det så......
De har ju varken bostad eller resurser att skaffa bostad, mat o kläder så det är väl humant av samhället att ordna det ;)

För det första, det skulle knappast strida mot internationella avtal att "förvara" i väntan på utvisning.
Antingen åker man eller så väntar man i väntrummet.
Lagändringen som krävs är väl bara den att de utan giltiga papper ska tas i förvar tills saken är klar.
Antingen utvisad eller att man erhållit uppehållstillstånd.
Du kan släppa ut dem från kontoret där de fått sitt slutgiltiga besked om utvisning, när de kommer ut möts de av personal som efterfrågar giltiga papper, då de inte har det så......
De har ju varken bostad eller resurser att skaffa bostad, mat o kläder så det är väl humant av samhället att ordna det ;)

Igen, jag rekommenderar att du uppdaterar dig på hur lagen ser ut idag. Vad som krävs för förvar (ganska lite, så du går över ån efter vatten litegrann) men också vad EU-lag och folkrätt säger ang hur frihetsberövade personer ska behandlas, vilka rättigheter de har och inte har osv. Sen får du komma på en annan ide än dina arbetsläger i Norrland som alternativ till förvar, om du inte siktar på att ändra lagar både inom och utom Sveriges gränser.

Igen, jag rekommenderar att du uppdaterar dig på hur lagen ser ut idag. Vad som krävs för förvar (ganska lite, så du går över ån efter vatten litegrann) men också vad EU-lag och folkrätt säger ang hur frihetsberövade personer ska behandlas, vilka rättigheter de har och inte har osv. Sen får du komma på en annan ide än dina arbetsläger i Norrland som alternativ till förvar, om du inte siktar på att ändra lagar både inom och utom Sveriges gränser.
Typ deportering till Spetsbergen à la Nils Bejerot i början av AIDS epidemin?

Jag har inte talat om arbetsläger, det kan ju röra sig om baracker där de själva får laga sin mat, tvätta sin tvätt och värma sin barack efter egen smak. Samhället tillhandahåller råvaror och torr ved i tremeterslämgder. Vill de inte såga upp den (med handsåg) klyva den och bära in den så fryser de häcken av sig
Kök o tvättrum hålls låsta under natten, där hålls tempererat så inget fryser sönder.
Toa i bajamajor ute.

Det finns ingenstans i varken vår eller eu lagstiftning som säger att boendena ska ligga centralt och vara moderna med all tänkbar utrustning.

Arbetsläger är, som upplysning, läger där fångar utför arbete som inte gynnar dem själva.
I det här fallet skulle jobbet bara bidraga till deras egen komfort....

du menar
10 kap. Förvar och uppsikt avseende utlänningar

Förvar
1 § En utlänning som har fyllt 18 år får tas i förvar om
1. utlänningens identitet är oklar vid ankomsten till Sverige
eller när han eller hon därefter ansöker om
uppehållstillstånd och han eller hon inte kan göra sannolikt
att den identitet han eller hon uppger är riktig, och
2. utlänningens rätt att få resa in i eller vistas i Sverige
inte kan bedömas ändå.

En utlänning som har fyllt 18 år får också tas i förvar om
1. det är nödvändigt för att en utredning om utlänningens
rätt att stanna i Sverige ska kunna genomföras,
2. det är sannolikt att utlänningen kommer att avvisas eller
utvisas enligt 8 kap. 2, 3, 6, 8, 9 eller 10 § eller 11 § första stycket, eller
3. det är fråga om att förbereda eller genomföra
verkställigheten av ett beslut om avvisning eller utvisning.

Beslut om förvar av en utlänning enligt andra stycket 2 eller 3 får meddelas endast om det annars finns en risk att
utlänningen bedriver brottslig verksamhet i Sverige, avviker,
håller sig undan eller på annat sätt hindrar
verkställigheten. Lag (2014:198).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka