Om en asylsökande som fått avslag vägrar samarbeta skärs ersättningen tills man är utan ersättning alls. Men eftersom de måste inställa sig varje vecka för att få sina pengar visste man att de,
de facto var kvar i Sverige/staden. Om de inte kom så reggades de som avvikna och automatiskt förlorade de all rätt till ersättning, vård, omsorg osv. Utan den kontrollen har nu svenska myndigheter noll koll var utlänningen befinner sig. Och polisen lågprioriterar utvisning/förvar av de som illegalt stannar kvar i Sverige till förmån av de som faktiskt begått brott som skadar andra.
Nu är det här mycket OT och dessutom en hel roman men eftersom man redan har pratat om det i tråden...
Jag har själv tagit ett antal förvarsbeslut, delgett och sedan suttit och stirrat på person(erna) i fyra-fem timmar. Då var det iallfall så att man fick inte ringa polisen och förvarna innan beslutet togs. Och sedan meddelade polisen att man kom i mån av tid. Merparten av Dublinärendena togs beslut av förvar eftersom personen genom att avvika redan visat att de är benägna att inte acceptera beslut, plus att det är fruktansvärt lätt att verkställa.
Några gånger kom inte polisen och vi fick ge personen ifråga en biljett och vägbeskrivning till förvaret. Vi var alla säkra på att de inte skulle infinna sig, men det fanns faktiskt de som gjorde det!
Precis som
@Alexandra_W säger. kan Sverige inte verkställa om mottagarlandet inte accepterar att ta tillbaka personen ifråga. Det är ett skäl till att Sverige beviljar uppehållstillstånd till i princip samtliga somalier. Eftersom Sverige inte erkänner staten Somalia finns det inga alternativ för att verkställa.
Det finns många andra länder där det är lika hopplöst att ens försöka. Ibland får man, trots språktester och annat, skriva avslag mot flera länder vilket är ett helvete eftersom alla länder då kan vägra att ta emot. En person skrev vi beslut mot tre länder i Västafrika. Polisen försökte verkställa till samtliga, alla vägrade ta emot. Polisen åkte ner på vinst och förlust och hoppades kunna prata in personen på flygplatsen. No go, så tja till slut tvingades MIG släppa hen eftersom hen satt i förvar mer än 12 månader vilket är förbjudet enligt den reviderade Utlänningslagen. Revisionerna gjordes som en följd av Europaparlamentets direktiv 2008/115/EG som reglerar tvångsåtgärder för avlägsnande av tredjelandsmedborgare.
Jag kommer ihåg en annan person, dömd till livstids utvisning pga grov brottslighet. Problemet var att hen var rysk etnicitet men född och bott i ett långbortistan land. Ryssland vägrade att ta emot hen eftersom hen aldrig varit bosatt i Ryssland. Hemlandet vägrade ta emot hen eftersom de betraktade hen som ryss (ärendet hamnade hos MIG eftersom efter avtjänat straff så var det enda alternativet att ta förvar). Dödläge och noll chans för Sverige att verkställa trots en seg kamp i många år. Som
@Alexandra_W redan också påpekat är förvar fruktansvärt dyrt för att inte tala om verkställighet.
En verkställighetsresa kan gå på upp till en halv miljon, nej jag överdriver inte.
Tältläger har redan funnits, liksom friggebodar osv. Så jag tvivlar på att det avskräcker. Sedan är frågan om hur det ska genomföras, ska barnfamiljer få en speciell 'gräddfil' eftersom jag antar att alla förstår att man inte placera barn i tältläger i norra Sverige med enbart vedhuggning som värmekälla? Jag kan även lova att även om man skrev om Utlänningslagen för att tillåta tältläger där det blir -20C utan annan värmekälla än egenhändigt huggen ved, så skulle Sverige fällas i Europadomstolen för brott mot Lissabon avtalet så det bara sjöng om det, för att inte tala om att det är i strid med FNs konvention om mänskliga rättigheter och Sveriges grundlagstiftning. Jag kan liksom se det framför mig:
10 kap, 13§ En utlänning med lagakraftvunnet avslagsbeslut får vid ej medverkan av verkställighet transporteras till ett tältläger i norra Sverige där han eller hon som enda värmekälla får hugga sin egen ved. Bestämmelserna omfattar inte barn i familj.
Eh ja, det låter som en riktig höjdare.
Ja, regler för anknytning och beviljande av PUT/TUT har skärpts men de är fortfarande i enlighet med EUs direktiv och Europadomstolen. Att inte tillåta en person som är häktad eller förvarstagen att överklaga beslutet är i strid med, återigen, internationell och svensk rätt.
Ibland önskar jag att folk tog sig tid att läsa på om lagar och praxis och vad som är möjligt och inte för Sverige att lagstifta om istället för att slänga ur sig diverse populistiska och ogenomförbara förslag, och då hjälper det inte att man blinkar.