Kostnader för flyktingar.

Jag har inte talat om arbetsläger, det kan ju röra sig om baracker där de själva får laga sin mat, tvätta sin tvätt och värma sin barack efter egen smak. Samhället tillhandahåller råvaror och torr ved i tremeterslämgder. Vill de inte såga upp den (med handsåg) klyva den och bära in den så fryser de häcken av sig
Kök o tvättrum hålls låsta under natten, där hålls tempererat så inget fryser sönder.
Toa i bajamajor ute.

Det finns ingenstans i varken vår eller eu lagstiftning som säger att boendena ska ligga centralt och vara moderna med all tänkbar utrustning.

Arbetsläger är, som upplysning, läger där fångar utför arbete som inte gynnar dem själva.
I det här fallet skulle jobbet bara bidraga till deras egen komfort....

Det är fortfarande inte förvar. Och det är fortfarande inte tillåtet hålla frihetsberövade på vilket sätt som helst med befintlig lagstiftning (tack och lov).

Inte för arbetsläger.
Att ta tex de som inte kan identifiera sig i förvar finns stöd för, och det görs. Därför jag säger att landsbygdsbon går över ån efter vatten till viss del
Det är ju du som talar om arbetsläger, att själv få hålla värmen i det boende man har, att själv få tillaga maten man äter, tja jag tror att den absoluta majoriteten av oss gör det eller betalt för den tjänsten, och du sträcker dig väl inte så långt att du hävdar att vi alla bor i ett arbetsläger?
De som inte kan eller inte vill hållas i förvar.
De som ska utvisas men inte kan utvisas får ju inga bidrag till mat o boende, de erbjuds därför plats i det vad du kallar arbetsläger. Kan de själva visa hur de har ordnat försörjning och boende så står det dem fritt att flytta dit.

Det är fortfarande inte förvar. Och det är fortfarande inte tillåtet hålla frihetsberövade på vilket sätt som helst med befintlig lagstiftning (tack och lov).
Vem har talat om villkorslöst förvar?
Självklart ska gällande lagstiftning följas, möjligheter att överklaga utvisningsbeslut ska naturligtvis finnas.
Men det hela ska hanteras betydligt snabbare och by the book.

Inte för arbetsläger.
Att ta tex de som inte kan identifiera sig i förvar finns stöd för, och det görs. Därför jag säger att landsbygdsbon går över ån efter vatten till viss del
Nej det görs inte! Vi hade förra året 80000 som fått avslag på sina asylansökan. De är kvar och rör sig fritt. Det var minst lika många som inte ens sökte asyl. De rör sig också fritt. Vi vet inte vilka de är!
Tyskland har iallafall klarat av att utvisa 40 stycken av de flera 100000 som inte har giltiga skäl.
Hur många har vi utvisat? En.

Det är just därför vi måste ha ett reglerat system för dem som inte kan redovisa egen inkomst, egen bostad. För kommer de ut i samhället så måste de av naturliga skäl skaffa pengar för att kunna leva och det gör de genom svartarbete tiggeri eller brott.
Alltså är det bättre att då låta dem bo och försörja sig i boenden där samhället tillhandahåller råvaror och ved så de kan hålla värmen och laga sin mat själva så som vi andra får göra ;)

Nej det görs inte! Vi hade förra året 80000 som fått avslag på sina asylansökan. De är kvar och rör sig fritt. Det var minst lika många som inte ens sökte asyl. De rör sig också fritt. Vi vet inte vilka de är!
Tyskland har iallafall klarat av att utvisa 40 stycken av de flera 100000 som inte har giltiga skäl.

Du har fel. Men det tror jag att du vet.

Vem har talat om villkorslöst förvar?
Självklart ska gällande lagstiftning följas, möjligheter att överklaga utvisningsbeslut ska naturligtvis finnas.
Men det hela ska hanteras betydligt snabbare och by the book.

Fast finns regleringar kring hur förvarstagna personer ska behandlas, om vad de ska serveras, organiserad sysselsättning osv. Många sådana saker kommer inte uppfyllas med ditt läger. Men hela diskussionen är meningslös eftersom du inte är insatt och inte vill bli.

[Det QUOTE="Alexandra_W, post: 17707450, member: 10"]Fast finns regleringar kring hur förvarstagna personer ska behandlas, om vad de ska serveras, organiserad sysselsättning osv. Många sådana saker kommer inte uppfyllas med ditt läger. Men hela diskussionen är meningslös eftersom du inte är insatt och inte vill bli.[/QUOTE]
Det är just därför de får sköta både hushåll, värme o renhållning själva ( vilket alla andra i samhället får göra)
Sysselsättning = Kapa ved, klyva ved och bära in den.
Elda och laga mat, tvätta och städa.
Vettig sysselsättning som inte vi andra ska göra åt dem.
Ris i 50 kg säckar
olja till matlagning i 25 liters dunkar
Salladshuvuden, morötter, kyckling någon gång en låda apelsiner för c vitaminers skull.
Betydligt bättre än de arbetsläger du gillar att referera till

Nej för problemet ligger väl hur vi som samhälle har agerat tidigare. De som kommit har betraktats som initiativlösa idioter som måste ha allt servetat. I själva verket vill nog de flesta klara sig själva och göra rätt för sig.
Om man nu ges möjligheten att "re sig själva" så bryter det väl knappast mot ngr konventioner.

Å nä. Bra mycket mer typ:
Men nu har ju Migrationsverket börjat vräka flyktingar som har fått avslag och därmed sa Morgan i gårdagens Aktuellt att vi inte har nått ansvar för dom längre. Sen tog han fram sina papper och läste innantill att man hade tvångsutvisat storleksordingen 30st flyktingar hittills som hade vägrat lämna vårt land. Flera tusen hade lämnat landet frivilligt. Han sa också att Sverige har rätt att sätta dom i förvar i väntan på utvisning om det skulle vara så. Så det jobbas ju på nu för fullt för att minska våra kostnader ang flyktingarna

Om en asylsökande som fått avslag vägrar samarbeta skärs ersättningen tills man är utan ersättning alls. Men eftersom de måste inställa sig varje vecka för att få sina pengar visste man att de, de facto var kvar i Sverige/staden. Om de inte kom så reggades de som avvikna och automatiskt förlorade de all rätt till ersättning, vård, omsorg osv. Utan den kontrollen har nu svenska myndigheter noll koll var utlänningen befinner sig. Och polisen lågprioriterar utvisning/förvar av de som illegalt stannar kvar i Sverige till förmån av de som faktiskt begått brott som skadar andra.

Nu är det här mycket OT och dessutom en hel roman men eftersom man redan har pratat om det i tråden...

Jag har själv tagit ett antal förvarsbeslut, delgett och sedan suttit och stirrat på person(erna) i fyra-fem timmar. Då var det iallfall så att man fick inte ringa polisen och förvarna innan beslutet togs. Och sedan meddelade polisen att man kom i mån av tid. Merparten av Dublinärendena togs beslut av förvar eftersom personen genom att avvika redan visat att de är benägna att inte acceptera beslut, plus att det är fruktansvärt lätt att verkställa.

Några gånger kom inte polisen och vi fick ge personen ifråga en biljett och vägbeskrivning till förvaret. Vi var alla säkra på att de inte skulle infinna sig, men det fanns faktiskt de som gjorde det!

Precis som @Alexandra_W säger. kan Sverige inte verkställa om mottagarlandet inte accepterar att ta tillbaka personen ifråga. Det är ett skäl till att Sverige beviljar uppehållstillstånd till i princip samtliga somalier. Eftersom Sverige inte erkänner staten Somalia finns det inga alternativ för att verkställa.

Det finns många andra länder där det är lika hopplöst att ens försöka. Ibland får man, trots språktester och annat, skriva avslag mot flera länder vilket är ett helvete eftersom alla länder då kan vägra att ta emot. En person skrev vi beslut mot tre länder i Västafrika. Polisen försökte verkställa till samtliga, alla vägrade ta emot. Polisen åkte ner på vinst och förlust och hoppades kunna prata in personen på flygplatsen. No go, så tja till slut tvingades MIG släppa hen eftersom hen satt i förvar mer än 12 månader vilket är förbjudet enligt den reviderade Utlänningslagen. Revisionerna gjordes som en följd av Europaparlamentets direktiv 2008/115/EG som reglerar tvångsåtgärder för avlägsnande av tredjelandsmedborgare.

10 kap
4 § En utlänning får inte hållas i förvar för utredning med
stöd av 1 § andra stycket 1 längre tid än 48 timmar.

En utlänning får inte hållas i förvar för verkställighet med
stöd av 1 § andra stycket 3 längre tid än två månader, om det
inte finns synnerliga skäl för en längre tid. Även om det finns
sådana synnerliga skäl får utlänningen inte hållas i förvar
längre tid än tre månader eller, om det är sannolikt att
verkställigheten kommer att ta längre tid på grund av bristande
samarbete från utlänningen eller det tar tid att införskaffa
nödvändiga handlingar, längre tid än tolv månader. Tidsgränserna om tre och tolv månader gäller dock inte om
utlänningen av allmän domstol utvisats på grund av brott.

I andra fall än som avses i första och andra styckena får en
utlänning som har fyllt 18 år inte hållas i förvar längre tid
än två veckor, om det inte finns synnerliga skäl för en längre
tid. Lag (2012:129).

Jag kommer ihåg en annan person, dömd till livstids utvisning pga grov brottslighet. Problemet var att hen var rysk etnicitet men född och bott i ett långbortistan land. Ryssland vägrade att ta emot hen eftersom hen aldrig varit bosatt i Ryssland. Hemlandet vägrade ta emot hen eftersom de betraktade hen som ryss (ärendet hamnade hos MIG eftersom efter avtjänat straff så var det enda alternativet att ta förvar). Dödläge och noll chans för Sverige att verkställa trots en seg kamp i många år. Som @Alexandra_W redan också påpekat är förvar fruktansvärt dyrt för att inte tala om verkställighet. En verkställighetsresa kan gå på upp till en halv miljon, nej jag överdriver inte.

Tältläger har redan funnits, liksom friggebodar osv. Så jag tvivlar på att det avskräcker. Sedan är frågan om hur det ska genomföras, ska barnfamiljer få en speciell 'gräddfil' eftersom jag antar att alla förstår att man inte placera barn i tältläger i norra Sverige med enbart vedhuggning som värmekälla? Jag kan även lova att även om man skrev om Utlänningslagen för att tillåta tältläger där det blir -20C utan annan värmekälla än egenhändigt huggen ved, så skulle Sverige fällas i Europadomstolen för brott mot Lissabon avtalet så det bara sjöng om det, för att inte tala om att det är i strid med FNs konvention om mänskliga rättigheter och Sveriges grundlagstiftning. Jag kan liksom se det framför mig:

10 kap, 13§ En utlänning med lagakraftvunnet avslagsbeslut får vid ej medverkan av verkställighet transporteras till ett tältläger i norra Sverige där han eller hon som enda värmekälla får hugga sin egen ved. Bestämmelserna omfattar inte barn i familj.

Eh ja, det låter som en riktig höjdare.

Ja, regler för anknytning och beviljande av PUT/TUT har skärpts men de är fortfarande i enlighet med EUs direktiv och Europadomstolen. Att inte tillåta en person som är häktad eller förvarstagen att överklaga beslutet är i strid med, återigen, internationell och svensk rätt.

Ibland önskar jag att folk tog sig tid att läsa på om lagar och praxis och vad som är möjligt och inte för Sverige att lagstifta om istället för att slänga ur sig diverse populistiska och ogenomförbara förslag, och då hjälper det inte att man blinkar. :banghead:

Om en asylsökande som fått avslag vägrar samarbeta skärs ersättningen tills man är utan ersättning alls. Men eftersom de måste inställa sig varje vecka för att få sina pengar visste man att de, de facto var kvar i Sverige/staden. Om de inte kom så reggades de som avvikna och automatiskt förlorade de all rätt till ersättning, vård, omsorg osv. Utan den kontrollen har nu svenska myndigheter noll koll var utlänningen befinner sig. Och polisen lågprioriterar utvisning/förvar av de som illegalt stannar kvar i Sverige till förmån av de som faktiskt begått brott som skadar andra.

Nu är det här mycket OT och dessutom en hel roman men eftersom man redan har pratat om det i tråden...

Jag har själv tagit ett antal förvarsbeslut, delgett och sedan suttit och stirrat på person(erna) i fyra-fem timmar. Då var det iallfall så att man fick inte ringa polisen och förvarna innan beslutet togs. Och sedan meddelade polisen att man kom i mån av tid. Merparten av Dublinärendena togs beslut av förvar eftersom personen genom att avvika redan visat att de är benägna att inte acceptera beslut, plus att det är fruktansvärt lätt att verkställa.

Några gånger kom inte polisen och vi fick ge personen ifråga en biljett och vägbeskrivning till förvaret. Vi var alla säkra på att de inte skulle infinna sig, men det fanns faktiskt de som gjorde det!

Precis som @Alexandra_W säger. kan Sverige inte verkställa om mottagarlandet inte accepterar att ta tillbaka personen ifråga. Det är ett skäl till att Sverige beviljar uppehållstillstånd till i princip samtliga somalier. Eftersom Sverige inte erkänner staten Somalia finns det inga alternativ för att verkställa.

Det finns många andra länder där det är lika hopplöst att ens försöka. Ibland får man, trots språktester och annat, skriva avslag mot flera länder vilket är ett helvete eftersom alla länder då kan vägra att ta emot. En person skrev vi beslut mot tre länder i Västafrika. Polisen försökte verkställa till samtliga, alla vägrade ta emot. Polisen åkte ner på vinst och förlust och hoppades kunna prata in personen på flygplatsen. No go, så tja till slut tvingades MIG släppa hen eftersom hen satt i förvar mer än 12 månader vilket är förbjudet enligt den reviderade Utlänningslagen. Revisionerna gjordes som en följd av Europaparlamentets direktiv 2008/115/EG som reglerar tvångsåtgärder för avlägsnande av tredjelandsmedborgare.

Jag kommer ihåg en annan person, dömd till livstids utvisning pga grov brottslighet. Problemet var att hen var rysk etnicitet men född och bott i ett långbortistan land. Ryssland vägrade att ta emot hen eftersom hen aldrig varit bosatt i Ryssland. Hemlandet vägrade ta emot hen eftersom de betraktade hen som ryss (ärendet hamnade hos MIG eftersom efter avtjänat straff så var det enda alternativet att ta förvar). Dödläge och noll chans för Sverige att verkställa trots en seg kamp i många år. Som @Alexandra_W redan också påpekat är förvar fruktansvärt dyrt för att inte tala om verkställighet. En verkställighetsresa kan gå på upp till en halv miljon, nej jag överdriver inte.

Tältläger har redan funnits, liksom friggebodar osv. Så jag tvivlar på att det avskräcker. Sedan är frågan om hur det ska genomföras, ska barnfamiljer få en speciell 'gräddfil' eftersom jag antar att alla förstår att man inte placera barn i tältläger i norra Sverige med enbart vedhuggning som värmekälla? Jag kan även lova att även om man skrev om Utlänningslagen för att tillåta tältläger där det blir -20C utan annan värmekälla än egenhändigt huggen ved, så skulle Sverige fällas i Europadomstolen för brott mot Lissabon avtalet så det bara sjöng om det, för att inte tala om att det är i strid med FNs konvention om mänskliga rättigheter och Sveriges grundlagstiftning. Jag kan liksom se det framför mig:

10 kap, 13§ En utlänning med lagakraftvunnet avslagsbeslut får vid ej medverkan av verkställighet transporteras till ett tältläger i norra Sverige där han eller hon som enda värmekälla får hugga sin egen ved. Bestämmelserna omfattar inte barn i familj.

Ja, regler för anknytning och beviljande av PUT/TUT har skärpts men de är fortfarande i enlighet med EUs direktiv och Europadomstolen. Att inte tillåta en person som är häktad eller förvarstagen att överklaga beslutet är i strid med, återigen, internationell och svensk rätt.

Ibland önskar jag att folk tog sig tid att läsa på om lagar och praxis och vad som är möjligt och inte för Sverige att lagstifta om istället för att slänga ur sig diverse populistiska och ogenomförbara förslag, och då hjälper det inte att man blinkar. :banghead:
Och då alla beslut är tagna, alla överklaganden gjorda, då skulle alltså ett förvar inte bryta mot konventioner o lagar. Men det är ju det jag beskriver.

Och då alla beslut är tagna, alla överklaganden gjorda, då skulle alltså ett förvar inte bryta mot konventioner o lagar. Men det är ju det jag beskriver.
´

Nej, för förvarsbeslut prövas alltid separat till asylbeslutet. Eftersom det handlar om frihetsberövande så ska det alltid prövas fortlöpande oavsett om asylbeslutet vunnit laga kraft eller inte. Jmf beslut om häktning som inte har ett dugg att göra med åtalet eller var du är i den processen.

Tack för att du orkade det jag inte orkade! :bow:

Det är så lätt att stå och tycka "vi ska låsa in dem och skicka hem dem". Utan att ha en susning om att det är väldigt långt ifrån bara..

´

Nej, för förvarsbeslut prövas alltid separat till asylbeslutet. Eftersom det handlar om frihetsberövande så ska det alltid prövas fortlöpande oavsett om asylbeslutet vunnit laga kraft eller inte. Jmf beslut om häktning som inte har ett dugg att göra med åtalet eller var du är i den processen.
Så görs idag.
men om man påträffar en individ utan papper vad gör man då, får han gå utan vidare?

Jag har inte sagt att vi ska låsa in och skicka hem.
Men istället för att ha en individ som ägnar sig åt kriminell verksamhet (jobbar svart eller begår andra brott) så kanske det är billigare att hålla med det lågbudgethotellet jag beskriver.

Så görs idag.
men om man påträffar en individ utan papper vad gör man då, får han gå utan vidare?

Men istället för att ha en individ som ägnar sig åt kriminell verksamhet (jobbar svart eller begår andra brott) så kanske det är billigare att hålla med det lågbudgethotellet jag beskriver.

I dagsläget kan den personen tas i förvar. Så jag vet inte riktigt vad det är du "far" efter?

Så görs idag.

Om polisen, tex vid inre kontroll eller i samband med brottslighet påträffar en person som uppger att hen inte har rätt att vistas i Sverige eller där ID är osäker omhändertas personen och polisen håller ett förhör med hen oftast på plats.

Om hen uppger att hen vill ansöka om asyl lämnar polisen över ärendet till MIG och det är MIG som beslutar om förvar i väntan på utredning - se lagstiftningen jag citerade, MIG förordnar biträde och har sedan 48 timmar på sig att utreda.

Vill personen inte ansöka om asyl eller har ett lagakraftvunnet beslut om utvisning och ärendet är överlämnat till polisen, är det polisen som beslutar om förvar/utvisning. Men återigen står svenska myndigheter, polisen eller MIG inför samma problematik, att Sverige INTE KAN verkställa eftersom myndigheterna i hemlandet vägrar att ta tillbaka sin medborgare.

Även om personen ifråga medverkar och verkligen vill åka hem så hjälper inte det eftersom det inte finns något land som accepterar. Ska en person som vill åka hem frivilligt och medverkar bestraffas genom tältläger i Norrland för att hens hemland vägrar att ta tillbaka hen? Hur länge ska hen sitta i tältlägret och ruttna? Det tar fyra år innan man kan söka asyl igen och hänvisa till verkställighetshinder.

Hur exakt tänker du dig att man ska hålla kvar personer i tältlägret utan tvångsåtgärder? Ska man ha vakter, taggtråd och grupper som går ut och hugger ved under översikt? De här personerna som du mycket riktigt har påpekat arbetar redan svart och/eller begår brott och uppbär ingen ersättning/vård av svenska myndigheter. De har därför inget att förlora på att 'rymma' därifrån. Fine, säg att du placerar lägret så isolerat att en person inte kan ta sig till fots därifrån. Hmm ja, naturligtvis kommer ingen, särskilt om man kommer från varmare breddgrader och inte har vinterkläder, att förirra sig i vildmarken och frysa ihjäl. Ungefär som SU medvetet placerade sina arbetsläger i avlägsna platser i Sibirien för att förhindra att människor rymde därifrån.

Se där, du har äntligen hittat en gemensam ståndpunkt med Sovjetunionen. :grin:

Hur svårt är det att förstå att det absolut största problemet med verkställighet är inte individen utan hemlandet (eller snarare avsaknad av hemland). Varför har Sverige börjat avisa till Afghanistan? Delvis pga att afghanska myndigheter accepterar återvändande. Varför avvisar inte MIG afghaner som är födda och illegalt bosatta i Iran? Därför att det är helt dödfött. Afghanistan tar inte emot dem, Iran gör det absolut inte eftersom de har bott där helt illegalt och inte har några rättigheter. En palestinier vars föräldrar (eller far/morföräldrar) flydde till en av Gulfstaterna behöver bara var utanför gränserna i mer än tre månader för att landet de är födda i vägrar att låta dem komma tillbaka.

En genuin fråga, hur löser du problemet med verkställighet när det inte finns något land som accepterar att ta tillbaka personen ifråga?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka