Kostnader för flyktingar.

Jag tycker det är för jävligt att staten ska ta emot så mycket flyktingar att det blir kaos och utarmar budgeten. När det är gjort så vill man lassa över ansvaret på kommunerna. Det var ju inte kommunerna som tog hit flyktingarna så varför ska dom ha ansvaret. Det får faktiskt regeringen ta och inte försöka smita undan. Har man ställt till det får man också stå för detta.

Men nu har ju Migrationsverket börjat vräka flyktingar som har fått avslag och därmed sa Morgan i gårdagens Aktuellt att vi inte har nått ansvar för dom längre. Sen tog han fram sina papper och läste innantill att man hade tvångsutvisat storleksordingen 30st flyktingar hittills som hade vägrat lämna vårt land. Flera tusen hade lämnat landet frivilligt. Han sa också att Sverige har rätt att sätta dom i förvar i väntan på utvisning om det skulle vara så. Så det jobbas ju på nu för fullt för att minska våra kostnader ang flyktingarna

Förvar minskar inga kostnader. Förvar är fruktansvärt dyrt. Många gånger till ingen eller tveksam nytta.

Men visst då betalar staten. Dvs du och jag.

Men förvar är extremt mycket dyrare än om vi så skulle låta dem bo, äta och då dagersättning trots att de fått avslag.

Jo för då kan polisen åka direkt till det bestämda förvaret istället för att åka omkring och leta. Då blir det snabbare och effektivare utvisningar

Nej. Det blir inte det.

Förvar är väldigt dyrt. Dessutom kan den som tagits i förvar överklaga osv och då inhiberas det tills dom kommer. Som kan överklagas. Osv.

Dessutom så för att verkställa ett ut- eller avvisningsbeslut krävs att man har en fastställd identitet. Att personen kan få resehandlingar. Och att det finns en accept från mottagarlandet. I en ideal värld går det snabbt och smidigt och planer lyfter. För det mesta är det inte en ideal värld, och många förvarsbeslut slutar i att efter att personen suttit i förvar X månader - till en mycket hög kostnad för staten - så går personen ur förvar för att man inte kan verkställa eller tja, ibland är det svårt att faktiskt förstå varför. Och då var alla pengarna "bortkastade".

Förvar minskar inga kostnader. Förvar är fruktansvärt dyrt. Många gånger till ingen eller tveksam nytta.

Men visst då betalar staten. Dvs du och jag.

Men förvar är extremt mycket dyrare än om vi så skulle låta dem bo, äta och då dagersättning trots att de fått avslag.
Det må så vara men förvar är billigare än att leta reda på dem som gått under jord.

Nej. Det blir inte det.

Förvar är väldigt dyrt. Dessutom kan den som tagits i förvar överklaga osv och då inhiberas det tills dom kommer. Som kan överklagas. Osv.

Dessutom så för att verkställa ett ut- eller avvisningsbeslut krävs att man har en fastställd identitet. Att personen kan få resehandlingar. Och att det finns en accept från mottagarlandet. I en ideal värld går det snabbt och smidigt och planer lyfter. För det mesta är det inte en ideal värld, och många förvarsbeslut slutar i att efter att personen suttit i förvar X månader - till en mycket hög kostnad för staten - så går personen ur förvar för att man inte kan verkställa eller tja, ibland är det svårt att faktiskt förstå varför. Och då var alla pengarna "bortkastade".
Naturligtvis kan vi inte, som idag ha en process som varar i 6-10 år.
Beslutet ska ske inom en månad och den som inte får uppehållstillstånd ska då per omg förpassas ut ur landet.
De som inte vill medverka eller de som inte släpps tillbaka till sitt hemland ska då sättas i förvar.
En tjänst vi kan köpa av exempelvis Marocko..... ;)

Naturligtvis kan vi inte, som idag ha en process som varar i 6-10 år.
Beslutet ska ske inom en månad och den som inte får uppehållstillstånd ska då per omg förpassas ut ur landet.
De som inte vill medverka eller de som inte släpps tillbaka till sitt hemland ska då sättas i förvar.
En tjänst vi kan köpa av exempelvis Marocko..... ;)

Så vi ska lägga hundratusentals eller miljontals kronor på förvar per person istället och det ska minska kostnaderna hurdå menade du?

Så vi ska lägga hundratusentals eller miljontals kronor på förvar per person istället och det ska minska kostnaderna hurdå menade du?

Du ställer en fråga men besvarar inte frågan du fick. Det är rätt typiskt.
Vad är ditt förslag? Ska vi ha illegala arbetare och en helsvart sektor eller ska vår, otillräckliga i svår kris polis, åka runt och leta efter avvisade migranter? Är det din idé?

Den första frågan du måste ställa dig är, ska vi dvs samhället ta beslut utan att ha en praktisk möjlighet att genomdriva dem?
Svarar man nej på den frågan så måste nästa fråga bli, hur säkerställer man genomdrivandet av besluten billigast
Antingen genom att inte behöva leta reda på personerna i fråga eller genom att leta reda på dem

Genom att ha folk i förvar (vilket kan lösas på ett rationellt o kostnadseffektivt sätt blir det billigare än att leta reda på folk som gått under jorden
En gammal sanning som redan de gamle kände till, du vet, bättre en fågel i handen än 10 i skogen

Du ställer en fråga men besvarar inte frågan du fick. Det är rätt typiskt.
Vad är ditt förslag? Ska vi ha illegala arbetare och en helsvart sektor eller ska vår, otillräckliga i svår kris polis, åka runt och leta efter avvisade migranter? Är det din idé?

Vad fick jag för fråga?

Jag har inget förslag till lösning. Det är en enormt svår frågan. Sen är svaret dessutom beroende på vad man vill uppnå. Men vill man som diskuterats minska kostnaderna är inte förvar rätt väg att gå.

Polisen har enorma handläggningstider för de personer de tagit i förvar med. Dessutom så de förvarstagna som Migrationsverket tagit i förvar som inte frivilligt åker med Mig lämnas över till polis för verkställighet så det är inte så att polisen har tillräckligt med resurser som det är bara för att personer tas i förvar.

De flesta tror förvar är en enkel, snabb och billig metod att se till att de som avvisats eller utvisats men inte självmant åker blir verkställda. Så är det tyvärr inte.

Ska man prata kostnader, effektivitet och för all del humanitet är mitt förslag att ersätta majoriteten av förvarsbesluten med beslut om tex fotboja istället för att låsa in i förvar.

Sen har du och jag inte samma grundsyn på invandring och flyktingar vilket för den frågan i stort meningslös att diskutera. Men just när det gäller förvar så att framföra det som ett kostnadseffektivt instrument så nej tyvärr det är det inte.

Den första frågan du måste ställa dig är, ska vi dvs samhället ta beslut utan att ha en praktisk möjlighet att genomdriva dem?
Svarar man nej på den frågan så måste nästa fråga bli, hur säkerställer man genomdrivandet av besluten billigast
Antingen genom att inte behöva leta reda på personerna i fråga eller genom att leta reda på dem

Genom att ha folk i förvar (vilket kan lösas på ett rationellt o kostnadseffektivt sätt blir det billigare än att leta reda på folk som gått under jorden
En gammal sanning som redan de gamle kände till, du vet, bättre en fågel i handen än 10 i skogen

Du undviker fortfarande problemet med att det krävs viss förutsättningar för att verkställa. Oavsett om personen bor på ett mottagningsboende, gått under jorden eller sitter inlåst i förvar.

Men det är ju tyvärr oftast så det skriks i debatten, "lås in dem och skicka hem dem". Låsa in är förhållandevis enkelt. Men det är inte bara att "skicka hem" om man inte vet vem man ska skicka och var hem är och personen släpps in i det landet.

Men var och en väljer ju hur mycket de vill förenkla verkligheten.

1. Själva processen måste förenklas. Man har ju redan påbörjat detta i o m att man har vissa länder kategoriserade som säkra. Personer därifrån ska ju egentligen "studsa" redan vid gränsen.
2 Överklagandeprocessen måste göras enklare, rationellare och snabbare. Som exempelvis att nya fastställbara bevis måste inlämnas vid överklagandet annars ska det inte gå att överklaga.
3 vi dvs staten måste fråga sig om man verkligen vill ha lagar o beslut som man inte är intresserad av att implementera.

För oavsett vad så kan vi inte, på sikt ta emot fler än vad samhällskroppen kan integrera utan att det blir en stor belastning på samhället, både lokalt o nationellt.

Förutsättningen för en verkställning är ju i första hand att personen i fråga är tillgänglig, dvs myndigheterna har möjlighet att rent fysiskt få tag i honom/henne.
Om sedan personen i fråga eller/och dennes hemland vägrar att samarbeta, så det det egentligen inte Sveriges problem. Försörjningsansvaret upphör, i mina ögon, vid beslut om att uppehållstillstånd ej medges. EU måste förhandla med "leverantörer" av dessa människor som ej uppnår den status som medger uppehållstillstånd, om att de ska ta emot sina medborgare. Med ekonomiska påtryckningsmedel om så erfordras.

Det finns en person som satt, eller fortfarande sitter, jag vet inte, år efter år i förvar efter att ha avtjänat ett fängelsestraff. Personen är utvisningsdömd. Men kan inte verkställas då mottagarlandet vägrar ge accept. Personen är av svensk polis bedömd som allt för farlig att släppas fri. Notan för förvaret ligger på miljontals kronor, notan för ombudskostnader törs jag inte ens uppskatta.

Det vädjades och försökte kompromissas osv och var på EU-nivå utan att det blev någon skillnad.

Så ditt förslag kräver dels inskränkningar i svensk lag (ang rätten att överklaga), men också ett enormt arbete internationellt. Dessutom kvarstår problemet ändå med de man helt enkelt inte vet vem personen är, än mindre vilket land hen "hör till".

Så, de åtskilliga år det skulle ta att nå dit du önskar - vad gör man under den tiden?

Problemet är otroligt mångfacetterat och jag tror tyvärr inte det finns en lösning som fungerar, än mindre än snabb dito. Däremot finns utrymme för förbättringar. Men de tar tid.

Det finns en person som satt, eller fortfarande sitter, jag vet inte, år efter år i förvar efter att ha avtjänat ett fängelsestraff. Personen är utvisningsdömd. Men kan inte verkställas då mottagarlandet vägrar ge accept. Personen är av svensk polis bedömd som allt för farlig att släppas fri. Notan för förvaret ligger på miljontals kronor, notan för ombudskostnader törs jag inte ens uppskatta.

Det vädjades och försökte kompromissas osv och var på EU-nivå utan att det blev någon skillnad.

Så ditt förslag kräver dels inskränkningar i svensk lag (ang rätten att överklaga), men också ett enormt arbete internationellt. Dessutom kvarstår problemet ändå med de man helt enkelt inte vet vem personen är, än mindre vilket land hen "hör till".

Så, de åtskilliga år det skulle ta att nå dit du önskar - vad gör man under den tiden?

Problemet är otroligt mångfacetterat och jag tror tyvärr inte det finns en lösning som fungerar, än mindre än snabb dito. Däremot finns utrymme för förbättringar. Men de tar tid.
Lagändringar behövs, om vi inte ska tvingas acceptera process längder om upp mot tio år.
Efter första domstolsbeslutet ska både bidrag o boende dras in. Sedan ska man naturligtvis ha rätt att överklaga till högsta instans, om uppenbara felaktigheter förekommer i det första domslutet.
Dessa följer då med (beskrivningen av felaktigheter i beslut och eller nya uppgifter) vid överklagandet så att nästa instans snabbt kan säga ja eller nej till överklagan.

Vad det gäller killen på kåken, det är ju en form av bidrag till hans hemland, att han hålls i förvar, så där skulle man inom EU kunna skapa en fond som betalar dessa kostnader, en fond som tar sina medel från ev stödpengar som dessa hemländer får.

Personligen kvittar det mig lika om en narkotikahandlare i praktiken därigenom får livstid.

Lagändringar behövs, om vi inte ska tvingas acceptera process längder om upp mot tio år.
Efter första domstolsbeslutet ska både bidrag o boende dras in. Sedan ska man naturligtvis ha rätt att överklaga till högsta instans, om uppenbara felaktigheter förekommer i det första domslutet.
Dessa följer då med (beskrivningen av felaktigheter i beslut och eller nya uppgifter) vid överklagandet så att nästa instans snabbt kan säga ja eller nej till överklagan.

Vad det gäller killen på kåken, det är ju en form av bidrag till hans hemland, att han hålls i förvar, så där skulle man inom EU kunna skapa en fond som betalar dessa kostnader, en fond som tar sina medel från ev stödpengar som dessa hemländer får.

Personligen kvittar det mig lika om en narkotikahandlare i praktiken därigenom får livstid.

Det är FÖRVARSBESLUTET som kan överklagas jag menar.

Sen kan naturligtvis deras ärenden dra ut pga överklagan, att det (för utvdömda och de som hela tiden levt under radarn i Sverige) dra ut på tiden med asylansökningar, överklaganden osv.

Men det är förvarsbeslutet jag syftar på kan överklagas osv. Och även om det är närmast slentrian att det avslås så varje överklagan leder till inhibition och drar ut på tiden. Jag anser INTE att man ska minska möjligheterna att överklaga ett förvarsbeslut. Men det är en av flera faktorer som bidrar till att förvar är en mycket dyr lösning. Jag anser inte kostnaden är ens i närheten av i paritet med den ev "vinst" man gör.

Jag tror inte det handlar om försumlighet, man har handlat på det här viset för att dimridåerna gör det nästan omöjligt att verifiera uppgifter om kostnader. Skulle staten så för dessa så har man bara en källa att gå till för att få information.
Är inte det självaste definition av makten, d.v.s. det att vi som strys ska inte veta allt? Jag menar, vad skulle det vara för makthavande som skulle avslöja allt så att vi som kontrolleras hade exakt kunskap och kunde ha åsikter om allting i detaljnivå. Det skulle väl vara synonym till att ge bort makten till oss och det kommer aldrig att hända, oavsett hur mycket vi kräver detta.

Förvarsbeslutet ska naturligtvis inte kunna överklagas. Eftersom det kommer som en säkerhetsåtgärd från myndigheten. Men där kan man ju införa ngn slags borgen där enskilda och organisationer kan påta sig ansvaret om man vill.

Är inte det självaste definition av makten, d.v.s. det att vi som strys ska inte veta allt? Jag menar, vad skulle det vara för makthavande som skulle avslöja allt så att vi som kontrolleras hade exakt kunskap och kunde ha åsikter om allting i detaljnivå. Det skulle väl vara synonym till att ge bort makten till oss och det kommer aldrig att hända, oavsett hur mycket vi kräver detta.
Det är därför vi som medborgare bör arbeta för ett så genomskinligt samhälle som möjligt och för beslutandeprocesser och ansvar som ska vara lätta att kontrollera...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka