Jag ställer samma fråga till dig. Konkret vad vill du göra åt saken? Du torde veta att åldersbedömning är en osäker metod och är mycket beroende på kost och hälsa under uppväxten. Vilket är en av anledningarna till att så få barnläkare har velat göra den bedömningen. Skelettröntgen är dessutom en felprocent på +-3 år. Dvs, en person som uppger en ålder på 17 år kan vara 14 eller 21. Vill du ha en okulär bedömning av en enskild handläggare om en asylsökande är minderårig eller inte? Mycket rättssäkert.
Kan fö informera dig om att det är just vad som faktiskt redan sker hos MIG, handläggare/beslutsfattare med specialkompetens av minderåriga brukar i tveksamma fall kallas in för en snabb utredning som sedan ligger till grund för en mer omfattande åldersutredning där det också kan ingå skelettröntgen.
Jag ställer samma fråga till dig som till LLB, vad, konkret vill du göra åt, vad du uppenbarligen anser är ett stort problem? Vilka åtgärder vill du att svenska myndigheter ska vidta? Skriv inte bara om problemen utan föreslå en lösning som kan genomföras utan att Sverige bryter mot svensk grundlagstiftning, FN konventionen om mänskliga rättigheter, barnkonventionen, internationell lagstiftning, Europadomstolen, Lissabonfördraget eller Dublinförordningen.
Av vad jag har sett skriver/länkar du i princip uteslutande bara om problemen, utan att föreslå några lösningar som faktiskt går att genomföra enligt ovan nämnda lagar, förordningar och konventioner.
Jag är säker på att samtliga politiska partier skulle vara mycket intresserade av om du har lösningen på hur man ska bedöma minderåriga på ett empiriskt och rättssäkert sätt.
Hur gammal tror du att den här personen är?
Hint: googla på Aaron Ekblad.