Nja, jag utgår ju från hur det varit för mig. I mitt fall trodde vi t.ex. att halva huset hade gjuten platta och resten skulle vi få gjuta. När vi sedan började med att gräva så insåg vi att det var en väldigt liten del som var gjuten och dessutom knappt isolerad. Helt plötsligt fick vi ta ett snabbt beslut om att ta bort det som var där, då kunde vi ju ha vattenslingor över hela undervåningen. Då hade vi plötsligt andra golv att välja mellan o.s.v.Men det där bestämmer man ju innan man börjar inte under tiden. De ska ju inte bygga om huset utan renovera det. Det är ju stor skillnad på att bygga ett helt nytt specialritat hus mot att renovera ett gammalt utan att göra stora ombyggnationer. Varenda hus som säljs av en äldre person idag behöver ju göra de saker som beskrivs härovan, det är ju i stort sett standard om du köper ett äldre hus. Varenda hus som senare byggt än 80-tal behöver få de här åtgärderna gjorda om de inte är nyligen renoverade. Det är en väldigt stor del av bostadsmarknaden. De flesta väljer dock att göra det i etapper och inte allt på en gång. Tex byta fönser är oftast inte jätteakut och kan vänta, dränering och tomt hänger ihop och är skönt att få gjort taket lika så, elen bör göras. Stammarna är inte säkert att de behöver bytas ens, om man vill göra det brukar man göra det i samband med bardrums och köksrenovering osv.
Jag säger inte emot att det finns en hel del att göra, men som de flesta renoveringsprogram på TV så dyker det upp saker efterhand man börjar dra i det.
Vi hade tänkt göra vissa saker i etapper, men så visade det sig att skulle vi göra del två av huset samtidigt, då kunde vi bli av med nivåskillnaden, det skulle bli enklare med påkoppling av kommunalt va/av.