Kostnad på klinik??

Sv: Kostnad på klinik??

Jag tycker det bevisar att "djursjukvårdsmarknaden" om man så vill måste börja fungera lite mer som andra brancher/marknader. Dvs att kunderna (djurägarna) börjar engagera sig lite mer, fråga mer, kräva mer.

Det känns lite som att attityden/inställningen här i landet ofta är att inte fråga, utan bara "köpa" det som erbjuds med kostnader.

Nu privatiseras dessutom nästan alla kliniker och konsumenten har ett eget ansvar att se till att inte kostnaderna skjuter ännu mer i höjden utan att man betalar för det man får (självklart) och inte en massa "extra".

Konkurrens är ett bra verktyg om det ska privatiseras men då gäller det att kunderna är lite smarta och inte tvärtom :)

Detta skulle på sikt då även sänka försäkringspremierna eftersom det går hand i hand!

Grannens häst har något större hovar, ett eller två nummer skulle jag tro.

Det var endast en hovslagare närvarande (inte mäster!), och det enda vet gjorde var som sagt att titta på plåtarna.

Trodde aldrig att det skulle bli så dyrt och har till nästa besök sagt att jag ENBART vill att mäster tittar, men de ville trots det boka in en veterinär "ifall att" denne skulle behövas. Förstår inte riktigt varför, då det ju ändå är hovslagaren som beslutar hur hästen ska verkas:confused:

Jo jag VET att det är dyrt att ha häst, blev dock så förvånad över att det kunde skilja SÅ mycket på vad vi betalade.

Samma klinik, och med bara tre månaders mellanrum:crazy:

Sååå mycket mindre kunder tror jag inte att dom har....

Fast det handlar inte direkt om att utrustningen är mer avancerad eller inte. En jämförselse mellan 6 olika kliniker på de vanligaste sakerna: Besiktning, operation av lös benbit och kastrering visade att priserna varierade högst betydligt mellan de olika klinikerna. I viss mån berodde det på att klinikerna hade lite olika rutiner och att olika saker ingår eller inte.

Tex en klinik hade inga fasta priser vad det gällde operation av lös benbit, utan priset påverkades av hur lång tid operationen tog och hur snabbt hästen kan åka hem.

På en klinik kostade 10 röntgenbilder 3200:-, på en annan kostade 12 bilder 2400:-, på den tredje 14 bilder 2000:-. (handlar om röntgen av ben/leder/knä/has mm vid besiktning).

En besiktning varierade i pris mellan 1300 - 4000:-, och det berodde på vad som ingick eller inte, hur många bilder som togs, om ryggen röntgades mm mm.

Kastreringskostnaden varierade mellan ca 1300 och upp till nässtan 5000:-, beroende på om hästen behöver stelkramp, Ev antibiotika/smärtstillande, villket medel och villken dos påverkade också priset. Osv osv osv.

Lite svårt att egentligen få en överblick.....

OJ, kan det skilja så mycket?!

Fast hur lätt är det att ta reda på det innan? Måste ju vara svårt för vet att säga ett pris för t ex hältundersökning. Besiktning är lättare för då är det ett visst antal punkter som ska kollas.

Jag har aldrig tänkt tanken att man ska fråga innan vad det kostar och åker till den kliniken som ligger närmast. Har knappt 4 mil dit men säkert 12-14 mil till nästa klinik. Tar tid att åka och bränslet är inte gratis det heller.

Idag måste man uppenbarligen kolla priserna finns ingen logik alls i viss prissättning. Hade tex i höstas en häst som skulle opereras, hade ungefärlig koll på priset för liggande op när det visade sig att det var ett ingrepp som lika bra kunde utföras stående, kanon sa jag och antog naturligtvis att det skulle bli billigare iom ingen narkos inget uppvak osv och dum som jag var kollade jag inte upp priset, det stående ingreppet blev mer än 10.000 DYRARE än om de sövt och gjort en vanlig operation, snacka om att jag blev paff när fakturan kom.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 995
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ponny som fick fång för snart tre veckor sedan har precis i början av hoven längst upp på alla fyra hovar en utbuktande rand. Den är...
2
Svar
23
· Visningar
5 409
Senast: axel
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 731
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka