Utbuktande rand, fång

Sv: Utbuktande rand, fång

Hoväggen såg ju bruten ut liksom. De tog bort det för att jämna till och enligt hovisarna som gjorde detta (fick höra att de var bland de skickligare i Sverige från andra håll) var det för att den inte skulle orsaka obehag. Detta gjorde de dock först när den vuxit ner lite tror jag. Inte när den var uppe i kronranden. För att underlätta överrullning vände de även bak och fram på en sko som de slog på. Detta var först några veckor efter diagnosen ställdes.

Låter som om du fått fatt i en bra hovis. Hen har säkert en plan för din häst. Veterinären låter utbytbar dock :s

För det första lär dig skillnaden mellan laminitis och fång.

Utbuktningen vid kronranden sker p.g.a. laminitis. Den har ingenting med fång att göra, dvs. lägesförändring mellan hovben och hovkapsel. Att din häst har denna utbuktning betyder endast att hästen har eller har haft laminitis. Det betyder inte att hästen nödvändigtvis har rotation och/eller sänkning. Hovarna måste röntgas för att avgöra om det skett några lägesförändringar.

Finns ingen anledning med en sån åtgärdet annat an kosmetisk.
Helt Vansinig :banghead:
hoven har redan gått igenom mycket trauma, man ska inte försvaga hovkapslen med att raspa ner dess skyddande tjocklik!!!

Håller med. Utbuktningen ska inte raspas bort. Den växer bort av sig själv så småningom. Först när den växt ner till hovranden finns det anledning att verka bort den. Man ska inte försvaga hovkapseln eller förstöra det skyddande skikt som sitter på utsidan av hovväggen och fungerar som en fuktbarriär, dvs. den hindrar fukt från att tränga in i hoven och fukt från att tränga ut från hoven. Fuktbarriären ser till så att hoven håller en rätt konstant fukthalt och undviker stora fuktvariationer som ger upphov till mekaniska spänningar och sprickor i hoven.

Min ponny som fick fång för snart tre veckor sedan har precis i början av hoven längst upp på alla fyra hovar en utbuktande rand. Den är ungefär 1 cm bred och går längst hela hoven, står ut drygt 1 cm. Vad är det?

Det finns lite olika teorier om varför det sker en utbuktning av hovväggen vid laminitis.

Den inre hovväggen växer både från kronranden och från lamellranden medan den yttre hovväggen endast växer från kronranden. Vid laminitis stryps näringstillförseln från lamelläderhuden varvid den inre hovväggen växer långsammare än den yttre hovväggen. Den yttre hovväggen producerar således mer material som måste ta vägen någonstans. Materialöverskottet i den yttre hovväggen tryckes helt enkelt ihop och bildar en utbuktning.

Detta är i alla fall en teori. Det som talar för denna teori är att det främst är lamelläderhuden i tån som drabbas med strypt näringstillförsel som följd vid laminitis. Utbuktningen brukar därför vara mer markant framtill i tån.

Har hovväggen släppt nedan o därmed en annan vinkel ska det verkas till den när det senare vuxit ner.
annars får du de gamla hederliga bananfötterna som fånghästar hade förr o därmed fick upprepade trauman av belastningsfång pga den långa brutna tån.

Har den svår fång har hästen dessutom ödem i kronranden o ner i hela basalmembranet i- övertryck som vid vilken böld som helst, därmed att man gör en varierad grad av resektion= trycket lättar.
Utbuktningen i sig kommer av ödem i kronranden som sedan följer med utväxten- fångranden. Reaktionen som t o m visar sig i den hårda hovväggen. För det krävs stor påverkan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
Hästvård Detta är inte min häst men vi är lite missnöjda med veterinär beskeden på denna häst då allt är så oklart... Hästen hittades block halt...
Svar
5
· Visningar
2 066
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka