Kostnad försäkring fölunge

Safira

Trådstartare
Förstår att det säkert kan vara en svår fråga att säga ett exakt svar på men mellan tummen och pekfingret vad kan en försäkring kosta på en fölunge med eng. fullblodsmamma och halvblodspappa som ej är godkänd. Antar att den går som korsningshäst då? Är en hingst om det spelar nån roll.

Sv: Kostnad försäkring fölunge

Förstår att det säkert kan vara en svår fråga att säga ett exakt svar på men mellan tummen och pekfingret vad kan en försäkring kosta på en fölunge med eng. fullblodsmamma och halvblodspappa som ej är godkänd. Antar att den går som korsningshäst då? Är en hingst om det spelar nån roll.

Bror på hur mycket du vill ha i liv resp vet. vård och vilken självrisk, varierar ju också mellan de olika bolagen
Enklast är att du ringer till det bolag du är intresserad av:idea:
Så får du ju exakt pris också och inte en massa gissningar

Det är ju ett halvblod även om pappan inte är godkänd. Fullblod får man korsa in :laugh:

Fullblod är en godkänd ras att korsa in i halvblodsaveln så det är ett renrasigt halvblod. Skulle tro att den går på omkring 200:- per månad, det finns särskilda juniorförsäkringar för föl hos vissa bolag.

Har funderat lite nu o kommit fram till att det bara blir att det står okänd på pappans sida väl.

Hmm låter som att jag låter jättedum men har aldrig funderat på såna här saker innan.

Inte det minsta för vare sig försäkring eller ras.

Det går att registrera hästen med full stam, det blir raskod 04 vilket betyder halvblod, men grå papper.

200 är lite i mina ögon jag betalar över 400 i månaden har gjort det sen föl. Men mycket beror ju på hur man som ägare lägger upp försäkringen och vilket bolag man väljer.

Jag har haft alla min föl försäkrade i samma bolag med en särskild fölförsäkring. Den har kostat ca 220:- per månad, alla fölen har varit halvblod.

Är du uppfödare eller har du köpt ett föl?

det 'r en bra fråga! Bamora kostar ca 1100 kr i månaden. Det beror nog mest på att hon tillhör KWPN. Man vill ju inte försäkra ett föl hur lågt som helst.. Har försäkringsbolagen krav på röntgen och klinikbesiktning from vissa summor när det även gäller föl, eller finns det ett maxbelopp för liv? Jag har dock inte så stor lust o betala 2200 i månaden plus försäkring för Leia. Leias försäkring är mer i min smak, liv för 35k, vård 50k o buköppning 50k, kostar runt 3000 om året :)

Inget av det. Anledningen till att jag undrar är för att jag är nyfiken bara.

Liknande trådar

Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 132
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som... 2
Svar
33
· Visningar
2 128
Senast: gul_zebra
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2