Kostnad för kortisontabletter?

LinnK

Trådstartare
Har funderat lite över att ev ta hand om en hund som måste äta kortisontabletter varannan dag, annars kliar den sig.

Och för att fundera över om det känns möjligt så skulle jag vilja veta vad det kan tänkas kosta/månad.

Har inte haft möjlighet att fråga ägaren det än,
och tänkte att jag kollar med buke som ju är en outtömlig källa för kunskap om det mesta :)

Sv: Kostnad för kortisontabletter?

Kortison ingen stor kostnad, beror på dosen. 5 mg, 100 st ca 60:-,
Behöver du betala om du "bara skall ta hand" om vovven? Eller tänker du ta över den?

varför ta hem en kliande hund då det finns mycket hundar utan hudproblem?

varför ta hem en kliande hund då det finns mycket hundar utan hudproblem?

Ptjaa nu är det inte ens säkert att det blir så,
utan det är isf för att ta hand om den.

Hunden är fin i psyket och bra ålder, så varför inte egentligen,
den kliar sig dock om den inte får sina tabletter,
varför vet dom inte, som jag förstått det.

Att proppa i hunden cortison är inte hållbart på längre sikt. Finns många otäcka biverkningar (överdos av cortison är ju som cushings syndrom).

Hunden behöver tas till en dermatolog för en ordentlig utredning. Vet av erfarenhet att om man 'bara' går till en vanlig veterinär med en hund som har obestämd klåda så är dom ganska nöjda med att bara rycka på axlarna och skriva ut mer cortison..men det finns ju alltid en orsak till klådan!

Vi gjorde en allergiutredning på vår hund, han är allergisk mot husdamms-, foder- och mjölkvalster. De gjorde ett enkelt pricktest, och nu äter han torrfoder som fryses så kvalstren dör, han får sprutor en g/mån (hyposens) och kortison endast vid behov.

Kortisonet i sig är ju inte dyrt, men om man kan hitta "felet" och behandla på annat sätt så är det ju såklart bättre!

:)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 472
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 323
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 817
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
832
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka