Kostnad för häst med eget stall?

Sv: Kostnad för häst med eget stall?

Jag och syrran Bor i småland och har 7hästar hos "grannen". Men håller på att bygga stall utanför mitt egna hus.
Köper spån på lantmännen och ibland citygross. Olika för varje häst vad det kostar men har inte kostnaderna i huuvdet. En bal kostar 60kr på citygross, 92kr på lantmännen, ibland citygross. Minst 3st/häst ibland 5 till de stora.
Alla är rena av sig! :D
Hö analyserat av en bonde. Sen går jag till stallet, träningar och hyra transport räknar jag inte med.

1 arabhingst= 600:-/månaden för fint hö. Analyserat.
Försäkring 300:-/månaden.
Skoning endast fram 650:-/var 6:e vecka!
Träning 180:-/45min varannan måndag dressyr privat.
Betfor ca 40:-/månad.
Kornkross 1,5kr/kg= 2kg/dag.
Kevinal Plus 450:-/6månader räcker det ungefär.

1 varmblodsto= 600:-/månaden hö. Rids inte så mycket då jag precis fått hem henne. Endast hö och lite betfor. Betfor ca 40:-/Månaden.
Skoning fram var 8:e vecka 650:-
Försäkring 250:-/månaden.

Syrrans halvblod= 600:-/månaden för hö.
Helskoning 850:-/var 9:e vecka.
Försäkring betalar ägaren till hästen.
Träning 150:-/gång 1 timme hoppning grupp.
Betfor ca 40:-/månad. Miniralsten och saltsten.

Finns fler hästar, men orkar inte skriva upp, och så är det in/tillridnings hästar och vill inte skriva för mkt om andras hästar som inte är här långtid..

ca 9000 kr för 4 hästar inräknat kraftfoder, grovfoder, hovslagare och försäkring resten tillkommer såklart som vaccineringar, avmaskning, träningar, tävlingar osv. Bor i västra götaland

Senast ändrad:

2 egna hästar (araber) i Uppsala

9 000 för analyserat hösilaget för denna vintern
2 500 för torv och halm
8 000 för försäkringar på dem båda (högt livvärde på ena)
1 500 för vaccinering
1 000 för verkning (verkar själv och har bara en som dubbelkollar mig en gång om året)
2 000 för Krafft och mineraler
2 000 räknat för ev skador
-----------------
26 000 / 12 (månader) = 2166 / 2 (häst) = 1083:- i snitt UNGEFÄR i månaden

sen kan man ju räkna med slitage, el, vatten men då jag dragit till lite (tror jag) så är det nog jämt. ;)
Sen vill jag tillägga att hösilaget igentligen kostade 18 000 men är inköpt till totalt 4 hästar, är ju billigare att köpa "storpack" gör samma med torven.
om jag skulle sätta ett "vanligt" livvärde på min ena häst så skulle den kostnaden sjunka rätt så mkt oxå.
Mycket och Allt beror på tyvärr

Senast ändrad:

Två hästar, eget stall.

försäkring= 660kr/månaden
hovslagare= 750 kr/månaden
spån= 350 kr/månaden

beroende på höskörd kan foderkostnaden bli
hö= 0,20kr/kg, 120 kr/månad
+ kraftfoder (i dagsläget 900kr i lucern/månad)
+ eventuellt hö med extra högt proteinvärde, 2-4 kr/kg

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 506
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 625
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har hamnat i lite av en soppa med en hemsida jag handlat på. Först dröjde varorna, de kom först när jag pausat fakturan på Klarna... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 751
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka