Kostnad för egen häst?

Sv: Kostnad för egen häst?

Jag betalar, grovt räknat, ca 41.000:-/år för stallplats (inkl grovfoder m.m.), hovis, kraftfoder och försäkring. Skulle tro att den totala summan ligger på runt 60.000:-/år. Då har jag inte räknat med sadlar; har haft hästen sedan aug. 2011, och nu är det dags för sadelköp nr 3 (behöver en dressyrsadel och en bladsadel. Dressyrsadeln har blivit för smal.). Bensin, transporthyra och tränare tillkommer också.

Min stallhyra ligger på 1600kr/månad (d-ponny) och då ingår allt: mat, spån, vatten, in-och utsläpp, fodring 4ggr/dag, belyst ridbana mm. Beroende på väder går de på bete 3-4 månader och då är det halva stallhyran.
Vinterhalvhyra blir då drygt 14 500kr och sammanlagt 17 600kr/år. Har tur att min ponny går utan skor vilket kostar 300kr var åttonde vecka vilket i sin tur betyder hovslagarkostnad på knappt 2000kr/år.

Med hovslagare och stallhyra = knappt 20 000kr. Är osäker på vad försäkringen kostar, men kommer aldrig uppgå till 30 000kr sammanlagt, kanske 25 000kr?

DU har nog fått en del svar, men min stlalhyra ligge rpå 2800 och tar man ca 1,5 stallpass i veckan, grovfoder ingår men krafftfoder och strö får man köpa själv. Sedan får man betala Anläggningskort på ridskolan i närheten (10 skritt): det är alltså rätt dyrt ändå, men anledningen är att de faktiskt inte betalas svart utan de driver stallet som ett företag (?), så vi betalar moms med.

Ger min häst väldigt rätt lite krafftfoder och använder mig av spånpellets som strö, vilket inte är så dyrt. Men när jag räknade ut vad det kostade för mig att ha häst i månaden så blev det va 5600:- varje månad, men det var också inklusive träning varannan vecka "borta" vilket gör att transport kostar. Och sedan träning varannan vecka hemma vilket är billigare.

Räknade då inte med kostnader som inte kan "planeras" (såsom för skador, sadel osv) och inte heller kostnader för tävling. Men att det kostar 35 000:- / år att ha häst är inte ovanligt :)

Vart vi står med våra hästar kostar det 3500/ häst. Då ingår
Spån
Foder (hö,kraft)
insläpp & utsläpp vardagar.
Fri tillgång till 2 ridhus och 2 ute ridbanor.

Sen utöver det
hovslagare 1000 kr / gång, ca en gång i månaden.
försäkring går på ca 560 kr
Tandläkaren går väl på ca 1000 lappen mer eller mindre per år.

Sen ska du ju ha täcken,sadel,träns och allt sånt.

Vi har eget stall - men jag vågar inte räkna ;)

Jag har två hästar som är ca 150 cm i mankhöjd, båda lättfödda. Jag har dem hemma i mitt eget stall.
De kostar mej ca 3200 kr/månad ihop. Då ingår hovslagare, tandkoll, vaccinering, maskkoll och ev. avmaskning, torv, hö, mineraler, ev. kraftfoder, saltstenar och försäkring.
Innan vi köpte hästar så sparade jag motsvarande summa varje månad och när jag hade kunnat spara så några år utan att ta av pengarna så köpte jag. Då hade jag pengar till häst och utrustning och en buffert och visste att jag klarade av att betala vad det kostar. Min första häst blev tyvärr svårt sjuk och på 18 månader hade hon kostat mej drygt 40000 kr trots att jag hade en bra försäkring med fast självrisk så man behöver verkligen en buffert när man ska ha hästar.
I summan ovan har jag inte tagit med kostnader för färg, material om något går sönder i stallet, slangar, hinkar och baljor, staket eller transport kostnader eftersom det är så svårt att beräkna vad det blir. Jag har heller inte tagit med elkostnaden eftersom det går på samma som för huset.
Även om man har eget stall så kostar det ju för man måste ju hålla staket och stall i bra skick.

Senast ändrad:

Omöjligt att svara på det beror på
har du hästen uppstallad nära en storstad eller
har du hästarna hemma på gården med möjlighet att ta eget foder och tom en utbildning som hovis eller liknande.

Kram

Nu har jag flyttat hem min häst så han står utanför huset så jag slipper den äckliga hyran av stallplats :p
Så jag tror att min häst kostade... hmm.. ca 25 000 kronor förra året, men då köpte jag mycket nya grejer, grimmor å sånt som jag behövde o då stod han även på hyrstall :)

Så nu lär jag dra ner kostnaden grymt mycket..

Jag räknar med ca 5000 kr/månad (60000/år). Då ingår stallhyra, foder, hovslagare, vaccination, tandkoll, utrustningsköp (mkt sällan) och även bensinpengar. Skulle kört betydligt mindre om jag inte hade häst.
Oförutsedda utgifter som t ex större veterinärräkningar (som jag ännu sluppit) går på mitt allmänna "säkerhetskonto" som även är till för bilen och lägenheten.

Tills du måste stängsla om, eller köpa grus eller...

Nu har jag ingen egen häst så jag tänker infektera denna tråd lite.

Ni som har era hästar hemma och sätter en kostnad på noll, hur kan ni göra det?
Stallet har ju också el, vatten osv så på sitt lilla sätt så tillkommer det ju en 'stallhyra' även på ert egna stall.

Samtidigt så blir det kostnader som citatet ovan; man måste fylla på med inredning och sådant som
behövs helt själv - det är ju som oftast ingen billig utgift.

Hur mycket kostar det att ha hästen hemma i ren 'kallhyra' utslaget på ett år? Någon som har en cirka siffra på det? :)

Kl
Har hästen hemma på bete 5 månader om året så min årskostnad är relativt låg då jag har billigt arrende. Nu har jag bara räknat på löpande utgifter så ev. inköp av utrustning, stängselmaterial samt oförutsedda veterinärbesök är inte medräknade.
D-ponny, normal till lättfödd.
Det här är vad hon kostat mig ett år.

Kallhyra 5200/året
Hö 3600/året
Strö. 2500/året
Hovis. . 5000/året
Tillskottsfoder. 1500/året
Försäkring. 1800/året
Arrende. 2000/året
Ridhuskort. 3000/året

Så 24600kr/året

Edit ah glömde vaccination, mask och tandkoll. Så vad kan det vara? 2000 kr/året?

Senast ändrad:

Nu har jag ingen egen häst så jag tänker infektera denna tråd lite.

Ni som har era hästar hemma och sätter en kostnad på noll, hur kan ni göra det?

Hej!

Jag hade min pålla på helkollektiv stall där vi gjorde allting själva (eller betalade någon att göra det).

Hästen kostade ca 1500/månad för hyra och mat, men sen tillkom allt arbete. Att räkna de dagar man la på att kolla staket, laga hagar, köpa in grus och grusa hagar och sen staketmaterial mm.. Sen krashar vattnet och nya ledningar eller slangar måste till. Det kom snö och ridbana och stallplan måste skottas och stalltaken.. Sen blev det översvämning när snön smälte.. Mycket jobb..

Det blir enorma kostnader i längden.

För mig var det en verklig ögonöppnare för antingen hur mycket pengar eller tid (tid ÄR pengar!) man verkligen lägger ner. All tid jag ägnade åt stallet istället för att kunna jobba- det var förlorade pengar!

Stall hemma låter ofta billigt, men om man verkligen tittar på det är det oftast inte särskilt billigt.

/Lavinia, som bytt stall och nu har mycket mer fritid att lägga på hästen.

Självklart behövs det fyllas på med grus, bytas stolpar och så, inget man kan komma undan ;)

Jag har en utebox med ett liiiitet förråd vägg-i-vägg med boxen där jag förvarar fodret. Därinne har jag bara en lampa, sen har jag en lampa på utsidan av boxen också :) ström för elstängslet måste man ju självklart ha! Vatten, löser sig hur bra som helst för mig. Vi har en liten "damm" som fylls på med vatten varje gång det regnar, så min häst får vatten gratis xD sjävklart fyller vi på hinkar då o då från en vattenslang i garaget som sen kan stå till hands i hagarna, men annars klarar han sig bra :)

Jag har två hästar, en storhäst och en D-ponny.
Storhästen är liiite dyrare, så räknar på henne.

Stallhyra 500:-
Hö/hösilage 750:-
Mineraler och annat extrafoder 50:-
Försäkring 150:-
(Strö ingår i hyran)
Hovslagare 500:- (helskoning var 7-8e vecka)

1950:-/månaden = 23400:-/år

Bensinkostnad till och från stallet (två gånger/dag) kostar mej 2500:-/mån

Sen tillkommer träckprov, avmaskning, vaccination, tandkoll, equiterapeut 2-3000/år
Underhåll för transporten och resor med den ytterligare några tusen.

Maj-september går hästen på bete, men det jag sparar in på hökostnad då går ändå åt till flugmedel, nya grimmor osv...

Så totalt närmare 60000:-/år kostar en häst mej, utan några otrevliga överraskningar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag och min mamma har i åratal varit sugna på att skaffa häst. Tidigare har vi båda ridit ca 4 år men har aldrig själv haft...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Tassa
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30