Kostnad för avlivning?

Yrja

Trådstartare
Vet med mig att dagen antagligen närmar sig och skulle vilja veta vad det kostar att avliva hästen hemma på gården. Kostar det mer om de tar med hästen sen?

Nyfiken på olika alternativ av avlivning hemma, om det finns fler än ett, och vad det kostar. Finns det folk man ska undvika att ta ut, eller nån som är väldigt duktig? Vill inte att det ska sluta med flera felskott och en flyende häst. :crazy: Vem ska man ta ut?
Alla råd och tankar kring avlivning är välkommet, detta är min första och förhoppningsvis sista erfarenhet av detta.

Bor i mellan uppsala och sthlm.

Tack /ttl

Sv: Kostnad för avlivning?

Hade Trotjänaravlivning ute i form av en styck vit djurambulans.
Det gick lugnt och fint till väga. Han anlände, hade bultpistolen i fickan vi hämtade hästen i stallet och jag ledde upp den i hagen, gav hästen hans sista banan (han var helt tokig i bananer) sedan tog sambon över och höll när skottet brann av, jag klarade inte av att se det, stod bortvänd. När skottet brunnit av gick jag därifrån utan att vända mig om. Vi satte oss inne på gårdsplanen (kringbyggd gård)och väntade medan han körde in lastbilen i hagen och vinschade upp hästen.
När han var klar kom han in och vi skrev alla papper som behövdes för försäkringsbolaget, jag betalade sedan tog han i hand och sa hejdå.

Jag betalde totalt 3500:- för avlivning och destruktion (bränning av kroppen) Har för mig att det kostade 1900:- om det var slakt och köttet skulle användas. Då tömmer de hästenpå blod på platsen de skjutit den på. Tyckte att min vän var värd de extra pengarna han hade trots allt tjänat mig väl under 9 år.
Man kan ju gräva ner dem men det krävs tillstånd. Det alternativet har aldrig varit möjligt och jag har därför inte utfoskat det närmre

Ett råd är att inte vara själv och att de personerna som hjälper dig är starka och orkar igenom. Hade det inte varit för min sambo hade jag inte pallat. Han tröstade mig nätterna innan då jag grät hysteriskt och greppade efter alla möjliga ursäkter för att slippa. Han cyklade över 2 mil på en skruttig armécykel till stallet för att finnas till hands på själva dagen och när jag bröt ihop i hagen tog han över. Stallägaren var också på plats och var ett fantastiskt stöd. Det var han som kramade om mig när skottet föll och det var han som tog mig i armen och sa "nu går vi och vi ser inte tillbaka" när det var över.
En fruktansvärd erfarenhet att ha, men samtidigt stärkande. Efteråt var det som en börda lyfts av mig och jag blev väldigt lugn. Min vän slapp ha ont och lida mer

Eftersom jag bor i skåne känner jag ej till någon i ditt område

Apo

Tack för svaret. Jag har min syster med. Man kan säga att vi har hästen tillsammans så det är lika jobbigt för oss båda, men hon har avlivat andra djur så hon har lite mer erfarenhet och vet hur hon hanterar det. Känns väldigt bra att vi är två. Hästen ser oss som lika mycket matte även om han är skriven som min.

Stallägaren är förmodligen där också, hon bor ju på gården och jag har gråtit ut hos dem tidigare då en av deras hästar fick en hjärnblödning mitt under en solig sommardag - ja, jag är lite blödig. :crazy:

Sen vet jag inte om kusens bästa kompis matte kommer att vara där - på gården - och isf har vi henna att tynga med våran sorg också. Men jag tror att jag och syster nog kommer att kunna trösta varandra.

Priset var väl vad jag hade föväntat mig. Jag vill att han bräns, men det är inte jag som står för kostnaderna så jag får lirka med finansiärerna. Men det handlar om så lite pengar så.
Begrava får man göra på gården där han avlivas - de har de gjort tidigare. Men det fins inte pengar att ordna med allt det, och sen vet jag inte om de vill ha andra hästar än sina egna där.

Får man tillbaka askan om man bränner hästen för det priset eller bränner de och sprider på en speciell plats? Har hört att kremering kan bli riktigt dyrt, men det kanske inte är det dom gör vid destruktion?

Kremering där du får tillbaka askan kostar mer. Då blir hästen bränd separat. Jag gjorde det med min ponny i höstas på ultuna. De har ett fast pris på 1700 kr och sedan ca 10 kr/kg. Så det blir ganska mycket dyrare än den vanliga destrueringen. Då ingår inte frakten heller.
Tråkigt att du måste ta bort din vän...

Sen tror jag att moms tillkommer oxå.

Ska kanske tilläga att min ponny redan var död. I priset ingår alltså inte själv avlivningen utan bara bränningen.

Jag betalade lite drygt tretusen men vi bor ju inte i närheten, då kom de med en lastbil med conteiner bakpå och skjöt med bultpistol och drog upp honom i conteriner(ursäkta stavningen:)).

tintilar skrev:
Tack för svaret. Jag har min syster med. Man kan säga att vi har hästen tillsammans så det är lika jobbigt för oss båda, men hon har avlivat andra djur så hon har lite mer erfarenhet och vet hur hon hanterar det.

Inte för att göra saken värre än vad den redan är men jag vill iallafall säga det.
Vi har avlivat många djur här hemma, då vi haft ett helt zoo, nästa, men hästen....det var något helt annorlunda.
Jag har alltid varit av den inställningen att jag ska vara med till slutet och jag har ju kunnat varit med när hundar och katter gått bort, men med hästen klarade jag det inte. Nu förstod jag inte riktigt om din syster och du skulle vara med vid själva avlivningen men tänk över det ordenligt, ha en back up som kan ta hästen om ni inte skulle orka.

Och en sista grej, ni är duktiga som fattat beslutet och tar ansvar för hästen!

Vi har avlivat med både bult och vätska. Bult var något billigare har jag för mig (har inte exakta prisuppgifter här).

Somulose 0 som avlivningsvätskan hette kostade 600 kr (1 ml). Vi har haft fördelen att kunna begrava våra hästar hemma.

Det beror lite på hur det ser ut på förbränningsstationen.
Jag bad inte om askan, för jag kände inget behov av att ha den.
Dessutom fanns det inget ställe att göra av med den på ens om jag hade velat.
Man ska ha klart för sig att det inte är tillåtet att strö ut aska hur som helst, även om kontrollen är minimal.

Jag har varit med och avlivat hundar, katter, kaniner, burfåglar och andras hästar tidigare.
Hästavlivningar är väldigt speciella, de är högljudda pga bultpistolen och det är ingen lätt syn att se ett så stort djur bara rasa till marken.
Jag upprepar därför mitt råd om att ha någon som kan stiga in och ta över ifall du och din syster inte orkar. Man är nämligen världens minsta och ynkligaste människa när man står och ser bultpistolen sättas mot hästens panna.

Men jag sänder tröstande tankar och en stor eloge för att ni tar ansvar för er häst

Apo

Jag avlivade min älskade vän och trotjänare i november förra året och då tog jag ut en veterinär som fick ge henne en spruta med semulouse (stavas?), då jag ville vara med henne i slutet och visste att jag inte skulle klara av att se henne skjutas med bultpistolen.
(Jag har under tiden som hästskötare på ridskola varit med om många bultpistolavlivningar, så jag visste hur det gick till).

Jag tror att jag betalade ca 1500 :- för veterinär och då har jag för mig att sprutan kostade 700 :-, sedan tillkommer ju moms och andra avgifter för veterinären, så det kan nog variera från fall till fall.

Dagen efter kom slaktbilen och hissade upp henne och körde iväg henne till förbränning, men då ville jag inte vara med, jag hade tagit farväl av henne när hon somnade in och det räckte. Slaktbilen kostade 1200 :- om jag inte minns helt fel.

Starkt av dig att vilja vara med! Det kändes så självklart för mig, samtidigt som det kändes bättre efteråt att verkligen få vara med henne till sista andetaget.

Usch va jag kan sakna henne ibland. :crazy:

Jobbar på slakteriet i uppsala och det är prat om att vi ska börja ta in hästar för slakt igen p.ga brist på nöt.

Kollade igenom en pärm från 2000 i fredags, då tog de imot mellan 1-10 hästar/månaden och priset för köttet var detsamma som för nöt, var väl runt 6-7kr/kg.

Var priserna ligger nu har jag ingen aning om, men det beror ju helt på vilken kött- & fetthalt och slaktvikten.

Jag garanterar till 200% att hos oss går djuren före allt annat, vår polic är att hantera djuren med respekt ända in i de sista.

Jag avlivade min shettishingst i höstas. Han blev 37 år gammal!
Jag lät veterinären ge honom en spruta här hemma på hans gård o det kostade 1900 kr ungefär o sen begravde vi honom m tillstånd så klart här där han är född. Hade känts så fel o skicka iväg hoonom när han levt sitt hela långa liv här. Han ligger begravd under ett fint träd. jag var med vid avlivningen o det var fruktansvärt jobbigt. Grät mig igenom alltihop. då var det skönt o ha m en kompis som kunde trösta sen. Skulle aldrig klara av att avliva m bult. men men det avgör man ju själv vilket som känns bäst. dettagick iallafall lugnt o fint till o han bara somnade in.
jobbigt beslut men skönt när det väl var över.

4000pix ville de ha för att avliva Patsy och ta med henne till destruktion. Hemma på gården, lugnt och professionellt. Sthlm bor jag.

Avlivade min gamla foderhäst i slutet av förra sommaren, då var han 26 år gammal. Vi tog ut trotjänaravlivning till gården. Jag hade bestämt mig för att hålla honom, men hade min sambo med. Vi gick ut i en hage och gav hästen en spann full med mat som han fick stå och äta ur. När mannen kom med bulten så blev jag ganska nervös, därför tog min sambo över och jag gick därifrån. Det var väldigt skönt att ha nån med sig. Jag hörde skottet och hästen föll till marken med ett stön. Sen var det över. Det gick väldigt snabbt och lugnt till. Den firman som jag anlitade var verkligen superbra tycker jag. När jag ringde för att beställa tid så tog de sig verkligen tid för att svara på mina frågor osv. Naturligtvis är ju de som jobbar med sånt inte särskilt blödiga, men jag tycker verkiligen att de behandlade mig och hästen med stor respekt.
Ett tips är att göra klart allt med betalningen innan avlivningen, då kan man direkt gå därifrån när hästen fallit till marken.

Jag känner absolut att jag vill vara med, men jag vet inte om jag kan titta eller hålla i honom. Framförallt inte om det sker med bultpistol. Nu när jag ser att priserna ändå är ganska låga så ska jag absolut se till att ta reda på vad vi kommer behöva betala för att låta honom somna med spruta. Men samtidigt så är han så trött på sprutor nu att jag inte vet om jag vill låta honom gå igenom det, trots att det är en väldigt liten lidelse. Han ska somna utan obehagskänslor - så gott det går.

Kremering hade jag tänkt redan första året jag hade honom, men trodde ju att min femåring skulle leva i minst 20 år till och då hade jag ju kunnat betala själv. Nu är jag beroende av mina föräldrar och kan inte be dem om det. Med sålänge han bränns så känns det som om han kommer att finnas i luften, vart jag än går, så det är helt ok att jag inte får tillbaka askan.

När det väl blir dags kommer vi att informera stallägaren och hon är väldigt välnlig och kommer absolut ställa upp och vara där - säkert fråga om vi vill - och det kommer vi nog att vilja. För hur det än är så vet man inte vad som händer, hur det känns. Jag vill som sagt antagligen inte hålla i honom.

Tackar för alla svar, ju mer man får veta desto lättare är det att ge honom ett fint slut och förbereda sig själv. :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
449
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 200
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 949
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka