Kostnad för att vaccinera mot botulism

cactuspower

Trådstartare
Appropå, botulismtråden nedan.. Är det någon som har koll på vad det kostar att vaccinera mot botulism? Vad har ni gett? Hur ofta behöver dom vaccineras mot botulism?

Jag har min häst på fri tillgång på hösilage i hagen och har inte möjlighet att kontrollera balarna ute i hagen så bra och därför vill jag vaccinera min häst mot boutlism nu innan hon blir installad till hösten igen. Jag skulle gärna vilja ha lite siffror nämligen.. Tänkte be vet. ge henne det samtidigt som hon får sin årliga vaccination, denna infaller ändå i aug. någon gång.
 
Sv: Kostnad för att vaccinera mot botulism

Grundvaccinationen sker under tre veckor. Man vaccinerar 1 spruta åt gången med en veckan mellanrum - det gör en veterinär. En spruta kostar 300:- härute så 900:- allt som allt för en grundvaccinering. Sen vaccinerar man som vanligt en gång om året (alltså en spruta) så det blir ju 300:- om året.
Alltså: första året 900:- och i fortsättningen 300:-/år. Enkelt va. ;)

Jag har vaccinerat min häst då han äter hösilage och jag anser att 300:-/år är så lite pengar. Vi vaccinerar mot botulism i samband med den årliga vaccinationen. Däremot är botulism ganska ovanligt så många tycker att det är onödigt att vaccinera mot det trots att hästarna utfodras med hösilage.
 
Sv: Kostnad för att vaccinera mot botulism

Det lät ju inte som en så farlig kostnad med 900:-/första året samt 300:- fortsättningsvis. Jag anar dock att det kan komma att bli snordyrt :crazy: pga. att vet. är tvungen att åka ut så många gånger.

Förra året var jag jättenära på att missa den vanliga vaccinationen, av ren slump såg jag detta i passet ca två dagar innan och vet. åkte
ut dagen efter tror jag. Det slutade då med att det gick på runt 900 spänn allt som allt. Jag frågade en i stallet och hon tippade på att det skulle gå på kanske 400..

Så frågan är vad det kommer kosta inkl. bensinpengar etc. :crazy:
Själva vaccinet i sig verkar ju vara en vettig kostnad.
 
Sv: Kostnad för att vaccinera mot botulism

10 tecken...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kostnad för att vaccinera mot botulism

cactuspower skrev:
Det lät ju inte som en så farlig kostnad med 900:-/första året samt 300:- fortsättningsvis. Jag anar dock att det kan komma att bli snordyrt :crazy: pga. att vet. är tvungen att åka ut så många gånger.

Jag ska ge min häst sista botulism vaccinet nästa vecka. Vi har väl betalat ca 120kr för själva sprutan (åkt till diskriktveterinären) Men sen kommer det ju själva veterinär vården på det. Men vad gick det på 350kr eller något sist. Jag tycker inte att det är hutlöst iaf, som det blir om du tar ut veterinären.
 
Sv: Kostnad för att vaccinera mot botulism

Fattar inte att det ska vara så dyrt för och ge en liten spruta :crazy:

Nej men saken är den också att det tar ett bra tag om jag ska åka in med henne också. Blir väldigt omständigt då jag måste ha skjuts,
låna transport, ha någon som skjutsar etc..
 
Sv: Kostnad för att vaccinera mot botulism

Vaccinerade mina i höstas mot botulism. 3 sprutor med 1 månads intervaller.
Kostnaden beror ju helt på vad din vet tar.
För mig gick kalaset på ca 1500 kr för alla 3 sprutor/häst ( 4 hästar som fick samtidigt).
Då kom distriktsvet ut hit.
 

Liknande trådar

N
Hästvård Hästen min kommer ha fri tillgång på hösilage i hagen from. 1/9. Innan har vi plockat hösilaget i höpåsar och då tyckte våran veterinär...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 058
Senast: Naggur
·
Foder & Strö Våra hingstar utfodras med vanligt hö (inte hösilage) ur rundbal, de har inte fri tillgång utan vi fyller på för hand i en höhäck. I...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 444
Foder & Strö I höst när min häst kommer tillbaka från betet (står på bete samt att dom stödfodras med hö just nu) och blir installad igen får hon...
Svar
2
· Visningar
814
Hästvård ja det är inte det lättaste, iaf inte när man känner tyngden på sina axlar som hästägare att klara allt själv. så därför undrar jag vad...
2
Svar
20
· Visningar
1 680
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp