Det här med vaccsination!

Sv: Det här med vaccsination!

Hannely skrev:
Grundvaccinationen för influensa är som följer: 4-6 veckor mellan spruta 1 & 2, därefter 6 månader till spruta 3. Jag tror att man får tävla efter spruta 2 (är dock ej 100 på det).

Ang botulism så skulle jag göra så här: vaccinera nu, tre sprutor med en månads intervall, du hamnar då i april. Då har du fullt skydd mot botulism i 9 månader, sedan avtar det gradvis och är i princip helt borta efter ett år. I april nästa år (2006), då du egentligen skulle förnya vacc skulle jag strunta i det (för det är ju ändå snart betessläpp), och sedan ge sprutan i augusti ungefär, så hamnar den lagom till installning. Botulismen är ju inget krav enligt ngt förbund såsom influensa, därför gör det inget om man skjuter på den (förutom att man har dåligt skydd, men det är ju sommar och mindre risk). Våran vet sa att det är ok att skjuta upp den 6 månader, väntar man längre så måste man grundvaccinera på nytt, och det är ju lite synd (dyrt...)

Ett annat alternativ är ju att låta bli att vaccinera nu, och börja grunda i juni så har du fullt skydd då hästen som bäst behöver det, 9 månader from augusti.

jo jag tror att jag ska skita i det nu eftersom han edå inte kommer hinna få skyddet tills maten e slut. och sommaren kommit. så jag ska börja me grund i juli augusti så att han kommer på ungefär samma datum som övriga hästar och det är i december.
 

Liknande trådar

T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 510
Senast: Puffindog
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp