Hittade en klöv i höet

Sv: Hittade en klöv i höet

Doneloge skrev:
Vad gäller vaccination tror jag ej du behöver fundera över det, för det sägs nu att en häst som får botulism och var vaccinerad kommer aldrig bli bra och mår oftast väldigt dåligt när den blir "frisk". Många veterinärer avråder att vaccinera, för de tycker att får hästen botulism så är det bättre att den inte överlever... (låter lite elakt jag vet)
Som du själv skrivit, ring och rådfråga med din veterinär, kanske ska avvakta eller ta prover... Lycka till!
Som skäl för att inte vaccinera låter detta helt osakligt, aldrig hört ngt sådant! Hästar som är ok vaccinerade har ett mkt bra skydd mot typ B, vad beträffar typ C som är den typ man oftast hittar i samband med kadaver gör vaccination ingen skillnad.
PL
 
Sv: Hittade en klöv i höet

det är inget ovanligt med djur i balarna, allt från möss till kaniner och råttor, men man upptäcker det oftast inte.

Botulism utvecklas långt ifrån i alla, faktum är att det är vanligt att de utvecklas från jordbakterier... mao inte bara ur kadaver
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Vi har köpt hö av samma bonde i 16 år nu och det är i alla fall första gången vi hittar något i höet - vi kollar noga och drar isär hökakorna eftersom en kaka är för mycket för en shettis :)

Klart att vi säkert missat något men under alla år borde vi hittat något tycker jag.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

ja, men det gör man ju inte när man har stora , där lägger man in en hel bal lixom, så det är nog mycket man missar ;)
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Jag lägger inte in några storbalar i hagarna, skrev om det längre upp i tråden. River loss kakor även där och lägger i höhäckar.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Eller så tar man sig jobbet att rysta upp allt innan man ger det till hästarna, just så att man inte missar ev kadaver. Har gjort så i 6 år nu och faktiskt peppar, peppar aldrig hittat något mer än en totalt stentorr groda en gång. Lite extra jobb är det ju, men känns skönare att ha koll när man som vi har värdefulla tävlingshästar som inte är botulism vaccinerade.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Inkubationstiden är några dagar har jag för mig. Risken att en klöv skall be någon farlig botulismtillväxt i en bal med turrhö är minimal.
Vid botulismtillväxt i kadaver kommer bakterien oftast från djurets tarmkanal. Frågan är var resten av djurtet tagit vägen.
PL
 
Sv: Hittade en klöv i höet

gylle skrev:
Eller så tar man sig jobbet att rysta upp allt innan man ger det till hästarna, just så att man inte missar ev kadaver. Har gjort så i 6 år nu och faktiskt peppar, peppar aldrig hittat något mer än en totalt stentorr groda en gång. Lite extra jobb är det ju, men känns skönare att ha koll när man som vi har värdefulla tävlingshästar som inte är botulism vaccinerade.

Själv har jag rundbal så har inte det bekymmret, men det är ganska vanligt att man inte ryster upp det innan, det är jag övertygad om..

Men har man småbal så borde man göra det naturligtvis
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Tack!

Förhoppningsvis är resten av djuret någon helt annanstans än på vallen som höet kommer ifrån, en hel ko borde ju synas ;)

Har inte pratat med bonden än, han kanske har någon förklaring/idé om hur en klöv hamnat där. Inte för att det har någon betydelse nu men för att undvika det i framtiden.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Men hur går sånt där till egentligen - om nu klöven är från en ko - hur fasiken hamnade klöven i höet?

Jag hittade en underkäke från ett stort djur (älg? Ko?) i höet där jag hade hästarna inackorderade en gång. Jättekonstigt tyckte vi.
Rådjurskid vet jag ju kan hamna i slåttermaskinen (kid lägger sej i det höga gräset och "gömmer sej" för faran istället för att springa därifrån) men ett stort djur???

(oavsett bakterier, där kan jag inte hjälpa något även om jag inte skulle oroa mej särskilt mycket om det är ett kadaver i torrhö.)
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Jadu, det undrar jag också och jag kan inte annat än spekulera. Det är anledningen till att jag ska prata med bonden - så att det kan undvikas i framtiden.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

hanna_shetland skrev:
Vet inte vad för slags klöv det är. Försöker få tag i Strömsholm eller någon som kan svara på vad jag ska göra.

Får panik - min godkända hingst har ätit av det höet!

Tro inte det är någon större fara i en höbale.... :eek: jag har hittat både ormar och fåglar i mitt ensilage, men ingen har blivit sjuk, :o men visst är det äckligt.............:eek: :crazy: ;)
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Kan inte svara bättre än någon annan, men tänkte bara berätta att jag har hittat:
Mus, orm och det märkligaste en fårben!!!! Äckligt som fasen!
 
Sv: Hittade en klöv i höet

mina är vaccinerade så jag slipper vara orolig, men jag vet själv att jag har sett och stött på olika snuskigare saker i höt, när jag har haft hästarna inakorderade, det är juh väldigt lätt hänt, vet att jag också stött på häst bajs i höet, när dom som odlar höet lagt ut häst gödsel på åkrana.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Jag skulle tro att klöven var från ett Kid, alltså en rådjursbebis.
 
Sv: Hittade en klöv i höet

peter_lundin skrev:
. Frågan är var resten av djurtet tagit vägen.
PL

Det behöver man inte vara Sherlock Holmes för att räkna ut.:angel:
Antagligen ligger kossan i bonden frys. Slaktavfall brukar kunna hamna lite varstans på bygden, speciellt om man har hundar och rävar...
Endera har nåt djur släpat ut skanken på gärdet, eller också har bonden dumpat det i dynghögen, och sen på så vis hamnat på åkern.
Det borde väl du veta!;)
 
Sv: Hittade en klöv i höet

hanna_shetland skrev:
Vad har det för betydelse om det är rundbal eller småbal?

du rullar ju av tunna lager så det är lättare att upptäcka, jämfört med balar i kakor
 
Sv: Hittade en klöv i höet

Jag har hört detta av två olika veterinärer. Dock är det ju enbart deras åsikter om saken, andra veterinärer på andra ställen kanske råder med till vaccinationen. Sen kanske det också har att göra med att vaccinet inte tar alla typerna och den typen den inte tar kanske är den de veterinärena jag pratat med ser mest här, det vet jag inte...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 479
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp