Kostnad för att typa om?

Ah, ja sedan dess har det ju hänt lite. :)
Jag tog B 1991 och egentligen var det enda som tillkommit ecodriving. Attityder och liknande fanns redan när jag tog mitt första.
Ja, det har hänt en del sedan dess...

Det var ungefär i den vevan när jag tog körkort, som den första lagen om bilbälte i framsätet kom.

Det var enorma protester, massor med insändare i tidningarna: förutom att det ansågs "obekvämt" att ha bälte (och det var det ju på den tiden, om man inte hade moderna rullbälten), så skulle man minsann brinna upp i bilen vid en krock, eftersom man kunde ta sig ut, eller så skulle inte räddningspersonalen kunna få ut skadade i tid.

Att de flesta av oss numera har förstått att man dör eller skadas svårt genom att kastas ut ur fordonet, eller genom att kastas runt inne i bilen, eller genom att slå huvudet i vindrutan, snarare än genom att brinna inne, har nog tagit bortåt 30 år.

Fortfarande så finns det folk som inte vill använda bälte i bilen, obegripligt...

Allmän viktfråga: Eftersom tjänstevikten på släpet inte förändras när man vid köp av fabriksnytt släp kan välja totalvikt; finns det då egentligen något argument för att inte maxa totalvikten? (Även om jag i praktiken inte skulle kunna utnyttja den (lastvikten), då max släpvagnsvikt för nuvarande bil är 1500 kg? (Dvs, det är ju bruttovikt som gäller och den måste jag ju se till att hålla reda på, att släpets inte överstiger 1500, oavsett vad totalvikten är?)

(Nu tänker jag att "maxa" ändå håller sig inom 3500 kg, men då blir det ju ändå inte så mkt mer att spela på :) Man ska inte fundera på sådant här dagen efter vin och innan koffeinet har kickat in ;))

Allmän viktfråga: Eftersom tjänstevikten på släpet inte förändras när man vid köp av fabriksnytt släp kan välja totalvikt; finns det då egentligen något argument för att inte maxa totalvikten? (Även om jag i praktiken inte skulle kunna utnyttja den (lastvikten), då max släpvagnsvikt för nuvarande bil är 1500 kg? (Dvs, det är ju bruttovikt som gäller och den måste jag ju se till att hålla reda på, att släpets inte överstiger 1500, oavsett vad totalvikten är?)
Det går en gräns för kostnaderna vid två ton - därav många som ligger på 1990 kg.
I övrigt så kvittar det om man har körkort för det.

Över 1990 var dyrare, åtminstone tidigare. Men sånt ändras så det är läge att kolla upp.

Frågan är ju om du har behörighet för det? Om du har eller ändå tänkt ta så spelar det ingen roll förutom på två punkter:

1. Som @ptr skrev - skatteklassen blir högre vid 2 ton och om du inte behöver högre totalvikt så är det ju onödigt att betala för det.
2. Begagnatmarknaden minskar eftersom majoriteten av köpare har B-kort.

Är det någon som vet vad det kostar att typa/vikta om ett släp? Typ ett Boj som idag är registrerat på 1990kg, men man vill ändra till 1450kg, dvs minska på lastvikten...
Du vill inte byta :angel::angel::angel::D?!?! Har ett Boj på 1400 kg :D

Har bara skummat igenom tråden, undrar varför vill du sänka totalvikten? Tyvärr har jag inget svar på din fråga. Men det är betydligt svårare att hitta ett släp på 1990, än ett på 1450. Du har inte funderat på att sälja och sen köpa ett nytt på den vikten som du är ute efter?
Och eftersom jag är avundsjuk på ditt "tunga" släp och önskar att jag oxå hade ett så tycker jag att du borde behålla ditt, och säger som de andra, att ta B96, jag betalade totalt 1080 kr för mitt. :)

• Gilla
Reactions: ptr

Har bara skummat igenom tråden, undrar varför vill du sänka totalvikten? Tyvärr har jag inget svar på din fråga. Men det är betydligt svårare att hitta ett släp på 1990, än ett på 1450. Du har inte funderat på att sälja och sen köpa ett nytt på den vikten som du är ute efter?
Och eftersom jag är avundsjuk på ditt "tunga" släp och önskar att jag oxå hade ett så tycker jag att du borde behålla ditt, och säger som de andra, att ta B96, jag betalade totalt 1080 kr för mitt. :)

Jag har inget sånt släp idag, utan tittar på nytt släp, då jag alltid åker med överlast i nuvarande om jag petar in min häst där (kör dock oftast bara m ponny i). Delar släp m syster som blåvägrar nytt körkort, själv siktar jag på BE nästa sommar, när jag slutat plugga och har ett liv igen (och förhoppningsvis någon form av ekonomi).

Teoribok? :angel: Den här gången körde jag bara onlinetest som förberedelse, då för 20 år sen skummade jag den möjligtvis, C var mer prioriterat, men det gick bra då också.

Vad jag menar är att dumskallar i trafiken finns ändå, att man har lite koll på hur man lastsäkrar släpet tycker jag tillhör vanligt bondförnuft.
Och för hästmänniskor är det ju ändå skitsamma, du kan inte få hästen att ändra sin tyngdpunkt ändå.
Hästen anses som lastsäkrad i.o.m. bommarna framför och bakom hästen.
Kör man utan bom bak, anses inte lasten vara säkrad.
De borde i och för sig ha säkerhetsbälte över ryggen med, med tanke på att en del hästar tar sig ut uppåt/över bommen. ;)

Jag håller på med mitt BE.
Men får ändå inte köra ett 1990 när jag har tagit det. :( Min dragkula får "bara" dra 1900 kg....
Man bör ha en rätt krallig bil för att få dra ett 1990-kilos-släp. :)

Om jag inte missminner mig, på just det släpet jag tittade på, så skulle jag ha 630kg lastvikt om jag tog ner det till 1450, min häst väger ca 600 (sist han var på klinik)

Kontrollväg släpet först i sådana fall är min rek. Det kan skilja över 100 kg mellan papper och verklig vikt.

Skulle aldrig ha 630 kg maxlast med en 600 kg häst. Det är som gjort för att stå där och inte få köra vidare och bli rapporterad för olovlig körning tyvärr (om bilen Max får dra 1450 på B)

Men får ändå inte köra ett 1990 när jag har tagit det. :( Min dragkula får "bara" dra 1900 kg....

Tänker du inte fel nu? Att dra ett släp typat till 1990 kg totalvikt får tom min lilla pluttbil som får dra max 1400 kg oavsett körkort. Bara föraren har rätt behörighet. Och det som hänger på kroken de facto inte väger mer än 1400 kg totalt.

Däremot är det få bilar som får dra ett släp som totalt väger 1990 kg när det sitter på kroken. Antar det var det du menade? :)

Nu har jag kollat och räknat ;) Jag skulle ha kunnat välja 1690 kg som totalvikt på släpet, med nuvarande bil (även om jag inte får dra mer än totalt 1500 kg). 1690 plus bilens totalvikt på 1810 blir 3500 kg, dvs max på B-kort. Jag valde dock 1500 kg.

Max tågvikt på nuvarande bil är 3200 kg (tjänstevikt 1410 kg), vilket innebär att jag (med en totalvikt på släpet på 1500 kg) får ha en totallast (dvs i bil + släp) på 910 kg (max 735 kg i släpet).

Men, om jag inte tar utökat eller BE, så är det kanske bra att inte ha "maxat", utan tagit 1500 kg, så har jag lite marginal om vi byter bil sen (dvs om nästa bil har en högre totalvikt!) :) Dessutom, som @LenaH skrev, så blir ju begagnatmarknaden större :) Tänker jag knasigt?

Jag har alltid trott att jag har haft koll på det här med vikter, men kollen var visst inte så bra som jag trodde:o Men nuså. Förhoppningsvis. Kanske :D

Men du behöver ju inte lasta det till mer än 1900?
F ö så får en vanlig Passatjävel ;) dra 1990.

• Gilla
Reactions: ptr
Nej det behövs inte speciellt krallig bil, jag får dra ett släp med totalvikt på strax över 2100 kg med min nuvarande bil. Men bilen får dra max 1800 kg.
Det handlar inte om att lasta max, det handlar om att ha möjlighet att lasta så mkt som bilen får dra. Med ett släp med totalvikt på 1990, så får jag ju iaf lasta 400 kg mer än med mitt nuvarande släp med totalvikt på 1400 kg (1400+400=1800), om man räknar med att tjänstevikten på släpet är densamma.

Men du behöver ju inte lasta det till mer än 1900?
F ö så får en vanlig Passatjävel ;) dra 1990.
Om du räknar en VW DSG 2,0 TDI -07 eller en VW 3C Passat -07 som vanliga Passatjävlar,
så får du inte hänga på mer än 1800 kg.
En VW Passat 1.6 TDI BMT -10 klarar 1400 kg.
Oavsett vilket körkort du har. ;)
Slog lite snabbt på random Blocket-Passater, så det kommer helt an på vilken Passatjävel man har. ;)
Men Passater får dra mycket för sin storlek, tysk kvalitet. :)

Om du räknar en VW DSG 2,0 TDI -07 eller en VW 3C Passat -07 som vanliga Passatjävlar,
så får du inte hänga på mer än 1800 kg.
En VW Passat 1.6 TDI BMT -10 klarar 1400 kg.
Oavsett vilket körkort du har. ;)
Slog lite snabbt på random Blocket-Passater, så det kommer helt an på vilken Passatjävel man har. ;)
Men Passater får dra mycket för sin storlek, tysk kvalitet. :)
Ah, jag vill helst ha 2-litersmotor så...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 103
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar