Jag är en smula mer generös. Släpp undantaget och behåll alla släp upp till 750 kg till lätta släp. Övriga är tunga och kräver en annan behörighet.
Okej, det kan jag gå med på
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är en smula mer generös. Släpp undantaget och behåll alla släp upp till 750 kg till lätta släp. Övriga är tunga och kräver en annan behörighet.
Det är klart det spelar roll vad hästen väger om hon vill väga ner släpet.
Om jag inte missminner mig, på just det släpet jag tittade på, så skulle jag ha 630kg lastvikt om jag tog ner det till 1450, min häst väger ca 600 (sist han var på klinik)Det är inte ens 100 % säkert att det går att typa om. Jag brukar rekommendera att köpa i den vikt man ha, även om det är lättare att väga ner än upp. Hur mycket lastvikt får du kvar på 1450 kg?
Jag tycker egentligen lite tvärtom. Gör det lagligt att köra ett säkert ekipage, alltså rejäl fyrhjulsdriven personbil med ett boogiesläp på b-körkort. Det är inte svårare än att köra en ordinär familjebil typ vanlig volvo och ett släp som är gjort för att vara så lätt som möjligt alt enaxlat.
Jag körde en rätt så ny fyrhjulsdriven pickup som får dra 3500 kg och ett stort boogiesläp häromveckan, då spelar det ingen roll att det blåser, att man blir omkörd av långtradare, att vägen är spårig. Då hade vi sluppit välja sämre lösningar för att köra lagligt. Att bilen var lite bredare och hjulbasen bättre gjorde en enorm skillnad för stabiliteten.
Däremot upptäckte jag den hårda vägen att vändningsradien lämnade en del övrigt att önska.
Om jag inte missminner mig, på just det släpet jag tittade på, så skulle jag ha 630kg lastvikt om jag tog ner det till 1450, min häst väger ca 600 (sist han var på klinik)
Ingen aning, vi scannar bara annonser just nu, därav vill jag veta så mycket som möjligt innan man kontaktar ev säljare. Men har sett den siffran även på de som redan är nedtypade till 1450, men då är släpen mycket dyrareÄr den vikten på släpet kontrollerad eller är det uppgifterna i reg.beviset? Det kan skilja mycket.
Men det är oändligt mycket säkrare och stabilare än ett enaxlat släp draget av en 245, vilket oftast är helt lagligt.Det är lagligt att köra ett sånt ekipage. Det enda som krävs är att man har visat det vid en uppkörning.
Och angående vad som är lätt att köra, ptja, du nämner själv svängradien. Dessutom så är ett sånt ekipage väldigt mycket tyngre och har mycket längre bromssträcka.
1990 släp är dyra när man väl vill ha dem!
Det går fort att få överlass. Har ett släpp på 1990 som får lasta 1200. Att ta ner det 500 blir det inte mycket att lasta på, får inte in en häst då.
Tänk även på att äldre släp tydligen inte går att ta upp i vikt igen som det gjorde förr.
Titta på att bygga på körkortet även om det känns motigt just nu, det är en god investering. Gå samman ett gäng och stötta varandra och kör lite intensivt. Det fixar ni!
Ingen aning, vi scannar bara annonser just nu, därav vill jag veta så mycket som möjligt innan man kontaktar ev säljare. Men har sett den siffran även på de som redan är nedtypade till 1450, men då är släpen mycket dyrare
Men det är oändligt mycket säkrare och stabilare än ett enaxlat släp draget av en 245, vilket oftast är helt lagligt.
Den enda övningskörning jag gjorde inför min BE-uppkörning var manöverprovet, och jag klarade mig, liksom alla andra drygt 20 i gruppen som gjort exakt likadant.
Ingen aning, vi scannar bara annonser just nu, därav vill jag veta så mycket som möjligt innan man kontaktar ev säljare. Men har sett den siffran även på de som redan är nedtypade till 1450, men då är släpen mycket dyrare
Jag tycker egentligen lite tvärtom. Gör det lagligt att köra ett säkert ekipage, alltså rejäl fyrhjulsdriven personbil med ett boogiesläp på b-körkort. Det är inte svårare än att köra en ordinär familjebil typ vanlig volvo och ett släp som är gjort för att vara så lätt som möjligt alt enaxlat.
Så är det inte längre, bruttovikten räknas även på B-kort.Lastvikten spelar bara roll för de som har BE-kort.
Så är det inte längre, bruttovikten räknas även på B-kort.
Jodå, du får hänga på ett släp med en högre totalvikt än vad bilen får dra om du inte lastar det till mer än bilens max släpvikt. Naturligtvis så länge de sammanlagda totalvikterna inte överstiger 3.5 ton. Då blir det alltså intressant vad lasten väger.Eh, nej? Det som gäller är att totalvikt gemensamt inte får överstiga 3500 kilo alternativt att släpets totalvikt är lägre än 750 kilo.
Förändringen som gjordes för några år sen innebar att man tog bort regeln om att släpets totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt.
Jodå, du får hänga på ett släp med en högre totalvikt än vad bilen får dra om du inte lastar det till mer än bilens max släpvikt. Naturligtvis så länge de sammanlagda totalvikterna inte överstiger 3.5 ton. Då blir det alltså intressant vad lasten väger.
Eller pratar vi om varandra här?
Ja exakt och då spelar det rätt stor roll vad lasten väger.Okej, nu är jag med på vad du menar. Du pratar om vilken lastvikt som släpet har godkänt för.
Du tänker på de slamkrypare som finns med maxvikt B-behörighet högre än max släpvagnsvikt.
Sådana slamkrypare gör givetvis att lastvikten spelar roll även för B-kort.