Kostnad för att typa om?

Det är inte ens 100 % säkert att det går att typa om. Jag brukar rekommendera att köpa i den vikt man ha, även om det är lättare att väga ner än upp. Hur mycket lastvikt får du kvar på 1450 kg?
Om jag inte missminner mig, på just det släpet jag tittade på, så skulle jag ha 630kg lastvikt om jag tog ner det till 1450, min häst väger ca 600 (sist han var på klinik)

Jag tycker egentligen lite tvärtom. Gör det lagligt att köra ett säkert ekipage, alltså rejäl fyrhjulsdriven personbil med ett boogiesläp på b-körkort. Det är inte svårare än att köra en ordinär familjebil typ vanlig volvo och ett släp som är gjort för att vara så lätt som möjligt alt enaxlat.

Jag körde en rätt så ny fyrhjulsdriven pickup som får dra 3500 kg och ett stort boogiesläp häromveckan, då spelar det ingen roll att det blåser, att man blir omkörd av långtradare, att vägen är spårig. Då hade vi sluppit välja sämre lösningar för att köra lagligt. Att bilen var lite bredare och hjulbasen bättre gjorde en enorm skillnad för stabiliteten.

Däremot upptäckte jag den hårda vägen att vändningsradien lämnade en del övrigt att önska.

Det är lagligt att köra ett sånt ekipage. Det enda som krävs är att man har visat det vid en uppkörning.
Och angående vad som är lätt att köra, ptja, du nämner själv svängradien. Dessutom så är ett sånt ekipage väldigt mycket tyngre och har mycket längre bromssträcka.

Däremot kan jag inte riktigt förstå vad som tar tid med att ta B96 om du är van att köra släp?
Jag tog en återbudstid förra sommaren och hade 24 tim på mig att fixa ihop det och det gick alldeles utmärkt och till en kostnad av en knapp tusenlapp, dvs avgifterna för prov.[/QUOTE]
Jag är van att köra, min plan är BE-kort, kräver lite studier till teorin... och då jag kommer jobba typ alla dagar i sommar (pluggar till vardags) för att ha råd med allt, så blir det inte förrän nästa sommar när mina studier förhoppningsvis är över.

• Gilla
Reactions: ptr
Är den vikten på släpet kontrollerad eller är det uppgifterna i reg.beviset? Det kan skilja mycket.
Ingen aning, vi scannar bara annonser just nu, därav vill jag veta så mycket som möjligt innan man kontaktar ev säljare. Men har sett den siffran även på de som redan är nedtypade till 1450, men då är släpen mycket dyrare

Det är lagligt att köra ett sånt ekipage. Det enda som krävs är att man har visat det vid en uppkörning.
Och angående vad som är lätt att köra, ptja, du nämner själv svängradien. Dessutom så är ett sånt ekipage väldigt mycket tyngre och har mycket längre bromssträcka.
Men det är oändligt mycket säkrare och stabilare än ett enaxlat släp draget av en 245, vilket oftast är helt lagligt.
Den enda övningskörning jag gjorde inför min BE-uppkörning var manöverprovet, och jag klarade mig, liksom alla andra drygt 20 i gruppen som gjort exakt likadant.

1990 släp är dyra när man väl vill ha dem!
Det går fort att få överlass. Har ett släpp på 1990 som får lasta 1200. Att ta ner det 500 blir det inte mycket att lasta på, får inte in en häst då.
Tänk även på att äldre släp tydligen inte går att ta upp i vikt igen som det gjorde förr.

Titta på att bygga på körkortet även om det känns motigt just nu, det är en god investering. Gå samman ett gäng och stötta varandra och kör lite intensivt. Det fixar ni!

Beror på hur stor häst man har, min väger 600kg enligt våg på klinik, övriga som åker med släpet är mindre. Körkortet blir som sagt nästa sommar, finns inga dagar över till det denna sommar. Kommer jobba mån-fre + varannan helg, måste få vila lite någon dag

Ingen aning, vi scannar bara annonser just nu, därav vill jag veta så mycket som möjligt innan man kontaktar ev säljare. Men har sett den siffran även på de som redan är nedtypade till 1450, men då är släpen mycket dyrare

Med bara cirka 30 kilo som marginal så hade jag inte chansat. Jag hade kontrollerat vikten inklusive inredningen innan ett eventuellt köp.

Men det är oändligt mycket säkrare och stabilare än ett enaxlat släp draget av en 245, vilket oftast är helt lagligt.
Den enda övningskörning jag gjorde inför min BE-uppkörning var manöverprovet, och jag klarade mig, liksom alla andra drygt 20 i gruppen som gjort exakt likadant.

Därför anser jag att släpkörning ska kräva ett ordentligt körkort. Men argumentet du framför är i mina ögon obegripligt. Isf skulle vi låta 17-åringar köpa alkohol på Systembolaget eftersom de annars kanske dricker smuggelsprit som är mycket farligare.

Jag tycker släpkörning borde ingå i körkortsutbildningen, på samma sätt som halkbanan. Eller krav på E-kort för alla släp (möjligen undantag för små släp som inte får köras fortare än 30 km/h). Det är helt sjukt att man kan få lasta levande djur i ett släp och köra iväg med, utan att ha en aning om hur bil och släp fungerar ihop!

(Sade hon som själv bara har B-kort och körde häst drygt 30 mil, mindre än ett dygn efter uppkörningen... Men som tur är har jag en far som kört i stort sett allt som har hjul och hade tillgång till släp och privat mark att övningsköra med släp på, så jag hade faktiskt tränat en hel del innan.)

Mitt Boj vägde 100 kg mer än vad som stod på pappret

Ett alternativ är att lös de akuta problemen med att köpa ett släp med tillräckligt låg vikt som man räknar med att sälja av så fort körkort till det andra finns.

Jag tycker egentligen lite tvärtom. Gör det lagligt att köra ett säkert ekipage, alltså rejäl fyrhjulsdriven personbil med ett boogiesläp på b-körkort. Det är inte svårare än att köra en ordinär familjebil typ vanlig volvo och ett släp som är gjort för att vara så lätt som möjligt alt enaxlat.

Ja, vilken underbar idé. Inte. Då kan man alltså börja lasta på en minigrävare med en obefintlig lastsäkring - helg lagligt. Nej tack. Då vill jag inte vara ute på samma vägar.

Det räcker med fem minuter på närmsta återvinningsstation för att inse att majoriteten av de som är där med släp knappt borde framföra en bil utan släp en gång.

Så är det inte längre, bruttovikten räknas även på B-kort.

Eh, nej? Det som gäller är att totalvikt gemensamt inte får överstiga 3500 kilo alternativt att släpets totalvikt är lägre än 750 kilo.
Förändringen som gjordes för några år sen innebar att man tog bort regeln om att släpets totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt.

Eh, nej? Det som gäller är att totalvikt gemensamt inte får överstiga 3500 kilo alternativt att släpets totalvikt är lägre än 750 kilo.
Förändringen som gjordes för några år sen innebar att man tog bort regeln om att släpets totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt.
Jodå, du får hänga på ett släp med en högre totalvikt än vad bilen får dra om du inte lastar det till mer än bilens max släpvikt. Naturligtvis så länge de sammanlagda totalvikterna inte överstiger 3.5 ton. Då blir det alltså intressant vad lasten väger.

Eller pratar vi om varandra här?

Jodå, du får hänga på ett släp med en högre totalvikt än vad bilen får dra om du inte lastar det till mer än bilens max släpvikt. Naturligtvis så länge de sammanlagda totalvikterna inte överstiger 3.5 ton. Då blir det alltså intressant vad lasten väger.

Eller pratar vi om varandra här?

Okej, nu är jag med på vad du menar. Du pratar om vilken lastvikt som släpet har godkänt för.
Du tänker på de slamkrypare som finns med maxvikt B-behörighet högre än max släpvagnsvikt.
Sådana slamkrypare gör givetvis att lastvikten spelar roll även för B-kort.

Okej, nu är jag med på vad du menar. Du pratar om vilken lastvikt som släpet har godkänt för.
Du tänker på de slamkrypare som finns med maxvikt B-behörighet högre än max släpvagnsvikt.
Sådana slamkrypare gör givetvis att lastvikten spelar roll även för B-kort.
Ja exakt och då spelar det rätt stor roll vad lasten väger.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 103
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar