Ja exakt och då spelar det rätt stor roll vad lasten väger.
Ja, men är det aktuellt i det här fallet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja exakt och då spelar det rätt stor roll vad lasten väger.
Så är det!F ö blir jag alltid lite fnissig i såna här trådar där BE-innehavare anser att ingen borde få dra släp utan att ha gått någon form av utbildning innan.
Hur gjorde ni själva? Gick ni alla på bilskola/körde med erfaren handledare innan ni tog B96/BE?
Säkert gjorde NÅGON det men jag anar att de flesta av er har gjort som de flesta andra - kört på B och lärt sig av erfarenheterna och sedan tagit högre behörighet när ni behövt.
F ö blir jag alltid lite fnissig i såna här trådar där BE-innehavare anser att ingen borde få dra släp utan att ha gått någon form av utbildning innan.
Hur gjorde ni själva? Gick ni alla på bilskola/körde med erfaren handledare innan ni tog B96/BE?
Säkert gjorde NÅGON det men jag anar att de flesta av er har gjort som de flesta andra - kört på B och lärt sig av erfarenheterna och sedan tagit högre behörighet när ni behövt.
Det har jag inte forskat närmare i men du uttryckte dig rätt generellt.
Det ÄR de facto inte så att bara BE-innehavare behöver bry sig om lastvikten .
Ja det gjorde jag och idag skäms jag över att ha åkt omkring med så dålig koll. Jag tycker det skulle vara ordentlig utbildning för att få hänga något släp alls bakom bilen. Det här med B96 är idiotiskt. Visst är det ett framsteg att man bevisat att man kan backa skiten men man har fortfarande nästintill noll koll på resten.F ö blir jag alltid lite fnissig i såna här trådar där BE-innehavare anser att ingen borde få dra släp utan att ha gått någon form av utbildning innan.
Hur gjorde ni själva? Gick ni alla på bilskola/körde med erfaren handledare innan ni tog B96/BE?
Säkert gjorde NÅGON det men jag anar att de flesta av er har gjort som de flesta andra - kört på B och lärt sig av erfarenheterna och sedan tagit högre behörighet när ni behövt.
Vad menar du med nollkoll? Och vad i BE-teorin tycker du är så upplysande?Ja det gjorde jag och idag skäms jag över att ha åkt omkring med så dålig koll. Jag tycker det skulle vara ordentlig utbildning för att få hänga något släp alls bakom bilen. Det här med B96 är idiotiskt. Visst är det ett framsteg att man bevisat att man kan backa skiten men man har fortfarande nästintill noll koll på resten.
Uuuh, jag ser fler än jag vill...Nej, det var måhända slarvigt uttryckt men generellt sett behöver B-kortsinnehavare bry sig om totalvikten. Slamkryparna är inte överallt och hela tiden
Vad menar du med nollkoll? Och vad i BE-teorin tycker du är så upplysande?
Fast där skiljer sig ju inte BE från B96?Lastsäkringen tycker jag är en stor fördel med BE. Med mycket på kroken får man ju lasta en del, att inte ha satt fast sin minigrävare...
Fast där skiljer sig ju inte BE från B96?
Jag tycker inte teorin på BE är speciellt omfattande, jag skrev den häromdagen och en gång för 20 år sen (men då körde jag aldrig upp, tog C istället) och nja. Lite fällknivsverkan, lite vikter och det var typ allt.Nu var det länge sedan jag tog BE, men då var det omfattande teori på BE. Hur B96 ser ut vet jag inte, men eftersom det inte är teoriprov så misstänker jag att det är mindre omfattande. Och därmed skiljer sig mellan BE och B96.
Nja de som gjort B96 har i alla de fall jag känner till lastsäkrat i sin transport genom förstängning. Ingen av dem kan något om någon annan lastsäkring. De vet heller inget om hur man fördelar lasten på kärran, kultryck osv. Det värsta jag sett var den person som bokat uppkörning och frågade om lastningen av släpet på fb ett par dagar före uppkörning som inte visste vad förstängning betydde och inte förstod när man förklarade.Fast där skiljer sig ju inte BE från B96?
Den enda skillnaden är ju att du inte behöver skriva teorin och att du slipper manöverprovet.
Frågorna på provet kunde vara fler men om man läser teoriböckerna från körskolan så får man ganska mycket infortmation som är väldigt bra och viktig om man kör annat än häst. Jag kan ärligt säga att jag ändrat hur jag lastar min bil sedan jag läst den boken.Jag tycker inte teorin på BE är speciellt omfattande, jag skrev den häromdagen och en gång för 20 år sen (men då körde jag aldrig upp, tog C istället) och nja. Lite fällknivsverkan, lite vikter och det var typ allt.
Teoribok? Den här gången körde jag bara onlinetest som förberedelse, då för 20 år sen skummade jag den möjligtvis, C var mer prioriterat, men det gick bra då också.Frågorna på provet kunde vara fler men om man läser teoriböckerna från körskolan så får man ganska mycket infortmation som är väldigt bra och viktig om man kör annat än häst. Jag kan ärligt säga att jag ändrat hur jag lastar min bil sedan jag läst den boken.
Dum fråga från en som velar mellan utökat B och BE: Jag har fått för mig att teorin till BE var på hela B kortet + "E-teori" (med lastvikter m.m.)?Jag tycker inte teorin på BE är speciellt omfattande, jag skrev den häromdagen och en gång för 20 år sen (men då körde jag aldrig upp, tog C istället) och nja. Lite fällknivsverkan, lite vikter och det var typ allt.
Nej, hela B-teorin ingår men så knepigt är det inte.Dum fråga från en som velar mellan utökat B och BE: Jag har fått för mig att teorin till BE var på hela B kortet + "E-teori" (med lastvikter m.m.)?
Eftersom jag tog körkort någon gång på stenåldern, och förutom att jag glömt bort mycket sedan dess, dessutom (tack vare barn som tagit körkort för 10-12 år sedan), insett att det är en massa saker numera som man bör kunna för att kunna göra teoriprovet för B-kort, som inte fanns på kartan då, så har jag inte vågat ta mig an det pluggandet.
Men det är alltså bara det specifika för BE, som man måste kunna för teoriprovet?
Nej, hela B-teorin ingår men så knepigt är det inte.
Och jag tog mitt senaste körkort 1997.
Ah, ja sedan dess har det ju hänt lite.Jag tog mitt B-kort 1976. Sådant som funktionskontroll, eller för den delen halkbanekörning fanns inte.
Teoridelen var helt annorlunda, och mycket enklare.
Det var lite vägmärken, och så högerregeln, och när man skulle använda blinkers ungefär, och hur man gör en säker omkörning.
Vi hade ju bara nyligen börjat köra på höger sida, det var svårt nog att banka in i svenska folket...