Kostnad för att HA gård?

danilo

Trådstartare
Det är nog många här på Buke som har planer och drömmar om att köpa sig en egen hästgård. Jag är förstås i liknande planer :smirk: , men undrar hur mycket det egentligen kostar per månad att ha en egen gård? Låt oss säga ett hus med ca 6 rum och ett stall med fyra hästar. Vad är det för kostnader som ingår, som man kanske inte har tänkt på? Hur mycket jobb är det att hålla igång fungerande hagar?
Jag tänker mig då att stallet är något slags kollektivstall, så att man inte behöver sköta allt just där.

Jag förstår självklart att mycket beror på vad för slags häst man har (tävling, träning, skogsmulle), vilket material man använder, var man bor, elkostnader, hur många personer i familjen o.s.v. Men jag skulle gärna höra hur ni har det, ni som bor eller har bott på gård! Måste man vara högavlönad, eller räcker det med "vanlig" kommunallön, som t.ex. lärare?

Sv: Kostnad för att HA gård?

Har liknande funderingar då vi är ute och letar hästgård jag och sambon. Vi är definitivt inga höginkomsttagare, men kommer troligen att kunna låna pengar till själva köpet inom familjen (ifall det nu blir av) *hoppas*****.
För det är ju mkt det de handlar om också... lånen man tar som man ska betala av...

Vi har bla tittat på en liten hästgård med fint stall 4 boxar, ridbana, dubbelgarage osv. Driftskostnaden ca 3000kr/månad
Sedan är det ev underhåll som tillkommer, (men detta stället är i kanonskick, så det är inte mkt i nuläget) kostnad för att ha traktor (alt leja någon för att köra bort gödsel, skotta uppfart) osv

Men för vår del om man jämför med idag : lägenhetshyran, stallplatskostnader för 2 hästar, bensin till & från stallet 2 ggr/dag osv... så blir det hellre billigare än dyrare att ha egen gård.
Men sedan kan det ju tillkomma jobbiga kostnader, om tex pannan går sönder osv... men det där med månadskostnad har ju mkt att göra med vilket skick gården är i när man köper den...

Så en mindre gård i bra skick om man är 2 som jobbar ska inte vara några problem, förutsatt att man inte behöver ta några gigantiska lån...
Bara lite tankar från mig, som aldrig haft egen gård ännu... men hoppas på att ha en egen efter sommaren...

Väntar med spänning på fler svar i tråden från dem som redan HAR egen gård... :D

Kostnaden är mycket beroende på vad själva gården kostar i inköp och hur mycket pengar man själv har resp hur mycket man måste låna.
Sedan tillkommer underhåll på själva byggnadrena. Billigare gård i inköp ger troligen högre kostnader i underhåll redan från början. Inte minst underhåll av hagar och beten är lätt att glömma bort. Själv brukar vi få lägga ca 4000 om året i underhåll av våra staket i beteshagarna. Nya stolpar utbyte av eltråd och koppar m m. Nu har vi visserligen stora beten men bra staket kostar.
Bara för att hålla vår gård då har vi inte mycket lån på den så kostar oss ändå i snitt 5000/månad. Då är det bara sådant som behövs för att kunna bo här lån, el, värme och vatten. Till det kommer sedan det lilla extra som snöskottning och vägunderhåll det är sådant som varierar från år till år och svårt att säga hur mycket. Sedan kommer kostnaderna för djuren och deras skötsel till brukar bli ungefär 90 000/år. Men det är ju helt beroende på hur många och vilka djur man har. Vi har hästar, kor och får.
Så att ge ett svar på vad det kostar att ha egen gård är nästan omöjligt. Det får man se från fall till fall.

Senast ändrad:

Jättesvårt att säga och ska jag vara helt ärlig så har jag inte räknat efter på våran gård. Man ser ju vad lån och så kostar (tyvärr oundvikligt...) men det tillkommer ju en hel del i underhåll. Även om det är i bra skick så blir man liksom aldrig klar? det är alltid något som ska fixas... Fast sen beror det ju på vilken standard man vill hålla på gården. Hur petig man är och så. Visst underhåll kan man ju välja när man vill satsa på det och planera inköp och dyl. Allt måste ju inte ske med en gång.
Fast det är inte billigt att hålla häst inackorderad heller!
Jag har eget stall och vill inte ha inackorderingar. Jag kan säga att det blev lugnare och mindre jobb sedan jag beslutade att inte ha inackorderingar. Vad jag vill säga med det är att det inte ALLTID innebär mindre jobb för att man hyr in hästar.
Kan inte hjälpa dig med siffror då det är så olika, men lycka till!

Jo, du har säkert rätt i att det är billigare att bo på egen gård än att bo i lägenhet med hästen uppstallad någon annanstans. Vad kul att ni är i sådana planer att ni är på gång med köp!

Skulle du tro att det lönar sig att köpa en dyrare gård (alltså inte lyx, utan bara i bättre skick) som inte behöver rustas, än en som behöver mer underhåll från början?

Låter som mycket pengar till underhåll :crazy:

Vad är det för kostnader som tillkommer mer om man har häst inackorderad än inte? Förutom att det går åt mer bete och allmänt mer slitage. Kan det inte jämna ut sig i arbetsbörda, om man fördelar den på ett vettigt sätt?

Jo tack, det känns väldigt spännande. Vi ska och titta lite ordentligare på gården jag skrev om nu på onsdag...
Kanonläge, men 500 m till ridhus oxå :love: , men aningens DYRT tyvärr... vi får se hur det blir...
Och igår var och tittade på ett jätteläckert hus vid vattnet, kanonläge, men lite för ensligt och långt in till stan enligt mig... Och sen var det ett mindre stall med trägolv (tror inte det var godkända mått där) :eek: och det viktigaste tycker jag är ju nästan stallet :p

Det ÄR mycket pengar till underhåll på hus och gårdar. Hur mycket beror inte bara på skick utan hur händig du själv är och hur mycket du kan tänka dig att jobba. Att leja hjälp ökar ju som sagt prislappen markant det också.

Men å andra sidan, fritiden blir inte så kostsam. När andra roar sig skottar du snö, klipper gräs, beskär träd, rensar hängrännor, grusar gårdsplan eller vägen, stänglar hagar osv osv ;) Och gymkort kan man stryka omgående ... :rofl:

Sen finns massor av bonusar, som frihet och bestämmanderätt, att käka frukost i trädgården osv osv så visst har det sin tjusning.

Jag var nog otydlig. Det jag menade var att det är inte billigt att hålla sin egen häst inackorderad hos någon annan.
Nu kommer jag nog att låta gnällig, men det "kostar" att ha inackorderingar i det egna stallet också. Mer slitage, det går åt mer hagmaterial, bete, mark, el, mm.mm. + att det kan fresta på tålamodet ibland också.... Jag hyrde ut box billigt för att få lite avlastning själv, men fick mer jobb än avlastning. Jag trivs bäst med att ha stallet för mig själv, men det kan ju vara olika från person till person. Beror väl på vem som hyr in sig också. Ett tips är att även om ni känner varandra så skriv ett avtal om vad som ingår, hur mycket och hur arbetsbördan ska delas. Gör även upp om rutiner och så innan, så slipper ni tjaffs sen. Bara ett tips som kanske inte hörde till tråden. Lycka till!

Om det blir billigare i längden att köpa ett färdig renoverat beror mycket på hur mycket pengar man har från början. Just nu är räntorna låga och det är billigt att ha lån, men när räntorna stiger igen då är det billigare inte ha så mycket lånat. När vi köpte vår gård låg räntorna på det lån jag fick ta över på 17%. Känns väldigt skönt med dagen låga räntor, tycker att knappt behöver betala något.

Men gud vad kul att få göra verklighet av något sådant! :)

Jag håller med också, man vill ju ha ett fräscht stall med mycket utrymme. Inget som man behöver ägna mer tid åt än vad man orkar med.

Det är ju så mycket man vill ska stämma också :D . Läge, hus, stall, bete, areal, utsikt o.s.v.

Jag tror verkligen att du har rätt i det där med avtal. Det är nog jätteviktigt att vara tydlig och klar från början med att: på torsdagar SKA du ta fodringen, eller vad det nu gäller för något, och att det också finns på papper.

Sen förstår jag att det kan vara skönt att ha sina hästar för sig själv också, men jag tror inte att jag skulle kunna klara av allt arbete...

Så slutsatsen är att det alltid är bäst att låna så lite till gården som möjligt, eller att det är bra att låna lite "pö om pö" för renoveringar, eller att låna allt i klumpsumma vid köpet? :confused:

danilo skrev:
Så slutsatsen är att det alltid är bäst att låna så lite till gården som möjligt, eller att det är bra att låna lite "pö om pö" för renoveringar, eller att låna allt i klumpsumma vid köpet? :confused:
Nja det är lite från fall till fall igen. Är man händig och har bra egna inkomster är det nog mest förmånligt att köpa billigt, låna lite och reneovera själv efterhand som man har råd till det.
Har man tummen mitt i handen, köp ett "färdigt" ställe.

Lite lån är bra så länge man själv ska bo där. När lånemarknaden ser ut som gör just nu kan det vara lätt att låna för mycket. Det som man ska tänka på är framtiden, när marknaden svänger och räntorna stiger. Har man råd att bo kvar? Kan man sälja gården snabbt om det behövs? Skulle man av någon anledning då behöva sälja kan det vara lättare att ha bundna lån på fastigheten med fast ränta som köparen kan ta över än att en köpare själv måste ta nya lån till högre ränta.

Finns en hel del som har med ens egna förutsättningar at göra om ett köp av en gård ska vara bra eller inte.

danilo skrev:
Nja det är lite från fall till fall igen. Är man händig och har bra egna inkomster är det nog mest förmånligt att köpa billigt, låna lite och reneovera själv efterhand som man har råd till det.
Har man tummen mitt i handen, köp ett "färdigt" ställe.

Lite lån är bra så länge man själv ska bo där. När lånemarknaden ser ut som gör just nu kan det vara lätt att låna för mycket. Det som man ska tänka på är framtiden, när marknaden svänger och räntorna stiger. Har man råd att bo kvar? Kan man sälja gården snabbt om det behövs? Skulle man av någon anledning då behöva sälja kan det vara lättare att ha bundna lån på fastigheten med fast ränta som köparen kan ta över än att en köpare själv måste ta nya lån till högre ränta.

Finns en hel del som har med ens egna förutsättningar att göra om ett köp av en gård ska vara bra eller inte.

Har inte läst de svaren du har fått, men med tanke på att vi är inne på vår 2:a hästgård så borde jag ha lite erfarenhet i alla fall :)

Gård nr:1 köptes för 650 000:-, fanns befintlig lada o 3 ha mark.
6 år senare hade vi lagt ner så mycket pengar, blod, svett o tårar så vi hade fått nog :( Detta var en gård från 1700 talet med massor med olika byggnader där det var så otroligt mycket underhåll hela tiden att man inte fick göra annat....
Efter dessa 6 åren hade vi byggt stall för 8 hästar, en mycket bra paddock och stängslat oändligt antal med ha hagar. De första åren tog vi även eget hö som vi sålde till de inhyrda + hyrde in extra hästar på sommaren för vi arrenderade massor av mark oxå.
I grund o botten skulle vi ju levt väldigt billigt med tanke på att vi gav så lite för gården, men pengarna rullar otroligt mycket på allt underhåll mm som behövdes. Vi hade även 5-6 inhyrda pållar.

"Gård nr:2" var egentligen ett vanligt hus byggt på 80-talet.
Var trött på allt gammalt där det krävdes så mycket underhåll så vi byggde här ett stall för 3 hästar + att vi fick arrendera mark intill.
I dagsläget kostar mina hästar i "kallhyra" 5-6000:- per månad. Mycket pga att jag får betala rätt så mycket för mina hagar och även har fått så in o fixa staket o så själv.

Men min slutsats av detta är att det absolut billigaste och enklaste är faktiskt att hyra in sig i ett stall.

Men visst går det inte att sätta pris på känslan av att titta ut genom köksfönstret o se sina underbara pållar beta bland maskrosorna :love:

Senast ändrad:

Tack för svaret! Kul att se att du haft två olika gårdar, och hur det var med de båda.

Innan ni köpte den första gården, var ni beredda på arbetet och kände att det var något ni ville ägna er åt, eller kom det som en överraskning? Gjorde ni en grovrenovering från början och fick fortsätta med det år efter år, eller fixade ni lite för varje år? Vad tror du är bäst?

När vi köpte första gården så var vi nog beredda på jobbet - men det blev kanske lite för intensivt. Vi jobbar bägge heltid (och mer där till) och att då lägga bla ett par timmar i stallet på att klä på andras hästar täcken mm o släppa ut o fodra o bära vatten är faktiskt rätt så tufft. Tyvärr inget jag kan rekommendera ifall man jobbar så mycket som vi gjorde. Tanken var ju att de inhyrda kusarna skulle finansiera mina. Visst hjälpte de pengarna till mycket men inte så mycket som allt underhåll och byggande kostade.
Vi började med stallet första sommaren (trots att vi hade 2 boxar i den gamla ko-delen så envisades jag med att det var föör lågt i tak ;) , vilket jag insåg i efterhand att det inte alls var ...fniss...)
Sen året därpå var det paddocken som tog nästan 1,5 år att få klar.
Vi arrenderade ca 10 ha utöver vår egen mark. För att ta eget hö o ha ytterligare några hästar inhyrda på sommaren. Allt stängslingsjobb med alla dessa före**nade taggtrådar överallt!!!! Vilket arbete!!!
Vi bodde bara någon km från havet där vi även hade egen brygga, men hur många gånger tog vi oss tiden att åka ut på havet under dessa åren? Inte många kan jag säga!

Kan tillägga att huset var helroneverat när vi flyttade in, vi byggde bara till en altan och en veranda o bytte lite panel o fönster. Inga stora grejer.

Hur du än gör så ha inte sån prestationsångest som vi hade hela tiden. Man måste faktiskt leva oxå, inte bara arbeta! :banana:

Senast ändrad:

Vi har haft vårt ställe i snart ett år nu.

Det är helt underbart men har kostat mycket mer pengar än vad vi trodde.Huset var i toppskick så det har inte kostat något,men stall fanns inte så vi har renoverat en lada och där har inget stämt med de beräkningar som gjorts även om de är gjorda av yrkesfolk och med marginal.Vi lånade allt till huset så då tänkte vi att vi sparar till stallbygget gårdsplan etc....Vilket har varit kännbart och är det fortfarande.Gårdsplanen blev 80 000 kr dyrare än vi trodde för det massor att köra bort och enorma mängder grus som behövdes för att den inte ska bli kletig på hösten.Ladan får ny panel när jag jobbat i Norge nästa sommar för loftet blev svindyrt för några bärande balkar skulle behöva bytas. Osv hela tiden....
Hagarna har också blivit dyrare än vi trodde att fixa till.Med mina amatör ögon såg trädgården underbar ut, men en vännina som är proffs på detta fick fria händer och det kostade ca 25000, en sån grej hade jag inte ens tänkt på.....men visst nu ÄR den lättskött.Snöslunga hade jag ju inte tänkt mig men det insåg vi ju var ett måste och inte den minsta heller.....

Vårt ställe kostade 1,2 och vi har själva lagt 350 000 kr hittills.Sparkapital och extra jobb....Nu är vi så panka så jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta :eek: Det är klart man skulle kunna låna mer men det vill jag inte.Vill egentligen inte ha lån alls. Med lån och drift sätter vi in 10 000 på ett konto i månaden...det har alltid funnits pengar hittills. :D
Men det kommer inte att bli så klart som trodde så snabbt.Ridbana tex lånar jag av grannen :angel:

Vi har en inackordering. Det ger inget plus alls ekonomiskt,jag förstår inte ens hur de som har platser för tusen spänn får det att gå runt.
Jag vill också göra jobbet själv,orkar inte annars.Vill ha allt på mitt sätt.Vinsten är att det finns en häst till eftersom jag inte har så många och hagarna är lite spridda.

Det man måste räkna in är också att iallafall för oss har hela budgeten ändrats.När vi bodde i lägenheten mitt i stan köpte jag kläder för ca 5000 till mig och sonen.Nu får nog han för 500 i månaden och jag för 50 :banana:
Vi pratade innan att ordna hästvakt och resa ändå osv men det har vi varken lust eller råd med.

Detta är det roligaste jag gjort och smartaste tror jag,det är jättekul är det nåt råd jag vill skicka med så är det att dubbla eller 3dubbla alla beräkningar först.

// Åsa

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 530
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka