Kortlivad lycka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kortlivad lycka

Det är helt normalt att kastas mellan känslorna som du gör ! Allt annat vore väl onormalt.

Att du känner som du gör inför brölloppen är väl också helt naturligt, det är ju skitjobbigt att alla andra lyckas hur enkelt som helt när ni kämpar det är ungefär som att se alla nyförälskade när man själv har blivit dumpad .....

Jag kan bara skicka en cyberkram och lova att hålla alla tillgängliga tummar att det blir en bebis så småningom.
 
Sv: Kortlivad lycka

Sunshine skrev:
(((((tack))))))

Är det normalt att kastas mellan känslor såhär som jag gör? Jag kan gå från djup sorg och en massa tårar till ilska över hela situationen till riktigt elak avundsjuka mot dem som blir gravida bara sådär (och får behålla sina barn) till förhoppning att vi har ju äntligen lyckats så det kanske kan bli plus någon gång i framtiden


Det är heeelt normalt!
Jag var likadan efter vårt missfall för ett år sedan.
Ena stunden var jag så ledsen att det kändes som hjärtat höll på att ramla ur kroppen på mig...
En liten stund senare kunde jag blänga på någon höggravid stackare och konstatera att "HON, skulle HON bli en bättre mamma än MIG"???
Efter ett tag (ett ganska långt tag i mitt fall :confused: ) släpper "de arga känslorna" och man kan le åt och gratulera gravida vänner och bekanta och samtidigt mena det man säger.

Jag kunde le och gratulera direkt efter missfallet också, men jag menade inte ett ord av vad jag sa.

Jag är sällan elak eller missunsam mot "mina medmänniskor" i vanliga fall, och skäms lite när jag ser tillbaka på det.
Speciellt som jag vet att det inte handlar om vem som kommer bli en bra mamma och inte...
Men det är kanske en naturlig reaktion, dock är det kanske inte den bästa reaktionen... att gå och blänga på andra oskyldiga stackare :crazy:

Verkligen verkligen tråkigt med erat missfall!!
Prata med läkaren om när det är lämpligt att börja igen (har glömt om du har skrivit om ni har gjort det redan), och ta nya tag så fort ni orkar med det mentalt.

Massor av trösttankar till er från mig!!
 
Sv: Kortlivad lycka

För mig kändes det allra värst de dagar mellan det att jag befarade mf och att det var helt konstaterat. Så det är inte konstigt alls att du känner som du gör. Dessutom är kroppen påverkad av hormoner - det går över men sorgen kommer förmodligen alltid finnas kvar på ett hörn.

För mig försvann dock den mesta sorgen när jag blev gravid igen.
 
Sv: Kortlivad lycka

Sunshine skrev:
(((((tack))))))

Är det normalt att kastas mellan känslor såhär som jag gör?
....

Jag vet inte hur jag ska orka le och vara glad men vi MÅSTE gå, det är makens bäste vän som dessutom var Toastmaster på vårt bröllop...Hur tar man sig igenom det?

Ja det är normalt. Om inte annat gör hormonerna sitt til för att få dig nästan vansinnig. Det är också normalt.

Förlåt dig själv!!!

Och, hur man tar sig igenom. Överväg att faktiskt berätta vad ni varit med om. Då behöver du inte vara "normal". Du sviker ju inte dina vänner för att du får ett missfall. Deras lycka handlar ju om andra saker. Det är tillåtet att vara ledsen emellanåt på bröllop också. När det är tillåtet att sörja för egen del, är det lättare att faktiskt kunna glädjas åt andra.
 
Sv: Kortlivad lycka

Men de vet redan om våra problem. Och trots det så häver de ur sig alla möjliga kommentarer som t.ex. "jag kan verkligen rekommendera att bli förälder, det är heeelt underbart" och "ja vi är ju superfertila, haha" och "åh livet är inte värt att leva utan barn, vad i hela friden ska ni göra när ni blir gamla?".

Kommentarer som sårar och vrider om kniven när man VILL bli förälder men inte KAN...
 
Sv: Kortlivad lycka

Sunshine skrev:
Men de vet redan om våra problem. Och trots det så häver de ur sig alla möjliga kommentarer som t.ex. "jag kan verkligen rekommendera att bli förälder, det är heeelt underbart" och "ja vi är ju superfertila, haha" och "åh livet är inte värt att leva utan barn, vad i hela friden ska ni göra när ni blir gamla?".

Kommentarer som sårar och vrider om kniven när man VILL bli förälder men inte KAN...

Men vilka tanklösa kommentarer då de vet om era problem :mad: :mad: :mad: . För jag hoppas verkligen att det bara är tanklöshet och inte elakhet.

Håller tummarna för dig och kommande bebis!
 
Sv: Kortlivad lycka

Usch - Vilka ruttna kommentarer. Jag hade nog sett rött och betett mig illa ....

Lite spydigt kanske, men jag hade nog dragit till med något i stil med - Varför säger ni såna kommentarer när ni VET att vi inte kan få barn och vill inget hllre än att få barn ? Vad får ni ut av det ? Och vad skall det tillföra oss ?
 
Sv: Kortlivad lycka

Usch, jag lider verkligen med dig:cry: . Har själv haft ett missfall och både före och efter det haft svårt att bli gravid. Jag tror inte att folk som fått barn på räls förstår hur jobbigt det kan vara. Klämkäcka kommentarer som " det är bara att slappna av och tänka på något annat så blir du gravid ska du se" och " det var lika bra att det blev missfall, det var ju ändå något fel på fostret" hjälper inte ett dugg utan spär tvärtom på den sorg man känner. Dina vänner verkar inte vara några riktiga vänner som vräker ut sig såna saker. När man längtat länge efter barn och kämpat är ett missfall fruktansvärt, fruktansvärt jobbigt och man är jätteledsen vilket omgivningen inte förstår. Jag fick kämpa för att bli sjukskriven en vecka efter mitt missfall, de tyckte jag kunde gå och jobba dagen efter min skrapning, när jag inte kunde stå på benen för jag bara grät, grät, grät...
Kram, jag vet hur det känns...:cry: :cry: :cry:
 
Sv: Kortlivad lycka

Men VET de att ni gjort IVF och fått missfall?

Och ändå säger sånt?

Då skulle jag uppriktigt sagt skita i både bröllop och framtida umgänge, vad ska ni med såna "vänner" till ???

Eller är de bara tanklösa och glömmer vem de pratar med???
 
Sv: Kortlivad lycka

Jag tror att de bara ar tanklosa. Men det gor ju inte mindre ont for det :cry:

Nu har jag varit hos doktorn igen och fatt konstaterat att ingenting har kommit ut sa skrapningen blir av redan pa fredag. Det var meningen att jag skulle aka hem till Sverige och halsa pa mamma men jag kommer inte kunna slappna av sa det ar lika bra att fa det har gjort nu.
Lakaren rekommenderade en helt ny ICSI behandling nar min mens kommit tillbaka for vi har bara 3 frysisar och risken ar for stor att ingen overlever. Nya tag...........
 
Sv: Kortlivad lycka

Hemskt tråkig att det inte lyckades:cry: *kram*

Jag kan av egen erfarenhet skriva på att folk häver ur sig klantigheter och rena oförskämdheter ständigt. Jag har hört många kommentarer i din klass från "s.k. vänner". Nej vi har inte kontakt längre.

Och ja, alla visste vad vi gick igenom.

Bjuder på de senaste som jag råkat ut för nyligen.

"Jaha, du adopterade för att slippa vara gravid?" Det sved rätt rejält. Också uttalat efter att jag hade pratat om att jag var ofrivilligt barnlös. Lyssnar folk inte alls?

"Ja, det är extremt viktigt att alla barn har syskon" sagt precis efter att jag hade förklarat hur gärna vi ville ha syskon och förklarat varför vi inte kunde få syskon.
 
Senast ändrad:
Sv: Kortlivad lycka

Lycka till i fortsättningen.
Skriv gärna här hur det går.

Det brukar hjälpa för mig att få skriva av sig och få respons från "likasinnade".

*kram*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 335
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 906
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 934
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp