kortisoninjection och fångrisk?

M

-moa-

Vet att det är fångrisk vid långtidsanvändning av kortison, men hur är det med enstaka injection (muskulär injection) ?

Ökar risken för fång då, och isånnafall hur mycket? (finns det några studier eller fakta kring detta att läsa?)

Och är det högre risk om det är injection på samma sätt, fast flera gånger men med mellanrum på ett par veckor? (typ 2-3 gånger max då med mellanrum)

Har googlat massa men inte hittat just om injection och enstaka tillfällen och skulle verkligen vilja veta!

Sv: kortisoninjection och fångrisk?

Ja risken ökar, hur mycket/litet är omöjligt att säga, det beror på häst osv. Men generellt sett är risken LÅG. Den finns, men den är LITEN. Sen om man råkar träffa den där olycksaliga lilla, lilla delen som får fång är ju omöjligt att veta innan. Im kortison är lite 'långtidsverkande', dvs det går inte ur kroppen lika fort som om du gav t ex tabletter, samtidigt är upptaget mer reglerat eller hur man ska säga.

Dock, för en IR-häst är risken högre, dock fortfarande liten.. Tyvärr. Just för det kan påverka IR-delen, och höja blodsockret.

Så, det finns en risk men den är liten. Hur stor/liten den är går inte säga i procent, heller inte om din häst kommer vara en av de få olycksaliga som drabbas. Utan du får väga den lilla risken mot fördelen med att (dvs anledningen till att) ge kortison.

Lillen behandlades med kortisontabletter i två veckor. Jag hade i princip panik, just för fång och IR. Nu var det inte ett alternativ att strunta i kortisonet och inga eg alternativ som var bättre heller, och min veterinär är väl insatt i hans IR, men som sagt, det var ont om val.

Han fick första tre dagarna hög dos tå ggr/dygn, och sedan fick han halva den dosen i om det var 7 eller 10 dagar. Det var med anledning av det, hans IR och behöva ge kortison, som han sattes på metformin när han gjorde btw. Iom att kortisonet kan förvärra IR, höja blodsockret. Metforminet hoppades vi (iom att det är blodsockersänkande) skulle radera ut det.

Det gick utmärkt, men jag drog en lättnadens suck när kuren var över, och hoppas jag slipper göra om det någonsin.

VR skrev såhär ang just risken btw:

Hi Alexandra
Yes, corticosteroid rarely causes laminitis, but if it does, it is via creating more insulin resistance.

Dvs, liten risk och sällan fång, men om man har otur är det genom att det försämrar insulinkänsligheten. Så en med redan nedsatt känslighet löper en högre risk än en med normal känslighet. Även om den i båda fallen är låg.

Ah tack för så bra svar!
Då var det ungefär som jag hoppades och trodde, inte superstor risk iallafall.
Pållen är halvblod, svårfödd och har visserligen gått upp bra i vikt nu sista månaden för vi bytt foder (40kg på 5 veckor) men absolut inte överviktig eller någon tidigare fång problematik. Dock kan dom ju få ändå såklart men i det här fallet är det en bakteriell hosta som inte vill ge sig, som nu även störs av dammig miljö.

Hästen är behandlad med pencillin injection i nov. och sedan slemlösande (efter ATG och massa prover på slemmet etc.) och nu flyttas han till spånstall den 1:a februari men vet. kände att då är det läge att gå på det rejält så det kanske kan förhindras att bli mer permanent, om i har tur (har varit sedan i våras)
Det är ju bara en injection som var idag, ihop med 10dagar hippotrim (ifall det finns bakterier kvar så dom inte växer) och sedan kanske en till precis innan flytten om det inte är borta helt.

Känns som ok risk att ta då faktiskt.
Tack för bra svar! Nu kan jag slappna av lite mer iallafall :)

borde ju vara extremt minimal risk då :-) om det behövs mer efter injektionen kan det kanske räcka med inhalation. Då är risken ännu lägre om du är orolig :-)

KL

Jag puttar upp den här tråden lite!

Min häst har just blivit sprutad med kortison i kronleden (pga ringkota). Nu är jag supernojig för att släppa ut honom på betet igen när sjukhagsdagarna är över:crazy:

Han är ett kallblod, som visserligen inte har jättelätt för att lägga på sig och inte brukar bli köttbullsrund, men han har ju gått upp åtskilliga kilon bara på den här knappa veckan som han gått på betet:crazy:

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen, bara få lite input kanske? Hur skulle ni gjort om det var er häst (svårt att säga såklart när man inte sett hästen och så, men ändå)

Min kallblodstravare fick fång efter kortisoninjektion i led. Möjligtvis spädde betet på, för då var jag inte klar över risken utan han gick på bete ganska direkt efteråt. Så det kan nog vara smart att inte låta honom beta under en tid. Sen säger alla att det är mycket liten risk, men min är ändå ett bevis på
att det kan hända.

Min häst fick kortisonspruta i ryggen igår och ska enligt veterinär hållas borta från gräset under minst en vecka. Han är överviktig (efter konvalescens) och "gammal" vilket ökade risken ytterligare, så han får stå i grushage ett tag. Känns dumt att chansa tycker jag.

Usch vad tråkigt:(!
Hur gick det med fången, klarade din häst sig?

Jo, veterinären sa att det är 'mycket ovanligt' att det händer, men min stallägare som var med på kliniken igår och hörde vad veterinären sa, vet minst en häst som fått fång efter kortisoninjektion, så hennes kommentar var att ' ovanligt är det ändå inte.'

Ja, det känns ganska onödigt att chansa! Fång är ju verkligen ingenting man vill ha på halsen:crazy: (vi har väl nog med problem ändå med våra hästar;))

Får din häst inte stå på något gräs alls alltså? När en vecka har gått, vad ska han få stå på för underlag då?

Vi har en riktigt nerbetad vinterhage (de senaste dagarna har stallets två största matvrak gått där, så nu finns det nog knappt något gräs kvar alls:angel:) som jag kanske skulle kunna ha honom i.

Jag vill väl egentligen inte ens ha honom på bete i år, eftersom jag inte vill att han ska bli överviktig, då jag är rädd att det påfrestar ännu mer på leden med pålagringarna. Nu vet jag ju inte ens om jag någonsin kommer kunna sätta igång honom heller, och isåfall blir det ju lite bökigt att slimma ner honom sen efter betet..
Grejen är bara att jag känner mig "skyldig" att släppa honom på betet igen, för han är det enda sällskapet till en beteshäst som kom förra veckan. Den hästen blev ju nu helt enkelt tvungen att gå ute själv när min häst hux flux fick boxvila. Han har dock sällskap av unghästarna som också är här på bete, de går i hagarna bredvid varandra, så ett par dagar ska han nog klara sig.

Jag står inackoderad och det är ingen av de andra i stallet som kan/vill ha sina hästar på bete, så därför känner jag att jag liksom måste släppa ut min igen. Men hjälp vad jag ska ångra mig om han skulle få fång:crazy: Jag skulle aldrig förlåta mig själv, nu när jag är medveten om risken också.
Jag vet inte, jag ska nog kanske prata med stallägaren och se om vi kan lösa det på något vis. Vi har redan en fånghäst i stallet och det räcker mer än väl:crazy:

Usch vad tråkigt:(!
Hur gick det med fången, klarade din häst sig?

Jo, veterinären sa att det är 'mycket ovanligt' att det händer, men min stallägare som var med på kliniken igår och hörde vad veterinären sa, vet minst en häst som fått fång efter kortisoninjektion, så hennes kommentar var att ' ovanligt är det ändå inte.'

Fast det måste ställas i relation till antalet sprutade. Hur många hästar som sprutas i led/er med kortison varje dag/vecka/månad/år - och hur många får fång pga det? Slutsumman blir en mikroskopiskt liten del (ibland är det svårt säga om det var sprutan eller ej med).

Sen, för den häst och hästägare som drabbas är det givetvis en katastrof, men det är och förblir en minimal risk som är nere på promillenivå. Även om man vet/har/känner en häst som reagerat.

Jag är inte oroad för spruta i led (och jag har en fd fångis med IR, dvs 'värsta patienten') att spruta med kortison, eller inhalationskortison. Men all 'allmänkortison', alltså spruta i blodet eller muskler eller ge tabletter.

Men, vill man minska den lilla risken ÄNNU mer ska man hålla hästen ifrån gräs och socker osv tills effekten av kortisonet gått ur.

Jo, det är såklart sant, hästar får ju kortison i alla former varje dag, så vore det så så skulle vi väl bada i fånghästar (vilket det iofs känns lite som vi gör ändå, oavsett kortison eller ej)

Hm, jag vet inte. Jag får fundera på saken. Han ska ju stå i sjukhage ett par dagar till, så tills dess får jag väl ha tagit ett beslut. Spelar det någon roll (för fångriskens skull alltså) vilken mängd med gräs som hästen får i sig? Släpper jag inte ut honom på betet igen så hade jag som sagt tänkt släppa honom i en nerbetad vinterhage, men där finns ju fortfarande gräs. Eller är det gräs som gräs liksom?

Hur lång tid sitter kortisonet i efter en ledinjektion?

Jag skulle inte offra min häst för att en annan häst skall få sällskap på bete. Jag skulle sätta min hästs liv före någon annan hästs behov av sällskap.

Karenstiden är ju 28 dygn, men jag vet inte när man kan anse det 'säkert'? Inte ens mina vet är oroliga över ledinjektion så har inte forskat i det.

Det kortison gör är förvärra en ev IR/sänka insulinkänsligheten. Sen är frågan om det kan utlösa fång via annan mekanism med. Men för mig som har IR-häst så är ju att förvärra det/sänka insulinkänsligheten ännu mer en rejäl riskfaktor (vid allmänbeh). Och då gäller det ju att på alla sätt minska det som kan påverka glukos och insulin så det peakar. Dvs socker och stärkelse och 'ojämna mål'.

Och där går ju ALLT gräs bort i så fall - även om mängden mest troligt spelar roll - men jag vet ju inte var gränsen går liksom. Och ur IR-perspektiv är kort/nedbetat mycket sämre pga mer stressat och mer socker/fruktan = mycket större fångrisk för en IRhäst även helt utan kortison.

Även för en ickeIR så kort nedbetat = mer stressat = mer socker = högre blodglukos. MEN, det tvistas om huruvida fruktan ger blodsockerrespons alls hos icke-IR individer. Och de måste äta i sig enorma mängder (omöjliga i princip) för att komma upp i fruktanmängder som gett fång i försök. Likförbenat får hästar fång av gräs..

Så...som vanligt när det handlar om fång så 'går det inte att svara på, man vet inte riktigt' :devil: och 'som vanligt' när det gäller fång så att hålla borta från gräs och kraftfoder helt är det absolut säkraste.

Men som sagt, inte djupdykt i det då JAG (ta i trä, peppar peppar och hela kittet) inte för en sekund oroar mig för kortison lokalt i led - även fast jag är nojig som fan annars och fick magsår när han fick kortisontabletter..

Får din häst inte stå på något gräs alls alltså? När en vecka har gått, vad ska han få stå på för underlag då?

Min veterinär tyckte det räckte med en vecka utan gräs, så han kommer att flytta tillbaka till beteshagen när veckan har gått. Vi har inget kraftigt gräs utan
rätt nerbetat och det börjar dessutom bli torrt, så jag känner mig inte jätteorolig.

Det kortison gör är förvärra en ev IR/sänka insulinkänsligheten. Sen är frågan om det kan utlösa fång via annan mekanism med. Men för mig som har IR-häst så är ju att förvärra det/sänka insulinkänsligheten ännu mer en rejäl riskfaktor (vid allmänbeh).

Men som sagt, inte djupdykt i det då JAG (ta i trä, peppar peppar och hela kittet) inte för en sekund oroar mig för kortison lokalt i led - även fast jag är nojig som fan annars och fick magsår när han fick kortisontabletter..

Alexandra har säkerligen större erfarenhet av detta än vad jag har. Jag vill bara tillägga att risken för laminitis/fång p.g.a. en kortisoninjektion är förmodligen väldigt olika för olika hästar.

Den största risken finns hos hästar med Cushings Syndrom och IR eftersom CS skadar neuroner som producerar signalsubstansen dopamin. En av konsekvenserna av detta är en överproduktion av ACTH vilket i sin tur stimulerar utsöndring av kortisol (kroppens egna kortison). CS-hästar har därför redan höga nivåer av kortisol. Kortisol och syntetiska kortikosteroider kan förorsaka IR eller förvärra IR hos IR-hästar genom att glukostransportören GLUT4 blockeras. Höga nivåer av kortisol hos CS-hästar är orsaken till att dessa så småningom även blir IR.

IR-hästar som inte har CS har normala kotisolvärden och risken för laminitis/fång p.g.a. en kortisoninjektion är rimligtvis mycket lägre.

Undrar nyfiket om Du kan ge källa till att det är dopaminproduktionen som blir störd först.

Jo, det är såklart sant, hästar får ju kortison i alla former varje dag,
???
Vad menar du med det här? Håller du på att ge dina hästar kortison varje dag, eller menar du som ett generellt uttalande?

Kan se exemplet från moa (tror jag) med kortisoninjektion mot hosta som ren försöksverksamhet.
Använder själv kortisonlösning kutant till en av mina, mot ett etablerat eksem för att dämpa reaktionen. Det funkar och mankammen är nästan Ok igen men svansroten behöver behandlas lite till. Självklart har hästen täcke som grundbehandling.

OT men jag spann igång på din kommentar om kortison varje dag.

Förresten har alla hästar ganska gott om kortisol i kroppen, vilket kemiskt är ett mycket likartat ämne. Högst är halten på efternatten (förresten, kan det vara därför som man varnar om morgongräs vid fångtendens/IR? Man kanske är helt ute och cyklar; det kanske inte är gräset som är värst utan känsligheten som är högst???)

Det var som jag tolkade det ett svar på mitt inlägg ang att även om en tränare känner en häst som..., så med tanke på att det behandlas hästar med kortison varenda dag så är ändå risken minimal. Dvs ett mycket stort antal hästar behandlas med kortison och ett mycket litet antal får fång.

Men inte 'många hästar får kortison dag ut och dag in', utan 'många OLIKA hästar får av en eller annan anledning kortison idag, imorgon får många OLIKA hästar kortison etc'. Är ju bara fundera på hur många hästar som en normal vecka på klinik X sprutas i led/er med kortison t ex. Dvs totalantalet kortisondoser som ges per dag, inte hur många doser en häst får dag efter dag =)

Alexandra har säkerligen större erfarenhet av detta än vad jag har. Jag vill bara tillägga att risken för laminitis/fång p.g.a. en kortisoninjektion är förmodligen väldigt olika för olika hästar.
---

IR-hästar som inte har CS har normala kotisolvärden och risken för laminitis/fång p.g.a. en kortisoninjektion är rimligtvis mycket lägre.

Ingen koll alls på Cushingshästar så där kan du säkerligen mer. Jag har bara intresserat mig för det på IR-hästar, och där är ju stora risken just ökad IR/sänkt insulinkänslighet och förhöjd blodglukos (som i sig ger höjt insulin)

Vårt halvblod sprutades med cortison för 2 månader sedan och det skulle vara minimal risk att han skulle få fång. Han fick fång stod inne i 14 dagar. Av med skor och nu går han på bete. Vi får se vad tiden utvisar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 225
Senast: Yrsel
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 714
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 674
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10