M

mia_xl

Detta kanske är en riktigt korkad fråga, eller en smart än... Jag har tänkt länge o väl på min gamla Issi Balder (o lilla Spuni) ... En bland de vackraste hästar på denna jord (enligt mig själv). Tyvärr finns varken han eller Spuni kvar här i trakten utan bor långt upp i norr hos ngn hästtränare. :cry: Med det var ju inte riktigt det som var frågan var utan: Hur kommer det sig att så många issisar har så kort pannlugg fm, men oxå man? "min" Balder hade lång o fin kastanjebrun man o palllugg, medans Spuni var ett litet ruffsigt troll. ;)
Klart, alla kan ju inte se likadana ju tänker jag. Men, är det inte lite mer vanligt att de e "ruffsiga" o korthåriga issisar än dem med lång och härlig man?

Som sagt, en korkad fråga, men jag har tänkt på den ett tag nu, och inte fått fram ngt svar :confused: Är det kanske ngn som vet svaret? Skall en issis ha kort o ruffsig man o pannlugg? eller? :D

Sv: Kort man?

Det finns inget bra svar på det, därför att hårsvallet är som på alla andra individer olika. Detsamma gäller färger på islandshästen, inget är olagligt eller tokigt om du förstår.

Däremot vill man se hingstar med lååång pannlugg och man, här duger inte riktigt dessa dagobert-mackor till pannluggar eller den där varianten av taskig permanent. :angel:

Det finaste är ju när dom har lång man o lugg.. :D

Funderade på våra 10 hästar i stallet, och nästan alla av dom har lång man, däremot olika tagel kvalitet.

Min Vala har halv grov, tjock och fluffig (eller vad jag ska kalla det) man som är lång och fin och min Glampi har lika lång och fin man men grövre och inte lika mycket tagel.
Båda har lång pannlugg. :love:

Så det är nog väldigt olika från häst till häst.

Måste säga att man är så fint, speciellt när den får fina slingor från sommar solen. :)

Även vinterpälsen kan ju skifta en hel del. Min förra hade bara luddig päls helt utan långa täckhår, trots att han var ute i -20º på vintrarna. De flesta får ju decimeterlång päls i den kylan. Men det räckte väl för honom, liksom för hans förfäder.
När man förde in hästar till Island för tusen år sedan kom det även en del hästar med mer sydländskt påbrå, och det har lämnat olika spår i temperament och exteriör. Kanske även den skiftande hårväxten kan vara en följd av den blandning islandshästen egentligen är. Min gissning.

Har säkert något med det att göra.
Vi har ett sto som knappt får någon vinter päls alls, medans mitt sto börjar sätta sin vinterpäls i 1-2 veckan av juli sen börjar hon fälla den i januari. Och hon får mycket tjock päls men dock inte mer än ca 6 cm lång. Går ute i ur och skur.

Det är ju just detta som jag finner mest facinerande med islandshästar, deras många olika sätt att vara och se ut på trots att dom är av samma ras.
Det finns inte en som är likadan.

Älskar dessa små underbara hästar. :love:

Jag har också mycket varierande erfarenheter av man- och svans samt av pälskvalitét. Jag har hästar som i pälsen är som det lenaste och mjukaste fullblod och vinterpälsen är också av fullblodskvalitét, kort-kort och väldigt mjuk. Jag har de som har lång, sträv vinterpäls med några extralånga upptill dm-långa strån i pälsen och alla de varianter däremellan. Det verkar dock inte som om man-och svansbehåring behöver följa varandra. Jag har allt från kort permanentlugg och dito man, fin lång mjuk man och lugg men inte så tjock till tjock lång man och lugg och det kan förekomma på både kortpälsade och långpälsade i alla kombinationer. Dessutom har jag ett silversvart sto som då hon föddes och hela föltiden, både på kroppen och i man och svans, var ordentligt lockig som en american curly. Numera har hon en mycket mjuk, kort men tät päls och medellång, mjuk inte så tjock man, lockig pannlugg och tjock lång svans! Tala om salig blandning! Men snygg är hon och hon lyssnar till namnet Heba=vacker

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Underbart att höra om denna blandning av hår kvalitet. :)
Dom är som jag sagt underbar med sin mångfald av färger, man längder, tagel kvaliteter och päls längder.

Det jag upptäckte när jag började med dessa underbara personligheter var att fuxar kan vara vackra, att alla fuxar absolut inte såg likadana ut.
Tyckte under min tid som storhäst ryttar att fuxar var bland det fulaste som fanns och att alla såg likadana ut. ( Jag ber om ursäkt till alla storhäst ägare som läser detta, men så tycker jag.)

Nu tycker jag att fuxar är underbara.
Vi har tre stycken som inte liknar varandra det minsta i färg dom har så olika underbar nyanser av fux färg. :D

jo som någon skrev så finns det ju två olika slags islandshästar, en av dom härstammar från norska fjordningar och lite grövre hästar(de isisarna har rakt eller konvex nosrygg) sen är det den andra varianten som härstammar från lite mer det arabiska fullblodet och den ädlare rasen de har ofta konkav nosrygg.
så jag antar att de hästar med tunnare och kanske glansigare lenare man, lugg och päls kommer från araberna. och de andre har mer grövre päls.
vad har era hästar? och vad härstammar de ifrån?

Krävs nog en DNA analys för att se vem dom härstammar ifrån. Min pålle har stort huvud med kaninpäls så han är en mix av båda!

När jag skulle köpa min första islandshäst åkte vi till en större gård o kunde titta på många olika hästar. En vän följde med, hon har långt lockigt RÖTT hår och hon matchades så väl av en häst där som hade exakt samma röda färg, lockigt, ganska kort pannlugg.

De hade passat så bra ihop, den röda hästen och min rödhåriga vän!! :d

Det e det som e så gulligt med islandshästar! Ingen är den andra lik! :p

Gullan86 skrev:
jo som någon skrev så finns det ju två olika slags islandshästar, en av dom härstammar från norska fjordningar och lite grövre hästar(de isisarna har rakt eller konvex nosrygg) sen är det den andra varianten som härstammar från lite mer det arabiska fullblodet och den ädlare rasen de har ofta konkav nosrygg.
så jag antar att de hästar med tunnare och kanske glansigare lenare man, lugg och päls kommer från araberna. och de andre har mer grövre päls.
vad har era hästar? och vad härstammar de ifrån?

Vadå 2 typer! Det räcker inte på långa vägar! Vikingarna tog med sig sina bästa hästar av skilda raser när de bosatte sig på Island. Där fanns allt från våra i norden då inhemska hästar (inte fjordingar för den rasen är inte så gammal som islandshästen) som nordlandshäst mm, raser från Europas kontinent, ännu sydligare raser, raser från brittiska öarna, raser från Östeuropa osv. Hästarna på den tiden var inte så stora som dagens hästar utan islandshästens storleksvariation representerar väl de storlekar på hästar som fanns då.

Flertalet av hästarna kom från i norden då vanliga "raser", så inslaget av kallblod/ponny dominerar men det finns även arab och andra ädla raser. Så det finns alla varianter och kombinationer av dessa hästblandnningar men naturen på Island samt människornas bruk av hästen, har sållat bort mindre härdiga, mindre välanpassade och icke-önskvärda varianter.

På Island var styrka, uthållighet, lätthanterlighet, bekväm gång, härdighet, lättföddhet och modighet, viktigaste egenskaperna hos en bra ridhäst. Det var mindre intressant hur hästen såg ut eller hur stor den var, bara den var stark, lättriden, klok och säker på att ta sig fram överallt. En ras som präglats av sådan kriterier i urvalet, blir inte enhetlig i utseende. Dessutom har olika delar av Island och tom olika gårdar prioriterat egenskaperna olika.

När man tänker på hur islandshästen utvecklats historiskt, blir man rädd när vi börjar tillämpa våra "halvblodsurval" och dito reglemente i avelsarbetet. Den ganska lilla, kompakta, urstarka och modiga hästen med lugnt och behagligt lynne, prioriteras bort för att istället avla högbenta, smäckra, eleganta, ganska heta tävlingshästar med extrema lyft. på några få generationer kan vi spoliera det arv vikingarna efterlämnat och det är mycket svårt nästan omöjligt att vända tillbaka när vi inser vårt misstag!

Anette

sambaengi skrev:
Vadå 2 typer! Det räcker inte på långa vägar! Vikingarna tog med sig sina bästa hästar av skilda raser när de bosatte sig på Island. Där fanns allt från våra i norden då inhemska hästar (inte fjordingar för den rasen är inte så gammal som islandshästen) som nordlandshäst mm, raser från Europas kontinent, ännu sydligare raser, raser från brittiska öarna, raser från Östeuropa osv. Hästarna på den tiden var inte så stora som dagens hästar utan islandshästens storleksvariation representerar väl de storlekar på hästar som fanns då.

Flertalet av hästarna kom från i norden då vanliga "raser", så inslaget av kallblod/ponny dominerar men det finns även arab och andra ädla raser. Så det finns alla varianter och kombinationer av dessa hästblandnningar men naturen på Island samt människornas bruk av hästen, har sållat bort mindre härdiga, mindre välanpassade och icke-önskvärda varianter.

På Island var styrka, uthållighet, lätthanterlighet, bekväm gång, härdighet, lättföddhet och modighet, viktigaste egenskaperna hos en bra ridhäst. Det var mindre intressant hur hästen såg ut eller hur stor den var, bara den var stark, lättriden, klok och säker på att ta sig fram överallt. En ras som präglats av sådan kriterier i urvalet, blir inte enhetlig i utseende. Dessutom har olika delar av Island och tom olika gårdar prioriterat egenskaperna olika.

När man tänker på hur islandshästen utvecklats historiskt, blir man rädd när vi börjar tillämpa våra "halvblodsurval" och dito reglemente i avelsarbetet. Den ganska lilla, kompakta, urstarka och modiga hästen med lugnt och behagligt lynne, prioriteras bort för att istället avla högbenta, smäckra, eleganta, ganska heta tävlingshästar med extrema lyft. på några få generationer kan vi spoliera det arv vikingarna efterlämnat och det är mycket svårt nästan omöjligt att vända tillbaka när vi inser vårt misstag!

Anette

:bow: :bow: :bow:

Som alltid kommer du med ett bra svar.

Tacka vet jag mina ganska grova lurviga små hästar som inte är av super tunn sportmodell med långa ben!!!
Som enligt mig ser ut som islandshästar ska göra. Även om min ena kanske är lite för grov just nu. :angel:

Jag tycker inte ens smäckra hbl eller fbl är så tunna som de islandshästar man vill avla fram nu :smirk:

Håller med dig. Tycker att hbl/fbl har rätt bra kropp även i dom tunnare modellerna medans jag sett en del sportmodells isisar som ser ut som om dom ska gå av i ryggen.
Kanske beror på att ryggraden syns så tydligt på dom.
Men fint är det inte iaf.

sambaengi skrev:
på några få generationer kan vi spoliera det arv vikingarna efterlämnat och det är mycket svårt nästan omöjligt att vända tillbaka när vi inser vårt misstag!

Anette

Jag tycker att det är viktigt att vi har krav på att härdigheten ska bibehållas i aveln. Kanske enklast genom att de hästar som behövt konstgjord hjälp under uppväxten pga ärftliga svagheter inte ska få användas i aveln? Tex inte lika lättnärd, krångliga fölnedkomster, lätt att få panik etc. Än så länge är det ytterst ovanligt hos vår ras, men det var det säkert hos alla andra raser också en gång i tiden, innan människan lade sej i, i missriktad välvilja eller för att rädda ett föl som hade "rätt" egenskaper för övrigt. Någon mer som håller med?

Men nu kom vi väl ifrån ämnet... :o

Jo jag håller helt med dig. Det pratas mycket om kvalitétsavel men innan vi pratar i den termen måste vi vara överens om vad som är kvalitét! Som det är nu är definitionen på kvalitét liktydigt med höga lyft, stor aktion och goda tävlingsegenskper samt lättbyggda eleganta hästar får toppoäng på exteriören! Jag måste säga att mitt kvalitétsbegrepp är helt annorlunda! Jag vill ha ett stabilt och godmodigt lynne, rejäl benstomme, en häst som musklar sig väl, har en naturlig lätthet för bärighet, är lättfödd, har starkt byggd kropp, har lätt för grundgångarterna och tölt, som INTE kräver profesionell inridning på grund av svårigheter med gångarter och hett temperament med jättemycket vilja utan kan ridas in av medelgod ryttare, viktbärande, framåt och uthållig töltmaskin men ändå lätt för en fin trav. En häst med medicinskt korrekt och stark exteriör men i övrigt anser jag att egenskaperna avgör om hästen har den korrekta exteriören för ridning! Om hästen har 4 rena och bra gångarter naturligt, bär sig lätt själv, är uthållig och bär mycket vikt utan att verka ansträngd, då kan den inte ha fel exteriör i min värld!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Vala skrev:
:bow: :bow: :bow:

Som alltid kommer du med ett bra svar.

Tacka vet jag mina ganska grova lurviga små hästar som inte är av super tunn sportmodell med långa ben!!!
Som enligt mig ser ut som islandshästar ska göra. Även om min ena kanske är lite för grov just nu. :angel:

:bow: :bow: :bow: Tack Vala! Tycker du har många bra inlägg själv! :bump:

Kram Anette

Aha...nu vet jag varför folk tycker att Vala inte bör visas... :angel:
Hon kommer ju ändå inte komma in i 1:a klass då är det inte lönt...

Hon är grov och lättfödd, har inga jätte stora lyft men har ändå fina gångarter.
Hon travar fint och har lätt för hållningen i alla gångarter.
Visst blir hon ibland passaktig men då är det bara att lägga henne i pass på träning en dag så går hon rent och fint igen.
Visst har hon lite vilja men som det är nu skulle jag våga slänga upp mamma som bara ridit några få gånger förr på henne.
Sen har hon då inte långa smala ben...man ser inte ryggraden och hon har färg... :D

/

Ann-Sofie

Ps. Tackar så mycket Sambaengi...ds

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 856
Senast: moli
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 970
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar