Korsningsavel (vbl+?)

Zuzzi

Trådstartare
Kan börja med att tillägga att det här är ingen korsning som kommer att ske i första taget utan jag är bara allmänt intresserad då jag är väldigt intresserad av ämnet och därav söker jag mig hit :)

Korsningsavel intresserar mig, RP är populära hos mig, men jag är ingen kunnig avelsmänniska IRL om man säger så utan jag har bara sett andras resultat.

Men nu är det så att jag har en dam, vbl travare, f.1996 som jag är intresserad av att höra vad som skulle passa just hennes modell.

  • Ras - för att få en trevlig sund avkomma
  • Gångartsmässigt - så det inte kommer ut en skuttburk (nog för att det finns risk för det ändå pga hennes ras)
  • Exteriört - vad skulle kunna stärka hennes svagheter?

Hon är 167,5 cm i manken och något lägre i korset. Travtränad i yngre år, kvalad som 5-åring men sedan ridhäst sedan dess, helt värdelös som travare :angel: Som ridhäst vet jag inte än hur hon är då hon sedan tidigare ägare är mycket stressad. Vid tömkörning har hon relativt lätt till helt ok samling (varit igång sedan december, försiktigt). Fyrtaktig skritt, bra taktmässig trav, inget inslag av pass i någon av dom gångarterna. Galoppen har jag inte alls jobbat något med men vet sedan tidigare när en kompis hade henne för 2 år sedan att det finns mycket att hämta därifrån. Lite markbunden och passaktig på den tiden men med trevlig bakbensaktivitet ändå. Då endast skogsgalopperad. Visar idag en snarlik galopp i hagen.

Vill gärna ha många svar, tycker det är jätteroligt ämne det här som sagt :bow: Och syftet med avkomman skulle väl isåfall vara en trevlig allroundhäst.

nyaste bilden jag har på exteriörn, står lite taskigt med alla fyra ben + att det lutar lite så baken blir lite väl hög än vad hon igentligen har (maj)
10297729.jpg


arbete för töm
gammal hemsk bild på exteriören 2 månader efter att jag köpte henne, men här ser man benställningen korrekt
trav i mars

maj
9942568.jpg

9942561.jpg
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Eftersosm trvaren i sig är ett samelsurium av raser liksom halvbloden, tänker jag så här..

Använd gärna ursprungsraser, dvs gamla raser.

Korsade själv en travmärr med arab och är väldigt nöjd med avkomman.
Dock i mitt fall hade jag haft märren sedan hon var fem,och även tagit renrasig föl på henne innan. Så jag hade lite på hand vad hon kunde tänkas lämna lynnesmässigt.

Hingsten i mitt fall kompleterade exteriöra avikelser. Hon, hans och tvärtom.

Även hingsten hade jag haft turen att ha följt ridmässigt i flera år, så jag hade lite på hand sas.

Varför jag valde en arab var för att ev korta ner ryggen något på avkomman, ridbarhet, storlek (min märr var ganska liten, ville inte att ungen skulle bli för stor för henne)samt temperament.

Det jag främst kan rekomendera i val av hingst är att de ska kompletera varnadra exteriör och inte för vass skalle om märren har lätt för att stressa upp sig.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Utgå från de tre fullblodsraserna så har du en bra grund att stå på.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Men hur blir överlag en vbl/arabkorsning gångartsmässigt? Första känslan jag får är katastrof eftersom jag aldrig har sett en arab med bra gångarter. MEN jag har ju iofs aldrig sett en sådan korsning själv :idea:
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Hej hej

Jag har själv en vbl/hbl korsning som blev en underbar individ.
Han var tänkt att vara promenad häst till min kära mor men han
blev lite för mycket häst för henne. Tråkigt att bara lulla runder.
Han är efter Simsalabim, kan verkligen rekomendera honom, lämnar
så fina fina föl (har två).
Jazz rör sig som ett halvblod och ser ut som ett oxå.
Han är 163 fast hans mamma bara var 152.
Han har en rund fin galopp och travar som vilken vanlig häst.
Han älskar och hoppar och tävlar en hel del 0.90 - 1.00.

Lycka till med framtida föl planer
Mvh Emeli



 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Araben jag betäckte med var dressyrinriktad.
Avkomans gångarter är faktiskt helt ok, med + för skritt och galopp.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

njea duger en "hagbild"?:idea:

 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Ser inte allt för tokig ut. Vad är det för pappa till den?
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag skulle att välja lägga en förvärvningssäker halvblodshingst på henne! Kolla in dom som är ELIT och/eller A premierade på www.asvh.se
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Behöver det ju inte vara, beror ju på vad hon ska ha avkomman till, men varför inte?
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Nej, jag bara undrade varför du rekomenderade just halvblodet till travare..
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag skulle försöka hitta en hingst med bra bakdel - jag vet inte - men hennes bakdel ser lite lustig ut på ngt vis, den ser inte riktigt ut att höra till den hästen ! Kanske att korset är väldigt kort, så en med långt kors skulle jag leta efter ! Annars tycker jag att modellen är trevlig och storlek har hon ju !

Sen beror ju hingstvalet som alltid på VAD man skall med fölungen till - så eftersom du egentligen bara är lite generell i frågeställningen är det ursvårt att ge några braiga tips.
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Jag kan svara :angel:

Vbl är lite som flb, de är avlade för att vara snabb, det de dock inte
är så bra på är olika sorter av samlingar.
Vbl är inte av så grovmodel ( så länge det inte är för mkt amrikanskt
i dem). Vilket gör att man inte behöver sätt en ädlare häst på för
att slippa risker att man får en stor klump.
Hbl ärver ner styrka och samling, och förbättra deras galopp.
Ser man på vbl styrka så har de en kraftig bak med mkt energi,
det man dock vill förbättra är att man vill ha energi mer uppåt och inte så mkt framåt.
Vi valde en hingst som lämna avkommor med en lite lugnare temp
då vbl ofta har mkt fighter i sig vilket de behöver på banan.
Men inte så roligt när man ska rida ut ett gäng i skogen (:devil: )

Vi blev mkt nöjda med vår häst, som har allt man kan begära.
Vacker luftig galopp, älskar att hoppa, lättlärd, lugn i all hantering.
Sen kan han ju vara busig, men det är ju alla hästar då och då.


Mvh Emeli
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Hejsan!

Jag har en kompis som har en 2-årig varmblodskorsning.
Hon har mamman som är varmblod och pappan är en icke godkänd hingst efter Cardento. Denna 2-åring är jättefin och visar inga tecken på att vara en endaste gnutta travare alls. Han har helt okej gångarter och ett jättebra temperament.

En annan kompis sysslar med distans och tävlar på SM, VM-nivå. Hon tycker mycket om korsningar mellan varmblod och arab. Det är något som distansryttare tycker mycket om, har jag hört.

Jag har även sett korsningar mellan varmblod och godkända halvblodshingstar, så som Cuper och Warsteiner, som varit jättefina.

Hade jag haft ett varmblod av din typ, som ser jättetrevlig ut hade jag nog satsat på en halvblodshingst av lite grövre typ, med bra gångarter, kanske en allroundhingst eller enbart dressyravlad?

Lycka till med en ev. framtida avel! Du har ett jättefint sto! :)
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Tack, men jag är faktiskt väl insatt i varmblodsavel och träning av dessa.
:D
 
Sv: Korsningsavel (vbl+?)

Hej!
Jag skulle satsa på en kortare rygg, varmblodet har ju oftast och ska ha lång rygg pga körningen men ska man ha den som ridhäst orkar oftast inte ryggen pga att den är för lång, jag skulle rekomendera lusitano, arab, ev halvblod men då ska det vara kort rygg. Varmblodet har ju ev svårt för samling så en häst med en naturlighet för samling är ju bra, lusitano , pre, pre kan dock vara lite längre i ryggen. det är vad jag rekomenderar extriört mässigt, men sen måste du ju fundera på vad du ska ha avkomman till.
L
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 610
Senast: HMQ
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 478
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp