korsning Travare/Arab

T

Tarja

Inom distansen börjar det bli populärt med denna korsning, skulle vara intressant att höra era åsikter både fördelar och nackdelar samt erfarenheter av sådana korsningar.

Ja det har jag oxå hört och förstått (att de är populära)! Och varför skulle man inte kunna fortsätta att avla fram denna korsning om det nu är det som ryttarna frågar efter? Jag har alltid varit av den åsikten att allt ska vara renavlat, men så tänker jag efter...MIN hund är blandras (parningen var noga planerad mellan 2 mkt bra och beprövade individer), genomtrevlig, utmärkt psyke, frisk, stark och klok. Hon fyller 10 år nu i Mars och är hälsan själv (utmärkt jakt- och familjehund).
Jo jag har (för att återgå till arab-travarna) själv varit delaktig till en sådan korsning då min hingst betäckte ett travarsto (grannens) som rymt in till honom en dag. Âgarna till den idag (avkomman) är mäkta nöjda med honom, han tävlas i distans!
Vad jag vill få med som slutkläm är att arabhästen har ett finger med i spelet i många, många raser, då den använts med flit i aveln till andra raser för att förädla dem. Så varför inte förädla travaren oxå om det nu finns intressenter som vill köpa dem. A och O är förstås att vi pratar om sunda och bra individer!
Hej från mig och mina tankar :D

Vill marknaden ha sådana korsningar för ändamålet så är det inget fel tycker jag att ta fram dom för den kundkretsen, på samma vis som man tar fram schabradorer bland hundarna.

Ursäkt om det lät negativt, men det var inte alls så jag menade!
Jag är nämligen lite intresserad av en sådan korsning, så det vore roligt och lärorikt och få reda på vad de som har denna korsning upplever som fördelar och nackdelar

Liknande trådar

Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 531
Senast: Guldaskig
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 591
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 037
Senast: Ramona
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat