korsförlamning

Messy

Trådstartare
hur pass allvarligt är det när en galopphäst har korsförlamning om den ska omskolas och vara ridhäst?!
vilken "nivå" kan man rida den på...

vet att det finns olika grad på korsförlaming... men ett löp är ju bra mkt jobbigare än tex hoppning... ett löp är ju verkligen en urladdning på alla sätt och vis...
men fälttävlan?
dressyr och hoppning borde väl inte vara några problem?
är det vanligare/allvarligare på vintern när det är kallt?

läste att det blir som muskelbristningar, men... om den då har startat många gånger, då borde ju hela rumpan va åt h*e... eller?
tar man dem ur träning?
kan de bli bättre?

lite nyfiken bara... :)

ps: la tråden under galopp för att jag tror jag får mer galopp-svar här än under hästvård... så plz låt den ligga kvar här :)

Sv: korsförlamning

Jag är ingen expert på området, men så vet man heller inte så mycket om korsförlamning. Vad jag förstår det som så är/kan vara, korsförlamning en bieffekt av att individen har ett överflöd av ett ämne som denna inte kan omsätta. Vissa stall inom galoppen tycks ha högre procentandel korsförlamningshästar än andra. Något som med andra ord skulle kunna bero på yttre omständigheter. Något som dessa stall kanske borde fundera över.

Själv har jag aldrig haft en häst med korsförlamning, men har ridit flera hoss andra tränare. Hade jag varit du, hade jag frågat mig för om tränaren har flera ”korsförlamningshästar” vad de i så fall får för foder (ofta så får de lite annorlunda föder just pga sin korsförlamning) och om de går bättre på detta foder.

De hästar jag har varit i kontakt med har fått korsförlamning när de har gjort arbeten som avviker från ”det normala”, alltså inte enbart vid fysiskt mer ansträngande träning

Är hästen i princip den första korsförlamningshästen tränaren har hade jag dragit öronen åt mig, om inte så tror jag snarast att det har med yttre faktorer att göra… Yttre faktorer som försvinner med att hästen blir omsatt som ridhäst eller byter miljö.

fast... det sägs att det är vanligare bland ston... jag vet typ bara 2 hästar som har haft det på banan (ifs så håller jag ju inte till där så ofta)...
svårt i å med att man inte VET exakt varför de får de....

varför skulle du inte "dra öronen år dig" om tränaren hade 10 korsförlamningshästar? är det för att det är yttre omständigheter då?

hmm... får forska vidare... kan ju ifs vara intressant med hästens historia... om den e 6 år tex å INTE hade det fram till den va 5...

jaja... *flummig*

Messy skrev:
varför skulle du inte "dra öronen år dig" om tränaren hade 10 korsförlamningshästar? är det för att det är yttre omständigheter då?

Exakt...

lite simpel matematik, hoppas att jag in te totalmisslyckas i mitt matte tänkande nu bara:

1 korsförlamningshäst på 100 känns ju redan det lite högt, men tex 10 av 100 det är 10%. Känns ju väldigt högt, men låt oss räkna på det...

En tränare har 20 hästar i snitt i träning om året, varje höst får denne in i snitt 5åringar (mycket åringar men lättare att räkna i huvudet så). Det skulle alltså ta tränaren 17 år (100H-20H=80Hästar 80H/5HpÅ=16År 16År+År1=17År) att hinna ha 100hästar i träning.

Det innebär att tränaren får in lite drygt en häst vart annat år som får korsförlamning. Är snitt åren att behålla hästen säg 3år (räknar på att den kommer in vid 1½-2)... *fundersam* innebär det att tränaren har 1-2 hästar i träning med korsförlamning/år.

Tar vi istället in 3åringar då skulle det ta ca 26½ år att ta oss igenom 100hästar. Dvs ungefär en häst skulle stå i stallet åt gången med korsförlamning.

Jag tyckte att 10 av 100 var väldigt högt, trotts detta tror jag att vissa stall har fler än 2 hästar som har fått, eller kommer att få korsförlamning under året…

Tyvärr så tror jag att många fullblod står på höga fodergivor även när de egentligen borde ha reducerad giva. Tex när banorna blir så dåliga att de inte går att träna på. Tränarna, trotts att de troligtvis vet följderna, drar inte ner matmängden för att de ”hoppas ju på att banan skall vara ridbar i morgon”. Det hade varit intressant att veta om korsförlamnings frekvensen ökar under dessa dåliga perioder och strax efter då hästarna kan börja tränas ”normalt” igen.

Detta var ju spännande! Kanske man skulle gå in lite närmre i detta… Bara över att fundera under några minuter gjorde ju att jag producerade en dryga ½ sida text!

Med tanke på att deta är minna funderingar, så var snäll att ta innehållet med en nypa salt!!! Har ju inte haft matte på 7-8år!

men du... en intressant point...

du säger att de står på full fodergiva för att tränaren hoppas att det går att träna "i morgon"...
så kanske det är FODRET som ställer till med det, men "alla" drar slutsatsen att det är KALLA VÄDRET (KYLA) som orsakar det hela...

det stod på agria-sidan att man ska minska krafften om hästen ska vila, i princip om den har EN vilodag så ska man dra ner lite då...

om hästen blir ridhäst så fodrar man ju förmodligen med mer stråfoder... så bara en sån sak kanske löser problemet...
anledningen till att ston drabbas oftare kanske har med krafften å göra, de blir ju lättare tunna å så.. så kanske man försöker fodra upp dem osv...

jaja... ninni vi får tänka vidare!!!

Det jag kan om korsförlamning är att hästen får det när den har "vilat" pga olika saker och har då fortfarande ätit sin fulla kraft giva som när den rids. Och när man sen börjar rida hästen så får den korsförlamning. Så jag har lärt mig att fodret spelar stor roll när hästen får korsförlamning.
Så klart att väder kan ha en stor roll också om hästen skulle bli kall på korset.
Hoppas du förstod vad jag menade.

yes! tack!

frågan är mer om en galopphäst som har det kan funka symptomfri som ridhäst... även om det är typ LB/LB... inte SÅ hög nivå, men inte bara i skogen lixom...

Har varit en tråd om korsförlamning på travsidan ganska nyligen, sök på den. Jag tror inte du behöver ha något problem med din häst så länge du sköter den och fodrar på rätt sätt, min valack som jag hade (och det var ändå en valack) tävlade fullt godkänt på travbanan men hade väldigt lätt att få korsförlamning... Likaså en gammal passhäst. Det är ju ingen dödlig sjukdom som hästar blir triangelmärkta av så jag tror att de utan problem håller för vanlig rining, om man skär ner på fodret mellan träningarna o.s.v. Läs på den tråden i trav, där står det en del information...

Den lilla erfarenhet jag har av travare så tycks de vid full tävlingskondition få betydligt mindre mat än fullbloden. Men håller med om att det inte borde vara något problem att skola om till ridhäst. Lagom med foder och kontinuerlig ridning är nog den konkreta boten.

ah tack ska söka...

jo de som jag har pratat med säger att det typ inte spelar någon roll som ridhäst, vilket jag tycker låter logiskt... ska kolla upp om den får det vid varje löp/snabbjobb... tror inte det... för då skulle den väl tas av banan IDAG...

Oftast är det unga ston som får problem med korsförlamning, de flesta växer ifrån problemet. Jag tycker att det oftast är när hästarna spänner sig för mycket under ett jobb de drabbas av korsförlamningar. Tex en häst som pullar hårt under ett långsamt canterjobb på banan, oftast klarar de sig om man låter dem gå lite som de vill i tempo och undvika bråk, genom att rida korta snabbjobb 2-300 m ca var tredje dag så kan man tömma muskeldepåerna och på så sätt förebygga. Tyvärr pallar inte alla hästar att spritza så ofta varken sett till ben eller huvud. Jag har aldrig varit med om att någon häst har fått korsförlamning under jobb eller löp. Själv har jag bara haft en häst med problem men hon växte ifrån det under treårssäsongen.

Den erfarenheten har jag också som har jobbat inom bägge grenarna... Men det borde ju, liksom travarna, släppa när de blir ridna lugnare och om man fodrar på rätt sätt för ridning..

Messy skrev:
yes! tack!

frågan är mer om en galopphäst som har det kan funka symptomfri som ridhäst... även om det är typ LB/LB... inte SÅ hög nivå, men inte bara i skogen lixom...
Jag tror inte att du behöver oroa dig, jag har haft ett par korsförlamningshästar som med lite trixande fungerat jättefint som löphästar så som ridhästar borde det vara mer eller mindre problemfritt.
Ingen av dom jag har haft hand om har fått korsförlamning av kyla, det har varit lite stressade ston som fått det när dom av någon anledning ansträngt sig mer än normalt eller ansträngt sig efter vila och det har slarvats med att dra ner kraftfodret.
Vad som har varit med ALLA är att symptomen försvunnit under fyraårs säsongen......

så det är inte bara efter snabbjobb/löp de får det??
jag trodde det va när de började varva ner som det kom...

om det INTE är så så borde ju ridhästar drabbas minst lika ofta, tex nervösa hästar som hopptävlar... eller?...

fortsatte ditt sto att löpa sen när hon blev äldre?

min erfarenhet av just korsförlamning är som redan skrivits av andra att det främst at unga ston som drabbas. och framförallt inte när de arbetet hårt utan just när de varit extra hetsiga och på tårna till exempel vid hög kraftfodergiva eller efter lite vila.
De dagar de fått cantra på ordentligt eller jobba har det inte varit några som helst problem och likaså vid lugnare arbete om de bara gått regelbundet och inte laddat upp massa överskottsenergi.
Tror inte du behöver oroa dig för hurvida hästen kommer klara ett liv som ridhäst. Med regelbunden motion och lite mindre krafrtfoder kommer den säkerligen att dämpa sig och bli mindre hetsig vilket i sin tur kommer minska korsförlamningen. värm hästen ordentligt och skritta av länge och rid regelbundet och ge mindre kraftfoder så blir det säkert inga problem.

Korfärlamn kan väl drabba även andra hästar? Vad händer egentligen är det bli kosrförlamning och vrf uppstår det ? vad kan man göra åt det och hur ska man förbygga det?

Vi har haft stora problem med ett sto. Tycker att det Annika skrivit verkar stämma väldigt bra. Nu har vi läst ALL forskning vi kunnat hitta, och det verkar finnas minst 2 sorters återkommande KF. Det som är vanligast kallas RER. De råd jag fått som vi nu håller på med är dels det Annika skriver om. Men också extremt mycket utevistelse. Dygnet runt året runt. Och rätt foder - så lite stärkelse (spannmål) som möjligt är extremt viktig. Mycket fiber och fett. D&H har ett specialfoder som heter ERS (Exercise Recovery & Stamina). Samt tillskott av E-vitamin och Selen. Snacket om kyla tror jag inte på. Då skulle dom knappast ha problem i UAE eller Australien.
Vi drar också ner på träning precis före brunst.

Tyckte att det fanns bra info här: http://www.indooroopillyvet.com.au/Templates/StoryTemplate_Process.cfm?specie=Horses&story_no=1691

*kl*
Tycker snacket om att hästar lättare får korsförlamning vid kyla är skitsnack, mina erfarenheter är snarare tvärtom. Exempelvis tycker jag att hästar som har lätt för att få kf lättare får det en kvalmig sommardag. Varför det är så vet jag inte men det är den erfarenheten jag har. Kanske är det väderomslaget? Sen har fodret en stor betydelse tror jag, som några redan skrivit, dra ner på stärkelsen och öka på fettet, ex olivolja är bra! Hade en travare med mycket kf-problem och hon fick ca 2-4dl olja om dagen. Det i samband med rutiner gjorde henne bättre. Tror rutiner är viktigare för kf-hästar än andra hästar faktiskt då det ofta är hästar med stress-symptom som drabbas. Sen tror jag att anledningen att galopp- och travhästar drabbas mer än ridhästar beror på att dom presterar mer och tömmer sig på ett helt annat sätt än vad en ridhäst gör. Men det är mina egna funderingar! Som det andra jag skivit i detta inlägget också är...! Blandat med egna erfarenheter.

Liknande trådar

Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 110
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 648
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar